Vokser bartene ut igjen?

Jeg tok en tur i dyrebutikken i dag for å kjøpe noen venner til min enslige Corydoras Aenus. Der så jeg at de mallene de hadde der hadde mye lengre barter enn den jeg har i mitt akvarium.

Grusen jeg har er av typen AT 212A Pollux, levert av Akvastabil. Størrelse 3-5mm.

Er denne grusen for grov og skarp? Ting kan jo tyde på det. Grusen er blandet med fin sand, men det er jo det groveste som blir liggende øverst.

Denne fisken graver og roter med en iver som en annen lat en bare kan misunne den, og den er tjukk og fin og rund ellers.

Den skulle jo hatt litt selskap, men det ser ut til at jeg må gjøre noe med bunnlaget først, så jeg kjøpte ikke noen venner til den i dag.

Damen i dyrebutikken var forresten også interessert i å få greie på om bartene vokser ut igjen hvis jeg gir den et mer passende bunnlag.

Derfor spør jeg her. Noen som vet?

Det var godt å høre, jeg var litt bekymra nå.
Det kan de gjøre ja, men da må man tilby dem et annet bunnlag. Sand er absolutt det beste til Corydoras.

Dette bildet viser hvorfor Gi Corydoras sand så de kan vise sin instinktive adferd med å rote dypt ned i den myke sanden når de leter etter mat på sitt naturlige vis.

En enslig Corydoras er dessuten ikke spesielt lykkelig, så om du kunne gitt den minst 5 artsfrender å holde sammen med, ville den nok blitt glad

Med venner av samme art og sand på bunnen er de en fryd å studere

Bildet viser en Corydoras weitzmani

[External Image]
Takk for svar og nydelig bilde.

I dyrebutikken kunne de tilby meg 10 liters poser med mer finkornet sand/grus, jeg tror den var rundt 3mm til en pris av mer enn 250 Kr./pose. (Svenske kr.) Det synes jeg var dyrt, og vet ikke om den var fin nok heller. Det var den de brukte i karene i butikken.

Hva slags sand bør jeg bruke? Vet at mange bruker Biltema-sand.

Hva slags sand har du, Mona i dine Corydoras-kar?
jeg bruker fin råda sand i mitt kar med corydoraser=)
Jeg bruker Biltema sand i begge mine kar, koster 50,- for 25kg. Er veldig fornøyd
Med biltema sand eller annen fin annbefales det at du skaffer deg noen Malaysiske sandsneiler som er godt egnet til dette formål. De rydder opp og ventilerer sanden for skumle gassbobler og gjør plantene dine gla.
evoT
Hva slags sand har du, Mona i dine Corydoras-kar?

Du fikk tilbud om sand med kornstørrelse 3 mm? Det er jo ikke sand etter min mening, det er finkornet grus

Corydoras siler sanden gjennom gjellene også, så sanden må være såpass fin at de kan gjøre dette uten å få skader.

I alle mine akvarier der jeg bruker sand, har jeg Rådasand med korn størrelse 0.4 - 0.8 mm. Altså UNDER en hel millimeter i størrelse.

Rådasand er noe alle zoobutikker fører, har jeg inntrykk av. Har enda ikke vært innom en som ikke fører Rådasand Men i denne kornstr. må du kanskje bestille, for det er sjelden zoobutikkene har den inne i butikken. Men fører de grus fra samme leverandør, kan de også enkelt skaffe deg sand med riktig kornstr. Bare si hva du vil ha, så bestiller de. Det tar vanligvis en ukes tid.

En sekk Rådasand inneholder 25 kg, og koster mellom 120 - 200 kroner pr sekk i et par av de butikkene jeg bruker lokalt. Det er altså helt avhengig av hvilken butikk du handler hos.

Hos Buster Zoo, som ligger like utenfor Ski storsenter, koster en sekk 119 kroner. Der handler jeg Har en bestilling inne på 3 sekker hos dem nå, siden jeg skal sette opp noen nye akvarier utover vinteren. 4 eller 6 nye, for å være eksakt

Noen kjøper sand fra Biltema, såkalt blåsesand, men den synes jeg er for hvit etter min smak så den bruker ikke jeg. Men dette er jo helt avhengig av hva man liker
Rådasand er mer... sandfarget, kan man si Beige.

PS!
Sandsnegler er oppskrytt. Du MÅ ikke ha sandsnegler. En gasslomme eller to gjør ingen skade. Det er heller problematisk med den pesten sandsneglene utvikler seg til å bli etterhvert.... de formerer seg i hundretall!!
Pest og pest fru blom, de kommer fram hos meg ca 10 min etter at jeg har fora og forsvinner plutselig etter en times tid. Ellers ser jeg dem aldrig...og hos meg er det mange. De er også med på å bryte ned avfallstoffer i bunnlaget, noe jeg mener er en klar fordel.
Slik at plante/forrester ikke ligger og råtner og ikke lager masse ugang for akvariet:P

Men smaken er jo som sagt som baken...veldig forskjellig hehe
Nå er tingen(hvertfall med biltema sand) at den kan bli ganske kompakt og det liker ikke plantene man har, og har man sandsnegler så vil disse rote rundt i sanden noe som gjør at plantene får et hyggelig liv
Det er ikke bare smaken som gjør at jeg anser dem som pest
Tråden her omhandlet Corydoras. Og jeg driver stort sett bare med Corydoras, som spiser og finner sin mat på bunnlaget i et akvarium.

Derfor bruker jeg ulike tabletter som fòr, i tillegg til frossentfòret de får,
altså kun mat som synker rett til bunns.

Problemet i kar med sandsnegler, er at de undergraver maten som ligger på bunnen, trekker den med seg dypt ned under sanden der sneglene kan spise den i ro og mak, mens fiskene på overflaten av sanden ikke får noe særlig!

Sandsnegler i stort nok antall kan stjele store mengder mat, skal jeg si deg Er Corydorasene sky eller kanskje ikke raske nok fremme, så tar sandsneglene maten før pansermallene gjør det.

Derfor er de sneglene en pest etter min mening. Jeg ser nytteverdien av dem siden de spiser planterester og annet av restemat, men de spiser hele tabletter med mat også og frarøver fiskene mine det. Derfor er de mer til ugagn enn nytte hos meg.

Tom Kristiansen
Pest og pest fru blom, de kommer fram hos meg ca 10 min etter at jeg har fora og forsvinner plutselig etter en times tid. Ellers ser jeg dem aldrig...og hos meg er det mange. De er også med på å bryte ned avfallstoffer i bunnlaget, noe jeg mener er en klar fordel. Slik at plante/forrester ikke ligger og råtner og ikke lager masse ugang for akvariet:P Men smaken er jo som sagt som baken...veldig forskjellig hehe
Det er vel smak og behag.

Men jeg er storfornøyd med å ha slike sneiler. de gjør ikke noen ugang hos meg, bare nytte.

Og blir det for mange av dem er det bare å selge dem for den nette sum av 50 øre stykke, eller gi dem bort til venner som du har klart å hekte på akvariehobbyen og som vil ha blåsesand for å spare penger eller fordi de syns det er fint.
mona o
Noen kjøper sand fra Biltema, såkalt blåsesand, men den synes jeg er [I]for[/I][B] hvit [/B]etter min smak så den bruker ikke jeg. Men dette er jo helt avhengig av hva man liker:-) Rådasand er mer... sandfarget, kan man si:-) Beige. PS! Sandsnegler er oppskrytt. Du MÅ ikke ha sandsnegler. En gasslomme eller to gjør ingen skade. Det er heller problematisk med den pesten sandsneglene utvikler seg til å bli etterhvert.... de formerer seg i hundretall!!

Smak og behag kan ikke diskuteres, men blåsesanda er ikke hvit.
Det er den som er beige, og rådasanda er ehhh mørkere
Blåsesanda er naturlig avslepen morenesand, mens rådasanda er knust kampestein

Når det gjelder sandsnegler er vi derimot på linje. Da eg endelig følte meg trygg på at eg hadde utryddet dem, tok en nevø av meg og heiv oppi et sandsnegleskall uten at eg så det.
Blodtrykket steg til uante høyder når eg oppdaget "Fanden sjøl" i karet
[Problemet i kar med sandsnegler, er at de undergraver maten som ligger på bunnen, trekker den med seg dypt ned under sanden der sneglene kan spise den i ro og mak, mens fiskene på overflaten av sanden ikke får noe særlig!

Sandsnegler i stort nok antall kan stjele store mengder mat, skal jeg si deg Er Corydorasene sky eller kanskje ikke raske nok fremme, så tar sandsneglene maten før pansermallene gjør det.]

Dette er ikke noe problem hos meg iallefall, mine cory sodalis er de som er først fram når maten detter til bunns og gafler i seg mat i stort tempo.
Når det gjelder sneglene så blir ikke maten dratt ned slik du sier, mine sandsnegler spiser det som fisken ikke får i seg på overflaten.

Når jeg har mata, så tar det ca 10 min før sneglene dukker opp og da har fisken fått i seg det de trenger likevel, så ser ikke problemet.
Tydelig at vi har ulike oppfatninger og erfaringer Tom K Og det er det garantert flere som har. Noen opplever ditt, andre datt.

Hvis du kan stå der og se på mens de spiser og de ikke er så sky at de venter til du er gått, så går det nok litt bedre kanskje

Jeg stod senest i går og så på at sandsneglene forsynte seg før Corydoras pandaene gjorde det. De er nemlig så sky at de spiser ikke før jeg går vekk, og akkurat da hadde jeg litt å gjøre i akvarierommet så jeg befant meg rett ved. Coryene ville derfor ikke styrte frem og spise, siden de så meg.

Og til Donald:
blåsesanden ser hvit ut på bilder. Derfor kalte jeg den "hvit"
Men ikke la oss pirke på farger. Den er så lys at den virker hvit for meg, og det holder

Dette er akvariet jeg nevnte i innlegget ovenfor, en 98 liter med Corydoras panda, og hvor jeg med vitende og vilje aldri har innført sandsnegler. Som den sanne pesten de er, kommer de ubedt snikende inn som blindpassasjerer

Jeg mater alltid på samme sted, nede ved høyre side ved frontglasset (rett under der termometeret er). Antageligvis holder en god del av sandsneglene til nettopp der av den grunn, så derfor er de raskt på pletten når det fòres.

Tilholdsstedet til Corydoras pandaene er til venstre i karet, under rota.
(joda, det er en diger trerot der, men den er dekket av javamosen

[External Image]

Donald
Blåsesanda er naturlig avslepen morenesand, mens rådasanda er knust kampestein :D

Har du hørt om foredraget som ble holdt på Oslo Akvarieklubb? Der dette ble undersøkt? Det om sand, og at Jo Stenersen hadde dissekert fisk som ble holdt på Biltema-sand (sandsilende arter) og undersøkt gjellene under mikroskop? Gjellene var helt fillete av blåsesanden fra Biltema...
Foredraget ble holdt for...tja... et par år siden, tror jeg.
Jeg stoler 100% på Jo Stenersen, han er utrolig dyktig, så det blir nok aldri Biltema-sand hos meg.

Merk at jeg ikke husker detaljer fordi det er så lenge siden, og jeg ble selv gjenfortalt det som ble sagt på det foredraget (var ikke tilstede selv). Detaljer får komme fra enten Jo selv, eller noen andre som var tilstede.

MEN jeg husker at Biltemasanden fikk elendigste resultat.
hehe helt iorden at vi har ulike erfaringer, men man bør dele sin erfaring Det er det som er viktig. Fins nok en del ting innenfor akvarieverdenen som det ikke fins fasit på.
mona o
Dette er akvariet jeg nevnte i innlegget ovenfor, en 98 liter med Corydoras panda, og hvor jeg med vitende og vilje aldri har innført sandsnegler. Som den sanne pesten de er, kommer de ubedt snikende inn som blindpassasjerer:-) Jeg mater alltid på samme sted, nede ved høyre side ved frontglasset (rett under der termometeret er). Antageligvis holder en god del av sandsneglene til nettopp der av den grunn, så derfor er de raskt på pletten når det fòres. Tilholdsstedet til Corydoras pandaene er til venstre i karet, under rota. [img]http://akvaforum.no/images/forum/11069_071106150609_1.jpg[/img] [QUOTE=Donald]Blåsesanda er naturlig avslepen morenesand, mens rådasanda er knust kampestein :D

Har du hørt om foredraget som ble holdt på Oslo Akvarieklubb? Der dette ble undersøkt? Det om sand, og at Jo Stenersen hadde dissekert fisk som ble holdt på Biltema-sand (sandsilende arter) og undersøkt gjellene under mikroskop? Gjellene var helt fillete av blåsesanden fra Biltema...
Foredraget ble holdt for...tja... et par år siden, tror jeg.

Mener dette ble motbevist senere, uten at jeg bestant skal si dette.
Tom Kristiansen
Mener dette ble motbevist senere, uten at jeg bestant skal si dette.

Da skulle du ikke sagt noe
Hvor og hvordan, vet du noe om det?
Rykter og løst snakk hjelper ikke stort, det ville vært fint om du i det minste visste om dette ble sjekket av f.eks. en akvarieklubb, med hvilke metoder eller lignende.

For jeg er selvsagt interessert i å vite fakta, og om mikroskopundersøkelsen og eksperimentet jeg nevnte fra et OAK møte er behørig tilbakevist, så skal jeg ikke nevne dette mer. Jeg vil jo ikke gi feilinformasjon!
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap