SAE, oppdrett og veksthastighet

jeg har to spm ang. SAE, jeg lurer på om det er mulig og få noe yngel ut av disse mallene, og i tilfelle hvordan?
og jeg lurer også på om størrelsen på akvariet har noe å si på størrelsen og farten de vokser i
Nå er ikke dette en malle men et medlem av Karpefiskene..
Det er registrert kun ett oppdrett på denne i fiskebasen, så jeg vil vel ikke si den er lett å drette (selv om det selvfølgelig ikke er alt av oppdrett i norge som blir registrert her..).
Men du kan jo lese litt om hvordan det ble gjort i det tilfelle som det står om i fiskebasen..
Mvh Asle
Hold musa over "Kunnskap" knappen, da kommer Fiskebasen opp blant annet..
Mvh Asle
All fisk vokser i takt med plassen de har å vokse på, og i takt med tilgang på næring og rent vann. Så ja, om du plasserer to fisk, en i ett 50L kar, og en i ett 500L kar, vil du se en markant forskjell på veksten.

SAE er en fisk som regnes som ekstremt vanskelig å drette. Det er ett tilfelle der det sies at denne er drettet i Norge, that`s it...
flying fox
det sises at flying fox blir vedlig aggresiv i ett kar på mindre enn 100L når den blir større, gjelder dette også SAE?
Det sies mye rart om disse fiskene. Kan ikke si at jeg opplever noen særlig aggresjon hos SAE i noen kar.
Det som går igjen i det meste av slik info, forteller at det er mest blandt voksne individer at en opplever denne kranglinga. Og en stim voksne SAE, de får det trangt i ett 100L eller mindre kar
Jeg har prøvd flere ganger med 2-3 SAE i en 160l. Når de blir store er det alltid en som blir rastløs og jager annen fisk. Har aldri sett denne atferden når de er 5 eller flere. Jeg mener derfor at SAE burde holdes i stimer på minimum 5 fisker, Fem voksne SAE trenger mye plass. Jeg har 6 st i en 240L og synets det er litt for mange.
jeg har 4stk, i ett kar på 64l. det sier litt.. er kjipt da, får jeg liker fisken, å den gir mye til akvariet.
to av de har mistet fargen og begynte og "erte" hverandre, noen som vet hva det er ?
høres ut som de mistrives
men de har aldri vært sånn før.. å de er ikke slemme med hverandre, og de to andre er helt topp
de er helt fine, sikkert bare jeg som har sett feil..
Du har ikke sett feil. SAE blir bleike når de blir redde eller utrygge på grunn av andre fiskers oppførsel, eller hvis du skremmer dem når du steller i karet. Fargen kommer tilbake når forholdene i karet er rolige igjen. Jeg har 2 stykker på ca 10 cm i min 180L, og tror de er omtrent 4-5 år gamle. De var i karet da jeg overtok det. Det går bra med bare 2 stk hos meg, de er rolige og snille og holder sammen. Men jeg tror ditt akvarium er i minste laget når fiskene dine blir større.
Hadde litt problemer med mine 2 SAE (ungfisk) hvor den ene jagde den andre rundt (180 liter). Når de derimot kom sammen med torpedobarber (også ungfisk) begynte de jammen meg å stime sammen med dem og har roa seg totalt.

Litt moro at de stimer for de er jo ikke så veldig like...
ja det kan stemme, ingen av fiskene mine pleier og stresse eller oppføre seg rart til vanelig, men det begynner og bli litt størrelse på de to, så det kan hende jeg flytter dem snart..men jeg må bare si at det er de beste alge eterene jeg har hatt!
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap