Filterbakteriene, hvor kommer de fra?

Når man starter opp et helt nytt akvarium, må man vente med å sette fisk i akvariet til filterbakteriene nitrosomas og nitrospira har etablert seg i filteret, i slike mengder at de er i stand til å bryte ned ammoniakk til nitritt og deretter til nitrat.
Et nytt akvarium startes med rent vann, som regel drikkevann, som skal være bakteriefritt. Dersom man ikke tilfører levende filterbakterier til akvariet på et eller annet vis, hvordan kan da disse nedbrytningsbakteriene etablere seg i et nytt filter, i et nytt akvarium?
Har lurt litt på dette selv og svaret jeg har kommet fram til er:
Vann i vasken er rent og ikkje noe i veien for å drikke, men helt fritt for både gode og dårlige bakterie? neppe...

-Sondre
Bakteriestarter
Det må jo brukes noen form for bakteriestarter for å få igang bakteriekulturen. Det være seg bakteriestart kjøpt på butikk, fisk, forrester..... Noe må sette det hele igang! Ellers er det jo ikke no vits i å vente.
Uten at jeg er noen ekspert på temaet, så vil jeg tro det er endel bakterier på planter man kjøper. Og selv om drikkevannet er tilsynelatende rent når man tapper det, så kan det fort gro saker å ting når det blir varmet opp til 20-25 grader over lengere tid.
Mulig det. Men jeg ville ikke satsa på at det er de rette bakteriene. Og usikkerhet om hva som befinner seg av bakterier i drikkevann/planter tatt i betraktning tror jeg ikke jeg ville tatt sjansen på det.
La de rette betingelsene være tilstede for bakterier...
Len deg tilbake og vent. VIPS! Så kommer bakteriene.

Svar på spørsmålet i overskriften må vel være: Hvor kommer egentlig alle bakteriene i hele verden fra? De dukker liksom bare opp!

(I et filter er det vann, sirkulasjon og oksygen, samt nedbrytbart, biologisk materiale i vannet, og svamper/filtermateriale bakteriene kan slå seg ned på og kolonisere. Dermed oppstår de, for betingelsene er slik at de kan leve der i filteret)

Man trenger ikke tilsette noe som helst av kjøpt bakteriekultur i flaske eller pilleform. Bakteriene man trenger VIL oppstå i akvariet av seg selv, fordi det ikke er 100% sterilt. Sand, røtter, planter, visne blader osv osv, alt dette gir en biologisk belastning på vannet som filterbakteriene lever av. Men FØR disse filterbakteriene har rukket å først oppstå og deretter bli mange nok, vil man få nitritt.
Når bakteriene har kolonisert filtermaterialet i stort nok antall, forsvinner nitritten fordi bakteriene "spiser" det og omdanner det til et mye snillere "stoff"; nitrat.
Disse bakteriene er jo grunnlaget for liv i vann overalt , uten disse ville jo alt av fisk og andre dyr tatt kvelden. Skal ikkeno mirakel til for at det slipper gjennom nok av disse for å starte en koloni i filteret ditt.
Jeg har også tenkt på at de rette bakteriene finnes, men i små mengder, på planter man setter i, for plantene har jo vokst i et akvarium før. Jeg har også tenkt at det kan finnes slike bakterier i bunnmaterialet, men det er jo som regel helt tørt når det kjøpes, og bakteriene har vel ikke så mye livskraft sånn med en gang i hvert fall.
Såkalte startkulturer med filterbakterier inneholder bare tørt materiale, og bakterier som er sterkt svekket etter oppbevaringen. Jeg har jobbet på et næringsmiddellaboratorium, hvor vi brukte frysetørrede bakteriekulturer som referansemateriale. Disse bakterietablettene kunne ikke oppbevares veldig lenge, og ved oppbevaring i fryseboks ved "varmere" temperaturer enn -18grader, bare ca 1 år.
Derfor har jeg liten tro på filterstarterbakterier kjøpt i Zoo-butikk virker noe særlig. Man vet ikke hvor gamle de er, og de er oppbevart som regel i romtemperatur eller varmere.
Gruelig så lang tid jeg må ha brukt på å skrive det siste innlegget!

Konklusjonen på hvor bakteriene kommer fra, må være: de oppstår ikke når vi trenger dem. De er der hele tida, og ligger bare og venter på at forholdene blir slik at de kan begynne å formere seg.
De trenger ikke være mange til å begynne med, men blir forholdene gode, går det fort.
De må selvfølgelig komme fra vannet i kranen
De kommer fra vannet, fra kranvannet og i større grad fra vannet som er med planter og fisk. Men, siden man kan starte et akvarium uten planter må svaret være i kranvannet.

Oppstår gjør de ikke, men det holder med et lite antall. Som nevnt av flere må forholdene være gode - så formerer de seg, vel, som bakterier! De har ofte korte generasjoner, og formerer seg eksponensialt (2, 4, 8, 16, 32...), og da blir det fort mange.

Om bakterier i pulverform fungerer? Ja, det er det ingen grunn til å tvile på. De har en merkelig egenskap som gjør at de kan overleve i ugunstige/fiendtlige omgivelser i lang tid ved å bli inaktive. Bakterier kan frysetørkes eller tørkes ved andre temperaturer, til og med i romtemperatur. Prøv å google bacteria drying.

Mange er redde/skeptiske til bakterier, som vi for eksempel ser i produkter som Zalo Anto Bakteriell (skulle vært forbudt!). Men, vi trenger bakterier for å holde oss friske siden vårt imunsystem, i likhet med resten av oss, trenger å trimme for å holde oss friske. Dog må det sies at enkelte bakterier er farlige, som e. coli.
Bakterier
Jawohl, har aldri prøvd å bare starte et oppsett uten å tilsette noe som helst, men hvis erfaringene sier det funker så skal jeg jammen prøve det jeg også neste gang.
Ser at jeg skrev at de "oppstår" i forrige innlegg Litt feil formulert kanskje, men de oppstår faktisk DER. Men de er i vannet fra før, ja. Det vi vil ha dem til å gjøre, er å kolonisere en tidligere bakteriefri filtersvamp slik at det oppstår en koloni av dem der.

Om det ble noe klarere formulert nå? Hmm, vet ikke, på tide å legge seg for meg

evoT
Gruelig så lang tid jeg må ha brukt på å skrive det siste innlegget! Konklusjonen på hvor bakteriene kommer fra, må være: de [B]oppstår [/B]ikke når vi trenger dem. De [B]er[/B] der hele tida, og ligger bare og venter på at forholdene blir slik at de kan begynne å formere seg. De trenger ikke være mange til å begynne med, men blir forholdene gode, går det fort.
Kan ikke si jeg er så veldig inni dette, var ingen racer i naturfag :P Men de oppstår vel vitterlig. De oppstår pga. forholdene ligger til rette for dem. Sier med det ikke at de kommer fra intet, de er vel en kombinasjon av andre bakterier, stoffer e.l.

Akkurat som at hvis du lar et stykke kjøtt ligge i sola så vil det oppstå milliarder av bakterier på kjøttet etterhvert.
Du får utallige mengder ja, men de var tilstede - og da holder det med bare nyen ytterst få. De "bare" formerer seg når forholdene er tilrette. De kombinerer seg ikke av tilfeldige andre bakterier eller plutselig muterer til allerede kjente typer.
Hvor mye har temperatur i vannet å si? Bakterier formerer seg vel bedre jo varmere det er (opptil en viss grense, selvsagt) - betyr dette at man får en raskere bakterieutvikling i et varmere kar? Om man har 30 grader i vannet kontra 22, f.eks.?
Jeg vet ikke dette sikkert, men utifra hva man vet om disse bakteriene, så er de jo avhengige av tilgang på oksygenrikt vann. Og jo høyere temperaturen på vannet er, jo dårligere holder det på oksygen. Derfor ville jeg kanskje anta at de høyere temperaturene kanskje ikke er det mest optimale når man driver med innkjøring av filtermaterialet...?

Joakim
Hvor mye har temperatur i vannet å si? Bakterier formerer seg vel bedre jo varmere det er (opptil en viss grense, selvsagt) - betyr dette at man får en raskere bakterieutvikling i et varmere kar? Om man har 30 grader i vannet kontra 22, f.eks.?
Helge H
Du får utallige mengder ja, men de var tilstede - og da holder det med bare nyen ytterst få. De "bare" formerer seg når forholdene er tilrette. De kombinerer seg ikke av tilfeldige andre bakterier eller plutselig muterer til allerede kjente typer.


Sant det. Jeg måtte lese meg litt opp på emnet
Innlegg slettet av respekt for noen
Takk til alle dere som har engasjert seg i tråden. Læren om bakterier er veldig spennende. Vi glemmer dessverre ofte at de aller fleste av dem er våre venner, fordi massemediene som regel fokuserer på de som fremkaller sjukdom. Derfor får vi slike unødvendige produkter som Zalo Antibakteriell, som Helge H nevner.

Flott å få luftet problematikken med bakterier som begynner å formere seg i et filter tilsynelatende ut fra ingenting. En ting som ikke er nevnt, er de bakteriene vi til enhver tid har på fingrene våre, selv om vi vasker oss aldri så mye, har vi de vanligste nedbrytningsbakteriene med oss. Fantastisk synes jeg.

Tilfeldig bekjentskap
© Gyrid Steen
Reklame for plussmedlemskap