Billig Armatur Løsning?
Info
Har noen tengt på dette før kansje? Stjeler det lyset? Andre ulemper?
3 slike hadde holdt i massevis for meg
Postet 03.10.07 kl 22:57
Endret: 03.10.07 kl 22:58
Postet 03.10.07 kl 23:02
Postet 04.10.07 kl 09:24
Postet 04.10.07 kl 16:16
Postet 04.10.07 kl 16:19
"Lysrørarmatur, IP65
For tak- og veggmontering. Passer i utsatte miljøer som industrien, vaskehaller etc. Stamme av grå ABS-plast og kuppel av transparent polykarbonatplast. For T8-lysrør (standard, medfølger ikke). 230 V. "
IP65 skal vel si noe om hvor vanntette de er uten at jeg veit no mer om det..
For tak- og veggmontering. Passer i utsatte miljøer som industrien, vaskehaller etc. Stamme av grå ABS-plast og kuppel av transparent polykarbonatplast. For T8-lysrør (standard, medfølger ikke). 230 V. "
IP65 skal vel si noe om hvor vanntette de er uten at jeg veit no mer om det..
Postet 04.10.07 kl 16:22
IP65 betyr at de er støvtette og kan spyles med en hageslange.
Det første tallet står for hvor store åpninger det er i kapslingen (6=mindre enn 1mm og støvtett) og det andre tallet står for hva det tåler av vann (5=vannstråler mot alle sider av kapslingen uten at det skal komme vann inn på "farlige deler")
... tilfeldigvis er vurdering av IP-grad en del av jobben min .....
Det første tallet står for hvor store åpninger det er i kapslingen (6=mindre enn 1mm og støvtett) og det andre tallet står for hva det tåler av vann (5=vannstråler mot alle sider av kapslingen uten at det skal komme vann inn på "farlige deler")
... tilfeldigvis er vurdering av IP-grad en del av jobben min .....
Postet 04.10.07 kl 16:35
Endret: 04.10.07 kl 16:40
Armaturet har en grei nok IP når en har pakkningen på plass, og glasset rundt.
Så snart en fjerner dette, er IP-faktoren nede i 23 eller lavere.
Å benytte elektronikk med så liten, eller for å si det rett ut manglende, issolering mot det futkige element, er å leke med mer enn bare livet...
Kjører en med ett godt dekkglass, er det hele selvsagt annerledes.
Akurat slikt, det er ikke rette plassen å spare etter min mening.
Så snart en fjerner dette, er IP-faktoren nede i 23 eller lavere.
Å benytte elektronikk med så liten, eller for å si det rett ut manglende, issolering mot det futkige element, er å leke med mer enn bare livet...
Kjører en med ett godt dekkglass, er det hele selvsagt annerledes.
Akurat slikt, det er ikke rette plassen å spare etter min mening.
Postet 04.10.07 kl 18:34
Hei, jeg bruker en slik en,med 2 x 36w dagslyrør i 375L. min, har også 2 x 30w Jebo lysrør med 10000k i tillegg, men kan bare si at disse armaturene er kjempe greie å bruke. Men har man noe å bygge det inn i, heldekkende topp for eks. så er det jo bedre med løst lysrørsett, for plassen sin del. Prisen er jo ikke så forskjellig, 30-40kr. forskjell, men har man som jeg hadde, ikke noen topp på karet. Så løp å kjøp... He-he...
Postet 04.10.07 kl 19:20
Postet 04.10.07 kl 19:38
Glomat har ett system der en trekker en gummikappe på endene av rørene. Denne har en IP på 64, uten dekkglass. Systemet er greit nok, selv om det ikke anbefales å droppe dette i karet mens en jobber med det.
Arcadia har ett par systemer med høyere IP, som faktisk tåler ett kort dykk i karet, uten at håret står alle veier
Arcadia har ett par systemer med høyere IP, som faktisk tåler ett kort dykk i karet, uten at håret står alle veier
Postet 04.10.07 kl 20:13
Nå har jeg brublet mere på dette
Skal bygge meg ny topp på karet. Da toppen jeg har fra før ikke er av beste kvalitet, hjemmelaget. Og kondensen kommer på utsiden. Ble et værre problem da diskusene liker bobblebad tempratur :P
Bli vel så jeg bygger av baderomsplater slik som Bjarne. Bare at jeg vil at det skal være lett å vippe opp fronten. I stedet for å ta av plater.... Kan hende jeg får tak i aluminiumsplater eller noe for å ha på toppen.
Har laget en skisse av hvordan jeg har tengt det. Skal ha vinkler inne i ramma slik at kondens havner på innsiden av karet. Og framsiden av lystoppen kan jeg vippe så langt bakover at den lener seg mot veggen. Men ms paint kan bare rotere ting i 90 grader :P
I toppen. 2 stk 2 x 36w lysarmatur. Med 2 brytere, så jeg kan skru av den ene, når jeg skal jobbe i karet, da slipper jeg å få den midt i fleisen...
Skal bygge meg ny topp på karet. Da toppen jeg har fra før ikke er av beste kvalitet, hjemmelaget. Og kondensen kommer på utsiden. Ble et værre problem da diskusene liker bobblebad tempratur :P
Bli vel så jeg bygger av baderomsplater slik som Bjarne. Bare at jeg vil at det skal være lett å vippe opp fronten. I stedet for å ta av plater.... Kan hende jeg får tak i aluminiumsplater eller noe for å ha på toppen.
Har laget en skisse av hvordan jeg har tengt det. Skal ha vinkler inne i ramma slik at kondens havner på innsiden av karet. Og framsiden av lystoppen kan jeg vippe så langt bakover at den lener seg mot veggen. Men ms paint kan bare rotere ting i 90 grader :P
I toppen. 2 stk 2 x 36w lysarmatur. Med 2 brytere, så jeg kan skru av den ene, når jeg skal jobbe i karet, da slipper jeg å få den midt i fleisen...
Postet 18.10.07 kl 18:34
Ikke en dum løsning, Espen. Hvordan gjør du det der kortsidene møtes? Altså for å unngå at det blir en glippe med skjenerende som sniker seg ut?
Setter du en bryter på denne vippesaken, som automatisk slår av lyset i den delen som åpnes? Dette er noe jeg selv har spekulert på å lage til, for å unngå å få lyset rett i fleisen...
Setter du en bryter på denne vippesaken, som automatisk slår av lyset i den delen som åpnes? Dette er noe jeg selv har spekulert på å lage til, for å unngå å få lyset rett i fleisen...
Postet 18.10.07 kl 20:46
Postet 18.10.07 kl 21:19
Kansje jeg nøyer meg med en bryter til denne fungsjonen :P Hadde det vert svakstrøm så hadde jeg vel kunne brukt en fjærbelastet microswitch eller noe. Men leker meg ikke meg sterkstrøm :P Ivertfall ikke i fuktige omgivelser!
Til lysglimtet burde det vel holde å legge en liten plate på den delen som står igjen på akvariet. På innsiden... Som min profesjonelle tegning viser :P
Til lysglimtet burde det vel holde å legge en liten plate på den delen som står igjen på akvariet. På innsiden... Som min profesjonelle tegning viser :P
Postet 18.10.07 kl 22:38
Pingle!! :pEspenKansje jeg nøyer meg med en bryter til denne fungsjonen :P Hadde det vert svakstrøm så hadde jeg vel kunne brukt en fjærbelastet microswitch eller noe. Men leker meg ikke meg sterkstrøm :P Ivertfall ikke i fuktige omgivelser!
En må selvsagt lage ett system som ikke går direkte på 230-en, men jeg tenkte noe i rettning av ett relebassert system utenfor karet, som styres av en slik bryter. Er sikkert mulig å få til, for den med litt innsikt i slike duppeditter.
Blir nok å forske på dette litt selv fremover, da jeg er lei av å stå der i lyset å myse etter noe jeg ikke ser likevel :p
Postet 19.10.07 kl 13:49
Postet 19.10.07 kl 16:03
nå da jeg faktisk ser denne tråden:
naboen her er i ferd med å bygge om butikken, og i den sammenheng er det byttet ut utrolige mengder lys. Det ligger en palle full av disse lysrørkassene, i tillegg til en hel haug sånne hallogenreflektorlamper.
Noe av det som er trygt å blande med akvarium eller? 240 jewel er ikke akkurat overbelyst i utgangspunktet
naboen her er i ferd med å bygge om butikken, og i den sammenheng er det byttet ut utrolige mengder lys. Det ligger en palle full av disse lysrørkassene, i tillegg til en hel haug sånne hallogenreflektorlamper.
Noe av det som er trygt å blande med akvarium eller? 240 jewel er ikke akkurat overbelyst i utgangspunktet
Postet 21.10.07 kl 12:06
Utstyret er ikke beregnet for det våte element, men om du bytter ut de eksisterende rørfestene med noen med høyere IP-grad, og setter forkoblingen utenfor karet, funker det
Vær obs på at også forkoblinger har en begrenset levetid, og du risikerer at disse som nå byttes ut er temmelig slitte, og har kort tid igjen å fungere.
Det byttes ut gigantiske mengder lys hele tiden i dette landet, og selv ikke gniene meg, orker å "hamstre" forkoblinger som er utdatterte Til det er det for billig med nye
Reflektorene kan du helt klart bruke, om du orker å tilpasse disse, og har noe som kan feste disse. Dette har jeg plukket med meg en del av, og de er minst like gode som de dyre som selges i akvabutikken.
Såpass tynn alu, det er heller ikke noe stort mesterstykke å tilpasse
Vær obs på at også forkoblinger har en begrenset levetid, og du risikerer at disse som nå byttes ut er temmelig slitte, og har kort tid igjen å fungere.
Det byttes ut gigantiske mengder lys hele tiden i dette landet, og selv ikke gniene meg, orker å "hamstre" forkoblinger som er utdatterte Til det er det for billig med nye
Reflektorene kan du helt klart bruke, om du orker å tilpasse disse, og har noe som kan feste disse. Dette har jeg plukket med meg en del av, og de er minst like gode som de dyre som selges i akvabutikken.
Såpass tynn alu, det er heller ikke noe stort mesterstykke å tilpasse
Postet 21.10.07 kl 12:24
Postet 21.10.07 kl 12:37