Laetacara dorsigera, spiser de L-144 yngel?

Jeg har endelig fått tak i en fin liten gruppe ungfisk av L. dorsigera (rød kurvciklide). Dette er F1, og de er omtrent 3 cm. Nå lurer jeg på om jeg har fått L-144-lek i samme kar. Wooops! Hva skjer når småtassene kommer ut av hula, tror dere? Vil ciklidene kaste seg over dem som snacks?
Apistogramma-trioen min ville jeg helt klart mistenkt for å ha sånne planer, men kurvisene virker jo så snille - nesten litt sarte... Hehe, men man skal ikke skue hunden på hårene. Hvis kurvciklidene snafser L144, så vil det i praksis si at jeg fórer dem m/100-lapper. Står klar til å lage et alternativt oppsett, for det hadde vært godt for de små blekansiktene å vokse opp og boltre seg fritt i karet + spise alger.
De vil sannsynligvis forsøke å spise dem, ja. Som ciklider flest er L. dorsigera alltid på utkikk etter noe lekkert levendefòr.

Dorsigeraen er en av de smarteste ciklidene jeg vet De greide alltid å rappe yngel og egg fra de mye større scalare-parene mine, uten å bli tatt på fersk gjerning. Det gjelder bare å ligge på lur og vente på det rette øyeblikket, og så snappe til seg noen og gå i dekning igjen før det voktende foreldreparet oppdaget noe

All that said and done, jeg tror kanskje dine unge Dorsigera på 3 cm vil ha noe problemer med å gape over og få ned en ancistrus på 1 cm... det er vel rundt den størrelsen de har når hannen slipper dem ut av hula, er det ikke?
Jeg ville aldri ha stolt på en cichlide i nærheten av yngel, nei. De er generelt noen slukhalser. 3 cm fisk er riktignok ikke stort, men det ville ikke forbause meg om selv de ville prøve seg. Jeg har dårlige erfaringer med fisk jeg trodde var for små til å knaske småttiser...

Morsomt navn du har satt på dem, forresten: blekansikter ;-D
Dyrehagen påpeker noe viktig
Selv om Dorsigeraene kanskje vil vise seg å være for små til å svelge og få ned L144 yngelen, vil de garantert prøve seg - om og om igjen. Og bli tygd og spytta ut igjen, eller tygd og svelget, er nok ett fett for yngelen... de stryker sannsynligvis med samme hvilken variant.

Jeg ville omrokkert litt på det samboerskapet, Catfish, bare for sikkerhets skyld
Jeg har aldri hatt dorsigera, men jeg har hatt (og har) palettciklider i karene med ynglende ancistruser. Min erfaring er at ciklidene ikke er interessert i maller av denne "pansersorten". Ikke noe frafall her i hvert fall.
Palettene hos meg står omtrent i kø for å ta småttisene når de kommer ut av hula, så jeg har en litt annen erfaring.
Hadde 2 scalarer i L malle karret min en liten stund jegog aldri mere)-de slukte et kull med L144 på noen få minuter.
Mistet faktisk 15-20 stk pågrunn av de, så mitt råd er ingen ciclider sammen yngler(egentlig ingen store fisker skjenereltsammen yngler).
Takker og bukker!
Humre, jeg hadde mistanke om at de søte kurvciklidene nok kunne bli lumske & sultne ved rett anledning, ja... Hehe. Veldig enig m/Mona i måten hun beskriver "tilsnikelsene" deres. Da satser jeg på å ha ciklideyngel på ca. 1 cm sammen m/1 cm ancistrusyngel. Det burde gå greit. Kurvisene skal få hybel, så lenge.
Eeh, nei! Den hulen var proppfull av yngel/egg (L144), så her følger jeg de klokes råd og skuffer ciklider ut av mallekaret. Jaja, da var han en skikkelig kar den lille bleikingen som jeg syntes var for puslete... Får håpe han takler farsrollen videre.
Gratulerer med egg på L144, moro det
Alt gikk vel :)
Til de som leste tråden: Alt gikk bra. Det endte med at jeg flyttet hannen, hule og egg. OG idag talte jeg +51 L-144 yngel (klekket rundt 28.11.07)... Les mer på "True Love Story" Har hatt flere lekspar av L-144, men dette var spesiell greie.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap