Plutselig død

I går så gjorde jeg litt for mange nye ting på en gang under vannbyttet og har måtte betale for det I dag tidlig var det å telle 7 døde fisker (ca. 9-10timer etter vannbyttet) og etter jeg kom fra jobb 7-8timer etter dette var det nye 10 som lå døde. Jeg skiftet ca. 40 av 240liter vann og dette er mitt andre vannskiftet etter jeg fikk det i hus. Karret har jo vært i gang tidligere og bakterie-kulturen var i filteret fra før. Har også hatt et filter nr.2 kjørende i en ukes tid nå.

Det som ble gjort før fiskene begynnte å oppføre seg merkelig var. Skifte 40 liter vann. Skifte slanger på den utvendige pumpen til noen tykke-gummi slanger jeg fikk i fra Torshov-bilrekvisita og tok vann fra dusjen i stede for vasken som jeg gjorde på det første vannskiftet. Fyllte lunket vann som jeg hadde målt til det samme som i akvariet (29 grader) og ja jeg vet dette er noe varmt. Vannet har holdt denne temperaturen i to uker og fisken har sett ut til å trives med det, men jeg har ikke varmekolbe kjørende så varmen kommer nok fra de to pumpene og lysrørene. ph,kh,gh,NO2 og NO3 hadde jeg målt selv og de så bra ut (samme verdier som jeg har hatt stabilt igjennom to uker) og når jeg tok med en vannprøve til min lokale dyrebutikk kunne de bekrefte at alt sto bra til her. Eneste fiskene som overlevde dette her var min gigiceps og corydoras. Resten (malawi, sajica og de andre ciklidene) er gone.

Jeg kan også legge til at plantene mine gikk fra å være grønne og fine til å være mørkegrønne og lite pene. Når jeg skiftet vann fikk jeg også mye små bobler opp på glasset og rundt på plantene. Gigicepsen min har fått øynene "inni" hode og de andre fiskene skiftet litt farge på øynene eller fikk litt hvite øyner. Ellers skiftet de litt farge til de mørkere de også. Alle oppførte seg veldig merkelig og spessielt gigicepsen svømte kjappt fra bunn av karret samtidig som han slapp bobler ut gjellene og nappet i overflaten for så og snu ned igjen et par ganger i timen. Blir mye vagt her, men jeg nevner det unormale jeg la merke til så er det kankje lettere å finne ut hva som er galt. Om noen tror det kan være til hjelp har jeg tatt litt bilder av fiskene som jeg kan laste opp om det er nødvendig!
Gummislanger fra thorsov?

Lukter ikke sånne slanger sterkgummi eller olje? :S
Hvilke slanger er det?

Om disse avgir noe så er det jo masse sirkulasjon som hjelper til å forgifte karet...
Den slangen kan nok være grunnen til at det gikk så galt ja. Om det er levende fisk igjen bør du ta dem ut av karet - evt i ei bøtte - slkifte slange og skifte vann mange ganger.
Edit:
Ser du hadde skrevet om vannverdier...
slangene
på slangene står det:
"Heater Gates auto master chauffage 19mm heizung din 73/11 calefaccion verwarming 19mm riscaldamento gates auto master 036-07 M 08749"

bør være bra greier da det kostet over 100kr metern :p grunnen til at jeg ikke har skikkelige slanger er at det var rett og slett ikke andre slanger å oppdrive i lillehammer så jeg måtte bare skaffe noe som kunne brukes siden de gikk lekk de jeg hadde og det innvendige filteret er nå fjernet Har tappet ned karret og kjørt og fyllt og tømt det 3 ganger nå med kaldt vann og så har jeg satt det på varming igjen og kjøpt meg en luftpumpe sånn at det står å lufter. Tenkte å sette i gang den utvendige pumpa/filteret så snart temperaturen kom over 24grader utpå kvellinga ( er blitt 22.6 nå. Skal jeg ha gigicepsen og corydorasen opp i her seinere i kveld eller hva gjør jeg? Nå har de stått i et lite 10liters karr i 6-7timer og de ser ut til at de er i dårlig forfatning begge to. Ikke spiser de og ikke gjør de noe annet

Edit: De verken lukter eller smaker olje eller noe annet hva gjør man vel ikke :p
De har det bedre der enn i et giftig kar. Joda, slangen er nok bra den - men er den til bil eller båt? Høres ihvertfall ikke ut som akvarieslange...
slangene
De er nok til bil vil jeg tro. Kan tenke meg at det er en radiator-slange av et eller annet slag. Det er jo for kjøleveske og der er det vel ikke så veldig nøye med om det er giftig eller ikke, men jeg gidder liksom ikke å skifte dem om det ikke er det. Skulle hatt noe mer håndfast. Er det ingen målinger jeg kan få gjort som kan fastslå hva som faktisk er i vannet? Jeg aner heller ikke hvor jeg skal klare å få skaffet slanger på kort tid!
Du får ta vare på tråden og gi tilbakemld på om du får karet oppe å går med den slangen - jeg tviler - men er ikke redd for å ta feil for sikkerhetens skyld håper det går bra med resten av fiskened da...
Lunkent vann?
Du har vel ikke brukt lunkent vann fra krana til vannbytte? Det har vært mange advarsler her på forumet mot å bruke vann fra varmtvannsbereder i akvariet.
Dette vannet kan inneholde kobber fra berederen, og er giftig for fiskene.

Vann til vannbytte må tappes fra fra kaldtvannskrana, (la det renne litt først så du får tappet ut alt som har stått lenge stille i røropplegget i huset).

Det beste er å la vannet stå i bøtter natta over for lufting og temperering, men hvis det haster med å temperere det, går det an å koke opp noen kjeler og blande i bøttene.

Søk på forumet (når du får tid), det er massevis av gode råd her om vannbytterutiner.

Jeg nevner dette med kobber fordi jeg selv har gjort dårlige erfaringer med lunkent vann. Jeg ga opp akvariehold den gang jeg var veldig ung fordi jeg ikke skjønte hvorfor fiskene døde. Lykke til.
For meg høres det egentlig ut som at vannet du har hatt oppi er for varmt. Men jeg har aldri prøvd det i akvariet selv, så det er jo vanskelig å være sikker på. Hvor, med hva, og hvordan har du målt det til 29 grader?

Jeg ville heller forøvrig aldri hatt noe til en bil i kontakt med akvarievannet. Om ikke den avgir olje så er det slik at mange av disse delene er i kontakt med olje og masse gris når de lages. Mange deler jeg får tilsendt til bilen må vaskes før de brukes til BILEN for bla. innsuget sin skyld, da kan du tenke deg :P Men som sagt, vanskelig å si om det ER problemet konkret, det finner du neppe ut, for det er vanskelig å måle sånt.
for varmt
jeg har et termometer hengende over akvariet med en "utemåler" som jeg måler karret sin temperatur og som jeg målte vannet jeg tappet oppi. Jeg har en ny varmtvannstank som ikke inneholder kobber (jeg _tror_ ikke nye tanker lages med kobber lenger), men noen av rørene fra tanken er vel helt sikkert kobber, men det vil det bli på den kalde siden også. Det har i over to uker vert 29 grader i karret så jeg kan ikke helt forstå at det kan være det som gjør det heller. Har egentlig litt mer tro på de bil-slangene som ble nenvt over her og tanket har jeg vert inne på helt siden jeg begynnte å se symptomene, men jeg trodde faktisk at de var mer robuste en det :S Man lærer så lenge man lever.

Dør de to siste fiskene mine i natt blir det bestilt nytt eheim filter med tilhørende slanger og en fresh oppstart av karret igjen tenker jeg
Jeg bruker vanlig hageslange til å tømme samt fylle på akvariet etter at jeg kjøpte meg en 240l og ikke gadd å bære bøtter. Dette funker som faen, så kan nok hende disse slange avgir stoffer som fisken ikke tåler. Men er heller ikke et sjakktrekk å bruke varmtvann da, selv fyller jeg med kaldtvann...ca 5 grader og når jeg bytter 60-80l vann synker tempen 3-4 grader...fra 26 grader det vanligvis går på.

Men jeg syns det er rart at tempen din holder 29 grader uten varmekolbe, er du sikker på at termometeret fungerer som det skal?

romtemperatauren min holder ca 20-22 grader, og akvariet hadde aldrig klart å holde 26 grader om ikke varmekolben var på plass, noe du bør ha når man har 240l akvarie. I tilleg bør du fikse deg et termometer som konstant er i akvariet:P
temp
jeg har et jewel-termometer som er klistret på siden og det viser litt unøyaktig, men så og si det samme som det termometeret som jeg har hengende på veggen (digitalt med uteføleren liggende i vannet). Når jeg har en romtemp på 23-24grader er det ikke så veldig merkelig at vannet er 28-29 når jeg har to kraftige lys-rør stående på fra 07:00-23:00 og en pumpe som avgir litt varme, men jeg vet ikke. Lysrørene kjennes ganske varme ut og når det er lokk på akvariet så blir vel mye av varmen overført til vannet fra dem vel? Jeg er ganske ny på dette her, men det er den eneste forklaringen på hvorfor jeg får så høy temperatur i karret jeg kan ha bortsett fra at begge temp. målingene mine er feil da..
Virker som vi har samme akvarie iallefall, og min kolbe står på 26 grader og i motsatte hjørne står termometeret og viser 26 grader. Da syns jeg det er rart at du får til at akvariet holder konstant 29 grader. Men siden begge termometerene dine viser denne tempen, så skal ikke jeg motsi deg at det ikke er sånn. Syns bare det er merkelig. Jeg hadde iallefall aldrig hatt et så stort akvarie uten varmekolbe. Fikk du ikke dette med ved kjøp av akvariet?
Bør ikke bruke varmtvann, og i dusjen kan man vel være uheldig og få med såperester også 16 timer lys høres sykt ut har du ikke algeproblemer i karet?
Hmm...selv har jeg på lyset fra 11-20, altså 9 timer og det holder i massevis. 16 timer er i meste laget.
Hei!
29 grader fikk jeg i akvariet i sommer da det var tropevarme og nærmere 40 grader i leiligheten min. Kan ikke skjønne at lysrørene dine er grunnen til at det er såå varmt. Du kan jo tenke sånn at innetemp.en din også vil kjøle ned vannet siden tempen på utsiden av glasset til enhver tid er kaldere enn det inni. Jeg fikk riktignok altfor høy temp. i mitt 12 liters rekekar, og dette var grunnet at lyspæra varmet noe helt forferdelig. Kjøpte en sparepære og ble kvitt problemet.
Men man skulle jo tro at et stort kar trengte mer enn to lysrør for å varme seg såpass opp. På vinterstid går kolba stadig på i karet mitt og jeg har et rio 240l (er vel samme som deg?).
Kanskje du burde vurdere å skifte lysrør om de avgir så mye varme, evt om det kan være en annen grunn til varmen (en ovn i nærheten eller noe).

Bare prøver å dele litt av min erfaring, vet ikke om du får noe ut av det. Det er trist med fiskene dine, jeg håper du finner ut hva som er årsaken. Tvi tvi

Ani
Da er vi iallefall 2 som syns det er noe muffins med vanntemperaturen til trådstarter.

Men får håpe det ordner seg
minim&co
jeg har et termometer hengende over akvariet med en "utemåler" som jeg måler karret sin temperatur og som jeg målte vannet jeg tappet oppi.

En "utemåler"? Det er vel for å måle lufttemperatur da vel, og ikke vann? Er den like nøyaktig som noe som er nedi hele tiden da? Elektrisk?

Grunnen til at jeg spør hvordan du målte vannet du hadde oppi er nettopp det at det har noe å bety hvor og hvordan. Målte du det etter å ha tappet med samme temperatur i vasken med et skikkelig termometer, målte du det i strålen mens det rant... hvordan? Sistnevnte er langt fra supernøyaktig for å si det med en gang

Hvis termometeret ikke er til akvarie så foreslår jeg å bytte ut det og slanger. Det høres ut på meg som du har "kokt" fiskene på sånn du forklarer reaksjonen deres. Men som sagt, vi vet jo ikke
temp
når jeg kjente med håndleddet så kjentes temperaturen veldig lik ut også og det var ikke rare endringen i karret etter jeg hadde fyllt over. Skal jeg klare å koke fisken uten å ha varmekolbe på i det hele tatt og ved å skifte så lite vann når temperaturen kjennes så lik ut? Men jeg ser at jeg får stadig mange gode tips her til hvordan jeg ikke skal gjøre det når jeg nå starter opp karret igjen. Den 3år gamle gigicepsen var i dag tidlig helt stiv så nå er det bare å få skaffet meg et nytt filter (det jeg har har så høyfrekvent støy) med tilhørende slanger! Takk for alle gode ideer. Siden jeg ikke vet helt hva som tok knekken på de er det vel best og ikke utelukke at det kan ha vært forgiftning og vaske ned karret? Hva kan ta bort gummi/olje som det kan ha vært?
Tilfeldig bekjentskap
© Remi Horsgård
Reklame for plussmedlemskap