- Hjem
- Forum
- Maller - Andre
- Malle i gullfiskbolle?
Malle i gullfiskbolle?
Postet 12.12.07 kl 12:25
Postet 12.12.07 kl 12:28
Postet 12.12.07 kl 12:45
Postet 12.12.07 kl 13:04
Postet 12.12.07 kl 13:15
I en 25 liters glassbeholder er det ikke plass til enda flere fisk. Enda en fisk i så lite vann vil naturligvis forsøple enda mer, og gi enda mere grobunn for alger. Det som går inn, kommer jo ut igjen en gang
Dersom du er plaget med alger, bør du sjekke om kanskje plasseringen er feil ifht dagslys osv. Den bør stå langt vekk fra nærmeste vindu.
I tillegg bør du bytte mer vann. Dette fordi alger er opportunistiske og enkle planter; mye lys og overskudd av næringsstoffer er en invitasjon rett inn. Det er dette de lever av.
Inntil du får bukt med problemet, må du selv ta deg av algene. Det er ingen god løsning å stappe enda flere fisk i en så liten beholder. Det er ikke plass, rett og slett, og dersom du ikke har filtrering i bollen vil ikke særlig mange alge-etende maller overleve der pga dårlig vannkvalitet.
Du kan fjerne alger på innsiden av glasset med vanlig hvit filtervatt. Den er syntetisk og er utrolig effektiv å fjerne alger med. I tillegg bør du altså bytte mere vann.
Hvor mye vann har du som rutine å bytte?
Dersom du er plaget med alger, bør du sjekke om kanskje plasseringen er feil ifht dagslys osv. Den bør stå langt vekk fra nærmeste vindu.
I tillegg bør du bytte mer vann. Dette fordi alger er opportunistiske og enkle planter; mye lys og overskudd av næringsstoffer er en invitasjon rett inn. Det er dette de lever av.
Inntil du får bukt med problemet, må du selv ta deg av algene. Det er ingen god løsning å stappe enda flere fisk i en så liten beholder. Det er ikke plass, rett og slett, og dersom du ikke har filtrering i bollen vil ikke særlig mange alge-etende maller overleve der pga dårlig vannkvalitet.
Du kan fjerne alger på innsiden av glasset med vanlig hvit filtervatt. Den er syntetisk og er utrolig effektiv å fjerne alger med. I tillegg bør du altså bytte mere vann.
Hvor mye vann har du som rutine å bytte?
Postet 12.12.07 kl 13:21
Endret: 12.12.07 kl 13:22
AleSukk... Nok en gang denne diskusjonen... Jeg har bolle fordi jeg verken har plass eller råd til noe større, og spørsmålet mitt hadde ikke noe med det å gjøre i det heletatt! Har dere ikke svar på det folk spør om, så ikke bry dere å svare i det heletatt.
Så det er unaturlig at folk forteller deg det er feil når du har en fisk i forhold som ikke er bra for den? Hadde det brydd deg like lite å ha en katt i en liten boks med dårlig lufting da?
Man får små akvarium som omtrent samme plass som en bolle billig, spesielt brukt. Og gullfisk/slørhale er uansett ikke fisken for veldig små akvarier.
Postet 12.12.07 kl 13:24
Endret: 12.12.07 kl 13:25
Når jeg ser på hvor oppblomstringen av algene er størst, tror jeg nok problemet mitt er lampa... Siden bollen er så høy, har jeg foreløpig bare funnet en sånn skrivebordslampe som man kan trekke ut så den blir høyere. Den har halogenpære, noe som sikkert ikke er det mest gunstige...
Syns likevel det er litt rart at det helt plutselig kom grønnalger, da jeg bare har hatt sånne brune, lodne alger tidligere.
Jeg bytter 5 liter vann en gang i uka, og slamsuger da samtidig. Har bunnfilter, så det er sirkulasjon i vannet, og jeg overvåker vannverdiene nøye.
Når jeg fórer gir jeg dem bare en pelletskule hver, men noen ganger blir det opptil fire tilsammen, for den ene har en tendens til å ta all maten før den andre finner den.
Jeg føler jeg gjør alt jeg kan for å holde ting under kontroll oppi der, men tar gjerne imot tips om det skulle være noe mer/annet.
Syns likevel det er litt rart at det helt plutselig kom grønnalger, da jeg bare har hatt sånne brune, lodne alger tidligere.
Jeg bytter 5 liter vann en gang i uka, og slamsuger da samtidig. Har bunnfilter, så det er sirkulasjon i vannet, og jeg overvåker vannverdiene nøye.
Når jeg fórer gir jeg dem bare en pelletskule hver, men noen ganger blir det opptil fire tilsammen, for den ene har en tendens til å ta all maten før den andre finner den.
Jeg føler jeg gjør alt jeg kan for å holde ting under kontroll oppi der, men tar gjerne imot tips om det skulle være noe mer/annet.
Postet 13.12.07 kl 02:15
glassbolle
Du kan prøver med snegler i bollen din , de vill trives der . Har prøvd det selv for lenge siden.
Postet 13.12.07 kl 13:20