Forslag til spennende "hovedfisk" i 56 liter på barnerom

Hei!
56 literen skal flyttes fra kontoret og inn på min sønns (5 år) soverom. Han har allerede bestilt B-gjeng-Cory'ene (Corydoras Schwartzi, 5 stk) og otocinklusene fra hovedkaret. Det kommer til å være meg som i hovedsak tar meg av stell av karet/fiskene på barnerommet, med litt hjelp fra ham innimellom.
Nå er jeg på jakt etter en spennende og iøyefallende fisk som kan være "hovedfisk" i dette karet. Jeg er litt opptatt av at fiskene vi får her skal bidra til at den store akvarieinteressen blomstrer stort hos min sønn, så det bør være litt interessante og spennende fisk som har litt personlighet og som "gjør litt ut av seg".
Han har tidligere pratet varmt om at han ønsker seg kulefisk (noe jeg har frarådet ham), og den siste fisken han falt pladask for var en snodig "raring" som visstnok var av en forhistorisk art... Han er intenst opptatt av dino'er og alt mulig av facts når det gjelder levende skapninger.

Ut fra disse opplysningene, - hvilken "hovedfisk" anbefaler dere?
Klovnekilli? De er fine, og kan være i små kar. Har ikke sjekket om vannverdiene passer, da... Det er du ærfaren nok til å klare selv, ikke sant?
Hva med guppy? De er jo ihvertfall fargerike... kuhlii ål kanskje=?
Hei igjen, og takk til de som har svart!
Skal kikke nærmere på klovnekilli'en. Hadde egentlig ikke tenkt på levendefødere, men killi har jeg ikke vært innom før, så den skal jeg vurdere.

Ettersom jeg etterspør en "hovedfisk", så ønsker jeg noe som kan være hovedattraksjonen i karet, - noe som fanger oppmerksomheten og interessen. Dermed faller kuhli'ene utenfor, selv om jeg selv liker disse godt. De er ikke av typen som gjør mye ut av seg akkurat.

Belager at jeg er så kresen, men som sagt så blir det nok meg som styrer mest med karet, og da må jeg ha litt utfordring og noe som pirrer min interesse også...
Fremdeles trenger jeg altså flere tips til SPENNENDE og INTERESSANT fisk som passer til en 56 liter, og som er såpass spennende atferdsmessig og/eller utseendemessig at den fenger oppmerksomheten raskt. I mitt tilfelle rangerer spennende atferd høyere enn vakkert utseende, men en kombinasjon hadde jo vært kjekt...
Jeg vil gjerne ha noe som inspirerer både til mer fordypning i akvarieverden og som inspirerer til samtale om temaet. Kanskje håpe jeg på for mye, men som sagt, jeg er kresen og vil ha det både interessant og spennende.

Flere tips!
Jeg skjønner akkurat hva du mener. Du vil gjerne ha noe som er verdt å studere for barn. Siden du spurte etter fisk, så svarte jeg bare det jeg kom på der og da. Men hva med noen flotte eplesnegler og noen reker som formerer seg? Datteren min syntes det er spennende å kikke på disse, og det hender de gjør morsomme ting oogså Rekene elsker å sitte på skallet til sneglene, for eksempel.
hva med pallett ciklide? de formerer jo seg lett noe som altid er spennede
sverddrager?..
Ja, nå snakker vi samme språk!
Reker og snegler er nå på lista.
Ønsker noen fisk også, men altså, spennende for både stor og liten...
Pallettciklide, - ja, den er jo absolutt en mulighet. Sverddragere, nei takk. Målet er ikke formering for en hver pris... Sverddragere var de første fiskene jeg hadde, og de ble etterhvert et "problem" ettersom de ynglet konstant og ingen butikker ønsket å ta imot fiskene. Personlig må jeg ha fisk med en atferd som gjør at jeg orker å sitte og se på fiskene lenge, og at jeg gleder meg til å se mer på dem neste gang. Kresen, ja...
Jeg er usikker på hvordan palettene reagerer på å være sammen med andre fisker dersom karet bare er 56 liter. Jeg har mine alene i en 30-liter, men dette er bare karantene. Likevel har de ynglet. I basen står det at de kan være i en 60 liter, men at det da må være ett enkelt par, og uten andre fisk. Hvordan de går sammen med snegler og reker er jo også noe annet... De vil nok forsøke å spise begge deler dersom de får sjangsen.
Paletter jager alt, tilogmed eplesnegler ( i lite kar vel å merke). Mine paletter (gikk i 54 liters kar) klarte å flytte på voksne epliser, de tok tak i åpningen på skallet å bare skuffet dem avgårde

Hva med ett par sommerfugl ciklider f.eks ?
Apistogramma?

Eller som Aggi sier, klovnkilli, de ser tøffe ut :o)
jeg jobber som lærer for førsteklassinger (5-6åringer) og de simpelthen ELSKER eplesneglene og rekene som går i klasseakvariet.

de måper dagen lang der sneglene løper rundt og foreldrene er likedan når barna blir hentet for dagen. hehe!
Hva med ett par honning guramier? Eller en flott stim med danio'er? Eller andre små guramier som knurregurami eller pygmegurami
Sitrontetra
Jeg blir utrolig fasinert av sitrontetraene mine.
De er veldig teritorielle og de er megaglupske når de blir matet.
Når jeg mater panda coryene mine, stjeler ofte sitrontetraene tablett foret også slost de seg imellom om den...
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap