Hvordan bytte til blåsesand?

Hei! =)

Jeg lurer på om det kunne være en ide å bytte fra grus (den vanligste en får kjøpt i dyrebutikker som er ganske grov) til den groveste blåsesanda fra Biltema. Har hørt så mye positivt om denne ganske fine sanda.

Er det i det hele tatt en ide å ha blåsesand i et akvarie på 85 ltr? Hvordan vil det i tilfelle gå med plantene?

Blåsesanda er dekorativ og passer bedre til mange av de fiskene jeg ønsker meg fremover.

Har brukt grus de siste 4-5 årene. Kan det gå an å bruke en kombinasjon?

Mvh, I H
Skal bytte fra grus til sand i 300literen min, tror det blir mye finere. Når du skal bytte så tar du ganske enkelt ut den grusen du har, og fyller etter på med sanden, for at det ikke skal støve så mye kan det være en ide og bruke et rør som sanden kan renne gjennom ned til bunnen av akvariet.
Tar sjansen på å spør dumt...
Må jeg bytte all grusen el er det nok å ta ut litt og så fylle på med sand? Er det dumt å ha forskjellig størrelse i karet? Tenker litt på bakteriene osv som er i den etablerte grusen, og at det skal være mer lettvint og ta kortere tid
det blir litt stress vis du skal ta ut all grusen i etter tid

Ang. det med rør til sanden, skyll sanden, ta det i en bøtte og ha ca halvfull med sand og litt vann på toppen, så tar du et rør (samme ka) need i sanden og andre enden av røret oppi akvariet, "suger" du det fra bøttet og oppi akvariet :P samme måte som når du bytter vann :P bare omvendt xD
Ida Helene
Hei! =) Jeg lurer på om det kunne være en ide å bytte fra grus (den vanligste en får kjøpt i dyrebutikker som er ganske grov) til den groveste blåsesanda fra Biltema. Har hørt så mye positivt om denne ganske fine sanda. Er det i det hele tatt en ide å ha blåsesand i et akvarie på 85 ltr? Hvordan vil det i tilfelle gå med plantene? Blåsesanda er dekorativ og passer bedre til mange av de fiskene jeg ønsker meg fremover. Har brukt grus de siste 4-5 årene. Kan det gå an å bruke en kombinasjon? Mvh, I H



Grusen gir bedre luft og bedre festing til røtter enn sand. Du kan ha grusen nedest og et lag med sand opp på. Alterantiv er å legge kun grus rundt der du skal ha plante. Du kan også ha plante i kurve som du fyller med grus og graver hele greie ned i sand.
Når du bruker fin sand så blir det litt for tett rundt røttene til at plantene trives. Det er to vanlige måter å løse det på. Enten varmekabler under sanden som sørger for at vannet sirkulerer eller sandsnegler som bearbeider sanden på samme måte som meitemarken gjør det i hagen. Å blande sand og grus fører etter en liten stund til at all sanda ligger nederst og all grusen øverst.

Mesteparten av bakteriene du har behov for befinner seg i filteret og ikke i sanda. Bruk en slange som er stor nok til grusen du har og sug den ut med hevert-metoden. Deretter er det bare å fylle på med sand på samme viset, men da med bøtta høyere opp selvfølgelig. Du må nesten ta ut fiskene mens dette foregår. La gjerne filteret gå i beholderen du har fiskene i mens du holder på med å romstere slik at bakteriene i filteret får nok oksygen. Hvis du beholder filteret i karet må det slås av mens du heller sanden oppi så det ikke suges inn for mye av den.

Har selv byttet ut grus med sand på det viset, men jeg lot fiskene være i karet og tok bare et lite område i gangen samtidig med ordinært vannskifte. Tror kanskje det stresset fiskene mer enn nødvendig, så anbefaler egentlig å gjøre slik jeg først nevnte her.
Det greieste er å ta ut fiskene, ha disse i en passe stor bøtte\ balje\ stam.
Sett filteret til å gå i denne.
Ta så ut plantene, sett disse i en bøtte med vann, eller legg de i en pose som lukkes helt.
Deretter tappes vannet ned, og bunnlaget lempes ut. Har du ikke mulighet til å justere vannverdiene (spes Gh\ pH), bør man ta vare på minst halvparten av vannet fra karet mens en jobber.

Når det gamle bunnlaget er ute, tar man gjerne å gir glassene en ekstra god vask, før en har i nytt bunnlag.
Trenger det nye bunnlaget å skylles, kan en gjøre dette i karet.
Fyll på med vann, samtidig som en rører om en del i dette. Tapp ned, gjenta til vannet blir ganske så klart.

Spre deretter utover det nye bunnlaget slik du vil ha det. Om du skal ha bunnlagsnæring i karet, er det en fordel å skuffe så mye av det nye bunnlaget til en side som mulig, før en legger ut denne i halvparten av karet.
Gjør likens med andre side.
Sett så inn steiner\ røtter, og deretter plantene.
Fyll så på noe vann, med riktig temperatur (ellers dreper du fort plantene).
Selv fyller jeg ca 1/3 fullt om du har lagret noe gammelvann, før du starter å pumpe dette opp i karet.
Når karet er 2/3 fullt, flytter du over fisker og filter. Fyll på vann til karet er fullt.

Avhengi av hvor pirkete, og hvor erfaren en er med slikt, tar prosessen fra 1 til mange timer.

Kjekke ting å ha for hånden;
* Store bøtter, som kan huse fisk, filter og varme.
* Store poser til store planter.
* Lang slange, slik at man slipper bøttebaletten. Er det ikke alt for mange liter vann det er snakk om, holder en vanlig 12mm hageslange.
Er det mye vann, bør en vurdere ett feitere alternativ.
* Filtervatt til å rense glasset.
* Håndklær til å ha på gulvet, spesielt om det er ett gulv som ikke er glad i vann.
* En pumpe til å løfte vannet fra bøttene opp i karet.
* Våtstøvsuger kan være kjekt, for å få det siste vannet\ grusen ut av karet, og for å få vannet opp av gulvet igjen.
* En plan for hvordan en skal gjøre ting, og hvordan ting skal bli etterpå.
Hei!

Jeg har en bitteliten idè. Det er å ha et lite parti med sand, og resten grus for å ha litt variasjon. De i dyrebutikken sa det var greit, og for å slippe veldig mye arbeid så kunne jeg ta en tallerker i passende størrelse, og legge sanda over tallerkenen.

Men hvordan tror dere at fiskene/plantene/bakteriene vil reagere på det? Og fordi jeg har veldig lyst på Corydoras så har jeg tenkt på nettopp dette, fordi den grusen jeg har nå er altfor grov for bartene deres. Vil de oppholde seg for det meste der jeg har lagt sanda da, eller vil de fremdeles grave i grusen rundt om i akvariet og få ødelagt bartene sine?

Om du greier å holde disse sonene adskilt, er det ikke noe problem å ha litt av hvert på bunnen.
Men ofte er det krefter en har liten kontroll over, som endrer oppsettet etter eget ønske (fisk og vannbevegelse er vanskelig å temme )
Nå vurderer jeg sterkt å bytte ut all grusen med sand. (OT. Er det mulig at grus kan bli "gammel"?) Men jeg vil være sikker på at det skal gå så smertefritt som mulig for fiskene og meg.. Når jeg da fjerner all grusen som har ligget på bunn og lagret bakterier og allskens rariteter i gjennom mange år, fjerner jeg da noe som har noe å si for balansen i akvariet? Eller sitter alt dette i filteret?
Og hva med plantene? Hvordan vil de reagere på å bli satt ned i sand? (Jeg har selvfølgelig sandsnegler som skal få flytte inn når det er klart.)
Når sand, vann, planter og røtter er på plass i akvariet, er det bare å ha fiskene tilbake i akvariet med en gang? (Skal selvfølgelig holde et øye med temperaturen og vannverdiene.)
Vil gjerne ha det litt klarere for meg før jeg setter i gang.
Mye mulig at jeg kommer tilbake med flere spørsmål ang. dette.. *Svamp*
Ida Helene
Er det mulig at grus kan bli "gammel"?)
Alt blir jo eldre for hver dag som går. Men jeg kan garantere at både du og jeg merker tidens tann bedre enn grusen i karet ditt Den er evigvarende.
Ida Helene
Når jeg da fjerner all grusen som har ligget på bunn og lagret bakterier og allskens rariteter i gjennom mange år, fjerner jeg da noe som har noe å si for balansen i akvariet? Eller sitter alt dette i filteret?
Du fjerner en god del bakterier, og det er derfor en fordel å teste vannet litt hyppigere etter at en bytter bunnlag, spesielt om filteret er på kanten av hva det kan takle av belastning.
Redusert fôr er heller ikke å forakte i minst ett par uker (for manges vedkommende: for betandig)
Ida Helene
Og hva med plantene? Hvordan vil de reagere på å bli satt ned i sand? (Jeg har selvfølgelig sandsnegler som skal få flytte inn når det er klart.)
Så lenge du ikke skader røttene alt for mye, og planter de riktig, går det bare fint.
Husk å ikke bare dytte røttene sammen i en vase, det blir det bare vas av.
Ida Helene
Når sand, vann, planter og røtter er på plass i akvariet, er det bare å ha fiskene tilbake i akvariet med en gang? (Skal selvfølgelig holde et øye med temperaturen og vannverdiene.) Vil gjerne ha det litt klarere for meg før jeg setter i gang.
Juppers
Enig med Frank's metode her.
Å bruke hevertmetoden for å fjerne grus, går som regel bra helt til du finner den ene steinen som ikke gå gjennom slangen. Og Murphy's lov har bestemt at den stenen finnes i alle kar med grus og at den setter seg fast midt i slangen.
En fiskespade er grei å bruke.

Samtidig med at du fjerner grusen bør du fjerne alt slam under også. Denne vil du helst ikke ha under sanda.

Plantene vil få litt andre forhold etter at du har byttet til sand. Ikke sikkert at alle plantene dine vil trives godt.
Men opplevde selv at plantene begynte å vokse mye raskere etter at jeg byttet ut grusen.

Lykke til med byttet da!
slenger meg på her jeg! jeg har også tenkt å bytte fra grus til sand, og fikk mange tips her! men fortsatt noen ting jeg lurer på... hvor gjør jeg av fisken? har et lite 12 l akvarium som det går ann å ha noen i, men de må vel være der noen dager? mens vannet blir ordentlig igjen etter ominredningen med sand og nye planter og røtter... ?og det er kanskje ikke så lett når jeg har et palettciklide par? vet dere snakket om å putte pumpa i en bøtte sammen med fisken, men pumpa mi sitter fast i selve akvariet! så da vet jeg liksom ikke... bør jeg ta ut filteret og skvise skiten ut av de i en bøtte med akvarievann mens jeg driver på? for det kan jo ta litt tid å få ut all grusen og så få fylt på med sand!

hvilken blåsesand fra biltema egner seg mest? den minste?

har hørt noe om sandsnegler... trenger jeg slike? og hvor får jeg isåfall fatt i de? her inne på AF kanskje?

håper noen kan hjelpe meg!

og lykke til Ida Helene! detta skal vi klare! og vi kommer til å være kjempe glade når vi er ferdige!
De fleste velger den groveste blåsesanden. Det er ikke noen vits at det blir for fint heller, selv om størrelsen på de to typene ikke akkirat er enormt forskjellig.

Sandsnegler, det kan du lese ett stort antall tråder om. Det finnes så mye info om disse som en bare måtte begjære - flere ganger
De fleste kjøper via andre akvarister, tror det er langt mellom hver butikk som tar seg bryet med å selge slike (prisen er gjerne en krone stykket).

Selve byttinga av bunnlaget bør gå såpass enkelt og smertefritt, at fiskene kan flytte inn i karet få timer etter at det er ferdig satt opp. Dette forutsetter at du sørger for at sanda er noenlunde fri for svevepartiker (skylle-skylle).

Fiskene kan godt leve noe tranger enn normalt mens en jobber, det bør ikke være noe problem med paletter i en bøtte en del timer. For den del; det finnes store bøtter å få kjøpt (har selv 100L "bøtter")

Antar du har ett juwelkar. Var jeg deg, ville jeg benyttet annledningen til å bytte det dårlige filteret før jeg byttet bunnlaget.
Om du beholder dette, må svampene tas godt vare på.
Det er to måter dette kan gjøres på uten mye om og men:
-oppbevar dem i en bøtte akvarievann. Sørg for at vannet ikke blir for kaldt i denne bøtta.
Minst hver halvtime, tar du svampene opp til "lufting". La alt vannet renne ut av svampene, legg de så ned igjen.
-Oppbevaring i lukkede poser går også fint. Sørg her for mye luft i posene, og en skvett vann.
Heller ikke her tåler bakteriene at tempen blir for lav.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap