Skjell fra fjøra

Hei var på ferie i sommer og fant masse flott skjell av flere slag . De har stått ute i hagen i ei diger bøtte med vann og renne . Mitt spørsmål er da kan jeg ta i bruk disse skjellene i noen av akvariene mine eller er det ikke så god tanke . Min datter har lyst til å pynte litt .Spørsmål nr. 2 Skal sette opp et 6 kantet akvarie på 70 liter i romjula og lurer på hva en kan bruke til bakgrunn maling kanskje .
Spørsmål 2 kan jeg ikke svare deg skikkelig på,jeg vet det finnes maling som kan brukes i akvariesammenheng. Men hvilken type maling det er og hvor man får tak i den må andre svare deg på.

Spørsmål 1:
Ja man kan bruke skjell fra fjøra i akvariet,men pass på at det er helt rent først.
Skjell vil kunne påvirka vannverdier,men hvor raskt de gjør det avgjøres av mengden skjell og antall liter vann. Om noen skjell kan påvirke vannverdier raskere enn andre er jeg litt usikker på. Vannverdien de vil påvirke er hardheten i vannet, GH. Denne kan man overvåke med dråpetest for å passe på at GH ikke stiger over de verdiene innbyggerene i akvariet vil ha.

Takk så langt
Jeg vil bare takk for svaret så langt . Har brukt skjell fra Filipines før med et godt resultat og masse arbeid .
hjeper det ikke å koke skjellene kanskje? Da blir de sikkert rene?

Lufter bare spørsmålet litt :p
Shlush
hjeper det ikke å koke skjellene kanskje? Da blir de sikkert rene? :) Lufter bare spørsmålet litt :p

Vet ikke helt hvorfor koking alltid skal tas fram som vidunderkur mot alt
Skjell inneholder ingen utenheter som skader vannet, med mindre de da er fulle av innmat.
Om en koker skjellet, vil dette ikke påvirke skjellets evne til å endre vannets kjemi.
Hei har drevet før med koking av skjell med de var tatt med fra utlandet uten det hjalp noe mange fisk døde så da er det faktisk bedre å la de ligge i vann ut og lufte de skikkelig .
Ja dersom skjellene ikke har innmat er vasking alt som trengs, men vær obs på det som sies over her ang vannverdier. Til endel ciklider fra afrika kan jo slike skjell være akkurat det som trengs
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap