Hjemmesnekret co2

Hei nå har jeg fått igang en sånn 1,5 ltr brusflaske med tørrgjær og det bobler lystig men boblerne blir ikke lenge i vannet, og det var da jeg lurte på om det vil hjelpe å koble den på luftedysen på utblåseren med en forgrening???

Jeg har innvendig filter fra juwel med en luftedyse som jeg har montert på enden av utblåseren skjønner??
Har ikke mye peiling på området. Men er nesten sikker på at det skal bli bedre da for da får du mindre bobler ut i vannet. Og da blandes de lettere inn i vannet.
Enten bør du få tak i en reaktor, lage en selv eller stikke CO2-slangen inn i bunn av pumpa.

Selv bruker jeg den siste metoden. Borret et lite hull i siden nærme bunnen på ei innvendig pumpe. Stakk slangen inn slik at den sitter godt. Nå løser CO2'en seg så og si helt opp før den når selve impelleren på pumpa. Det hender noe gass kommer helt fram til impelleren, men da "forstøves" gassen såpass at det kun kommer små bobler ut av pumpa. Tanken med en CO2-reaktor er å få CO2-gassen til å ha lengst mulig kontakt med vannet slik at gassen blir løst opp. En billig innvendig pumpe fungerer fint til dette, men vet også om folk som kjører CO2'en rett i innsuget på utvendige pumper.

Følg med på pH-verdien i karet, får du gassen til å løse seg skikkelig opp vil pH-verdien kunne synke (avhengig av hvor hardt vann du har og om du har mye planter. Mye planter = mindre pH-fall).
Takk ;=)
Satte slangen i filteret og det funker som bare F...
Lagde i tillegg en dråpe teller av en halvliter brusflaske så det går an å følge med på gjæringen kan jo ellers ikke se det når den sitter i filteret.. kan anbefales
Fisken Klype
Takk ;=) Satte slangen i filteret og det funker som bare F... Lagde i tillegg en dråpe teller av en halvliter brusflaske så det går an å følge med på gjæringen kan jo ellers ikke se det når den sitter i filteret.. kan anbefales


Jeg også kommer til å prøve den direktekoblingen til filteret, men kunne du værsåsnill? å forklare hvordan du går fram med å lage/koble den dråpetelleren, please....
Hjemmesnekret Dråpeteller
Ja ;=) Jeg skal førsøke å forklare på en brukbar måte

Du prikker 2 hull i plastkorken ved siden av hverandre, slangen fra sats'en skråklippes og stikkes ned i det ene hullet og føres ned mot bunnen av flasken.
Slangen som skal til akvariet settes i det andre hullet og tres bare såvitt gjennom(ca. 1 cm). Flasken fylles da halvt opp med vann, når det hele virker vil du kunne se "co2-trafikken" boble fra det nederste rør..;=)

Ps. Bruk en syl til å lage hullene i korken og tre de skråklippede slanger i og dra de videre med en tang. Må være passe trangt for å bli tett og da trenger du ikke silikon til å tette med og hele greia er klar til bruk på få minutter..

Lykke til
Den siste flasken er også for å "rense" lufta. Så du slipper å få noe guffe i akvariet. Jeg brukte en 5 liters dunk, ikke fordi jeg skal ha så mye sats, med får å være sikker på at den ikke blir med noe guffe med lufta.



[External Image]
diameter på slangen(e)
Hvor store er slangene dere bruker til co2-anlegg ?
Vær obs på at tynne plastkanner blir lett runde av trykket som dannes når gassen skal presses ut mot vanntrykk, motstand i brusestein reaktor diffusor o.l Jeg hadde et anlegg med 2 stk 5 literskanner av mer solid modell enn den der, og de ble trill runde av trykket. Da velter kanna lett og sender satsen ut i akvariet hvis den ikke er satt fast på et vis. Hvis man har en ordentlig glassdiffusor som gir mye motstand så er ikke slike kanner trygge.
Slangene er samme dimensjon som vanlige luftslanger, men mer solide og lekker ikke gass kjennom slangeveggen Men vanlig slange kan brukes uten å bli ødelagt , det er en myte.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap