Apisto-yngel og jeg er helt uforberedt!
Hjelpes meg, her kommer jeg hjem etter en beinlang dag på jobben, huet verker og jeg slenger meg ned i sofaen foran akvariet. Finnes ikke bedre avslapping...
Vel, jeg syntes jeg så en ny grop som var gravd i midten av karet og måtte sjekke ut denne. Jaggu meg så bevegde ikke flere av sandkorna på seg! Og gjett om det ble liv i stua, du!
Må ha vært et rart syn for apistogramma cacatuoidesene våre. To store neser paddeflate inntil akvarieglasset, og pekefingre som pekte "der, og der og der, oiii, se på alle de der!"...
Vel, så til det jeg egentlig lurer på og trenger hjelp til. Jeg vet det er mange tråder om yngeloppdrett her på forumet, men pokker heller. Jeg vil ha min egen. Det er da tross alt våre yngel!
Jeg trenger tips og råd om hva vi skal gjøre nå? Hvordan mate hovedsakelig... Jeg/vi er helt uerfarne når det kommer til denne hobbyen, akvariet har vel vært i hus drøye to måneder. Trenger litt hjelp og oppmuntring, koker bra i hodet nå! Har lest endel om artemiaklekking osv., men jeg har ikke noe slikt utstyr tilgjengelig nå, og om jeg får tak i det i morgen så tar det vel et par dager før det er oppe å gå? Og det er lenge for yngelen vår!
Ynglene svømmer altså nå fritt, kan tenke meg de er et par mm "store". Hvor gamle kan de være? Såvidt jeg husker fra det jeg har lest så har disse ynglene en slags "matsekk" rundt seg de første dagene som de spiser av? Jeg vet ikke hvor gamle disse er, men jeg kan ikke si at jeg syntes det ser ut som om de har noen slags sekk rundt seg... Skal prøve å få tatt noen bilder etterhvert.
Disse trenger vel spesialisert fôr så fort som mulig, og ofte har jeg skjønt. Jeg kommer ikke i noen dyrebutikk nå og har ikke noe artemiaklekkesaker liggende heller. Vet det ligger mange tråder om mating av yngel her på forumet, men akkurat nå klarer jeg ikke helt å få beina ned på bakken og da er det litt vanskelig å leite seg frem til relevant informasjon akkurat nå.
Jeg har av mat: frosne røde mygglarver, frossen artemia, mini-granulat for dvergciklider, tetramin + tetra fresh delica-varianten av røde mygger og artemia. Hvordan, om noe, bør jeg fore nå? Knuse granulat? Og hvordan få maten dit ynglene er? De holder seg jo stort sett på ett sted...
Må jeg handle inn artemiaklekkeutstyr? Og om jeg handler i morgen (om jeg finner det i dyrebutikken), tar det vel et par dager før ting er klart, forutsatt at jeg får det til? Og slikt jeg har lest så må yngel ha mye og ofte mat. Er redd for at jeg ikke skal klare å gi de nok og riktig mat tidsnok iom at jeg er litt på etterskudd, føler jeg. Er det noe midlertidig mat jeg kan kjøpe til de, inntil jeg får til artemiafarmen?
Huff, dette var et rotete innlegg, men jeg er litt oppspilt akkurat nå så jeg klarer ikke helt samle tankene til noe fornuftig. Håper dere bærer over med meg.
Råd og tips tas mot med stor takk!
Vel, jeg syntes jeg så en ny grop som var gravd i midten av karet og måtte sjekke ut denne. Jaggu meg så bevegde ikke flere av sandkorna på seg! Og gjett om det ble liv i stua, du!
Må ha vært et rart syn for apistogramma cacatuoidesene våre. To store neser paddeflate inntil akvarieglasset, og pekefingre som pekte "der, og der og der, oiii, se på alle de der!"...
Vel, så til det jeg egentlig lurer på og trenger hjelp til. Jeg vet det er mange tråder om yngeloppdrett her på forumet, men pokker heller. Jeg vil ha min egen. Det er da tross alt våre yngel!
Jeg trenger tips og råd om hva vi skal gjøre nå? Hvordan mate hovedsakelig... Jeg/vi er helt uerfarne når det kommer til denne hobbyen, akvariet har vel vært i hus drøye to måneder. Trenger litt hjelp og oppmuntring, koker bra i hodet nå! Har lest endel om artemiaklekking osv., men jeg har ikke noe slikt utstyr tilgjengelig nå, og om jeg får tak i det i morgen så tar det vel et par dager før det er oppe å gå? Og det er lenge for yngelen vår!
Ynglene svømmer altså nå fritt, kan tenke meg de er et par mm "store". Hvor gamle kan de være? Såvidt jeg husker fra det jeg har lest så har disse ynglene en slags "matsekk" rundt seg de første dagene som de spiser av? Jeg vet ikke hvor gamle disse er, men jeg kan ikke si at jeg syntes det ser ut som om de har noen slags sekk rundt seg... Skal prøve å få tatt noen bilder etterhvert.
Disse trenger vel spesialisert fôr så fort som mulig, og ofte har jeg skjønt. Jeg kommer ikke i noen dyrebutikk nå og har ikke noe artemiaklekkesaker liggende heller. Vet det ligger mange tråder om mating av yngel her på forumet, men akkurat nå klarer jeg ikke helt å få beina ned på bakken og da er det litt vanskelig å leite seg frem til relevant informasjon akkurat nå.
Jeg har av mat: frosne røde mygglarver, frossen artemia, mini-granulat for dvergciklider, tetramin + tetra fresh delica-varianten av røde mygger og artemia. Hvordan, om noe, bør jeg fore nå? Knuse granulat? Og hvordan få maten dit ynglene er? De holder seg jo stort sett på ett sted...
Må jeg handle inn artemiaklekkeutstyr? Og om jeg handler i morgen (om jeg finner det i dyrebutikken), tar det vel et par dager før ting er klart, forutsatt at jeg får det til? Og slikt jeg har lest så må yngel ha mye og ofte mat. Er redd for at jeg ikke skal klare å gi de nok og riktig mat tidsnok iom at jeg er litt på etterskudd, føler jeg. Er det noe midlertidig mat jeg kan kjøpe til de, inntil jeg får til artemiafarmen?
Huff, dette var et rotete innlegg, men jeg er litt oppspilt akkurat nå så jeg klarer ikke helt samle tankene til noe fornuftig. Håper dere bærer over med meg.
Råd og tips tas mot med stor takk!
Postet 22.01.08 kl 23:16
Endret: 22.01.08 kl 23:19
Postet 22.01.08 kl 23:20
First-aid-kit
Hei og hopp! Jeg har fått opp endel ciklider og Apistogramma panduro (8-10 kull) vha. avskallede artemiaegg og mikroorm. For ekspertene er kun det beste godt nok - nemlig nyklekket artemia. Jeg sverger til levende mikroorm som har en klekkeprosess som går mer av seg selv. Alfa og omega er BITTELITT mat flere ganger om dagen, ellers blir det mye skitt i vannet. Dårlig vannkvalitet kverker mer yngel (tror jeg) enn for lite mat. Det er også viktig å la foreldre & barn få ro og fred sammen, så jeg fraråder store omveltninger i karet.
Hva er "stor omveltning" = planting/luking/ny fisk/hente andre fisker opp... Delvannbytter skal være små (20-30%) og forsøk å holde lik pH/temp på nytt vann inn som på vannet i akvariet. Lykke til! Dette var moro å høre om
Hva er "stor omveltning" = planting/luking/ny fisk/hente andre fisker opp... Delvannbytter skal være små (20-30%) og forsøk å holde lik pH/temp på nytt vann inn som på vannet i akvariet. Lykke til! Dette var moro å høre om
Postet 22.01.08 kl 23:33
Postet 23.01.08 kl 11:13
JoakimYnglene svømmer altså nå fritt, kan tenke meg de er et par mm "store". Hvor gamle kan de være? Såvidt jeg husker fra det jeg har lest så har disse ynglene en slags "matsekk" rundt seg de første dagene som de spiser av?
Når hunnen tar dem med ut av hulen, er de minst en uke gamle. De klekker i skjul, og ligger i ro i hulen inntil de har brukt opp plommesekken sin. Så når vi ser dem ute i det åpne for første gang, er de altså klare for mat, for de har ikke lenger plommesekk. Hunnen tar dem ikke med ut før det. Først når det er på tide å ta med ungene ut på beite, ser vi dem
JoakimJeg har av mat: frosne røde mygglarver, frossen artemia, mini-granulat for dvergciklider, tetramin + tetra fresh delica-varianten av røde mygger og artemia. Hvordan, om noe, bør jeg fore nå? Knuse granulat? Og hvordan få maten dit ynglene er? De holder seg jo stort sett på ett sted... Må jeg handle inn artemiaklekkeutstyr? Og om jeg handler i morgen (om jeg finner det i dyrebutikken), tar det vel et par dager før ting er klart, forutsatt at jeg får det til? Og slikt jeg har lest så må yngel ha mye og ofte mat. Er redd for at jeg ikke skal klare å gi de nok og riktig mat tidsnok iom at jeg er litt på etterskudd, føler jeg. Er det noe midlertidig mat jeg kan kjøpe til de, inntil jeg får til artemiafarmen?
Det du har som du kalte "minigranulat for dvergciklider" kan du finknuse noen korn av til pulver med undersiden av en teskje, og så drysser du det ned rett over der hunnen oppholder seg med yngelen sin. Yngelen "beiter", de går og plukker i ting hele dagen lang, og får i seg en del microorganismer på den måten. Dette finnes det alltid rikelig av i et veletablert akvarium, men jeg ser ditt kar ikke har vært i gang så veldig lenge. Men et par mnd burde likevel gi dem noe å beite på.
Pass på å ikke overfòre. Så små mager spiser ikke stort. Heller gi bittelitt om gangen, og så heller gjenta det om du ser at de spiser.
Dette holder inntil du får igang artemiaklekkingen. Det gir fart i veksten på yngelen skal jeg si deg, artemia er det beste som finnes
En annen fordel er at man kan SE at yngelen spiser, fordi artemiaen er oransje. Og magene på yngel som har spist mat, blir da lysende oransje...
Postet 23.01.08 kl 11:20
Endret: 23.01.08 kl 11:22
Takk for hjelpen.
En uke gamle, du! Jøsses... De er flinke til å gjemme seg.
Det er denne jeg mener når jeg sier "mini granulat". Da blir det knusing og foring med de, ofte og lite, inntil jeg får opp artemiaen.
Var forøvrig en ancistrus som var litt nærgående i går kveld, men samarbeidet til mor og far fikk jaga den bort. Spiser ancistrus yngel når de er svømmende? Den liker egg vet jeg, men knøttesmå yngel?
En uke gamle, du! Jøsses... De er flinke til å gjemme seg.
Det er denne jeg mener når jeg sier "mini granulat". Da blir det knusing og foring med de, ofte og lite, inntil jeg får opp artemiaen.
Var forøvrig en ancistrus som var litt nærgående i går kveld, men samarbeidet til mor og far fikk jaga den bort. Spiser ancistrus yngel når de er svømmende? Den liker egg vet jeg, men knøttesmå yngel?
Postet 23.01.08 kl 12:22
Det er litt vanskelig å si hva en Ancistrus kan få til etter at yngelen er klekket...
Så lenge det er dagslys og lyset er på, klarer foreldrene gjerne å beskytte yngelen mot Ancistrusen.
Den største risikoen ligger i deres ulike døgnrytmer, for å si det slik. Ciklider går til ro om natten, de "sover" i en slags halvdøs. Apistogramma-hunnen lager en grop i sanden til yngelen der hun legger dem til sengs for natten. Så ligger hun selv ved siden av, hviler og døser.
Det er når ciklidene ligger i denne døsen i mørket at Ancistrusen kan slå til. Yngelen ligger på bunnen, og foreldrene passer ikke på. De er litt i ørska om natten, siden de "sover", men Ancistrus er nattaktive. Da kan den slå til, og røve yngelgropen for yngel...
En hule som har liten åpning, for liten for Ancistrusen til å komme inn, kan hjelpe. I blant tar hunnen med yngelen inn i en hule for natten også, men ikke alltid. Noen ganger "legges de til sengs ute i det fri" også
Ancistrus har hos meg brutt seg inn i kokosnøtthuler med Apistogramma-egg og avkom, for de bare feier sanden vekk og presser seg inn (men ikke hvis selve åpningen i den harde kokosnøtten er for liten for dem).
Som du ser er det vanskelig å si hva som vil skje, men risikoen er der... på natten.
PS!
Det er ingen løsning å ha lyset på døgnet rundt! Det blir fiskene skrullete av, de trenger "søvn" og hvile, samt rytmen mellom natt og dag.
Så lenge det er dagslys og lyset er på, klarer foreldrene gjerne å beskytte yngelen mot Ancistrusen.
Den største risikoen ligger i deres ulike døgnrytmer, for å si det slik. Ciklider går til ro om natten, de "sover" i en slags halvdøs. Apistogramma-hunnen lager en grop i sanden til yngelen der hun legger dem til sengs for natten. Så ligger hun selv ved siden av, hviler og døser.
Det er når ciklidene ligger i denne døsen i mørket at Ancistrusen kan slå til. Yngelen ligger på bunnen, og foreldrene passer ikke på. De er litt i ørska om natten, siden de "sover", men Ancistrus er nattaktive. Da kan den slå til, og røve yngelgropen for yngel...
En hule som har liten åpning, for liten for Ancistrusen til å komme inn, kan hjelpe. I blant tar hunnen med yngelen inn i en hule for natten også, men ikke alltid. Noen ganger "legges de til sengs ute i det fri" også
Ancistrus har hos meg brutt seg inn i kokosnøtthuler med Apistogramma-egg og avkom, for de bare feier sanden vekk og presser seg inn (men ikke hvis selve åpningen i den harde kokosnøtten er for liten for dem).
Som du ser er det vanskelig å si hva som vil skje, men risikoen er der... på natten.
PS!
Det er ingen løsning å ha lyset på døgnet rundt! Det blir fiskene skrullete av, de trenger "søvn" og hvile, samt rytmen mellom natt og dag.
Postet 23.01.08 kl 12:34
Endret: 23.01.08 kl 12:37
mona oPS! Det er ingen løsning å ha lyset på døgnet rundt! Det blir fiskene skrullete av, de trenger "søvn" og hvile, samt rytmen mellom natt og dag.
Hmm, hva med å installere et alarm-system? Slikt med bevegelsesdetektorer og lys som slår seg på ved bevegelse?
Vi får vel se an, rett og slett. Har vurdert å kjøpe en sånn balje på ca. 30L som de har på Rema nå, og flytte ancistrusene midlertidig dit. Vet ikke om det er en kjempeidé, men det er vel uansett bedre å flytte de to enn yngelen med foreldre?
På den tredje side, så er jeg heller ikke noe stor tilhenger av altfor "beskyttet oppvekst" heller. Om det er noen som lever opp er de antakelig tøffe og det er jo slike fisk vi ønsker?
Postet 23.01.08 kl 13:32
Endret: 23.01.08 kl 13:41
mona o[QUOTE=Tom Kristiansen]Om du trenger info om dette så ta kontakt med Tomc her på forumet [URLBLOCK1] Han kan masse om apistoer hehe
Det er jo ikke sikkert han har tid eller lyst til å sitte og svare på personlige email dagen lang om temaer som hører hjemme på forumet?
Muligens det MonaO, men da kan han jo velge og ikke svare. Har sendt ham noen spørsmål om behandling av vf fisk og bare fått positive svar av ham og ikke minst nyttige tips. Iom at han tar inn vf fisk og sitter inne med mye kunnskap.
Og han har vel litt over middels kunnskap om apistoer skulle jeg også tro:P
Postet 23.01.08 kl 16:23
Endret: 23.01.08 kl 16:28
Tom KristiansenOm du trenger info om dette så ta kontakt med Tomc her på forumet [URLBLOCK1] Han kan masse om apistoer hehe
mona oDet er jo ikke sikkert han har tid eller lyst til å sitte og svare på personlige email dagen lang om temaer som hører hjemme på forumet?
Tom KristiansenMuligens det MonaO, men da kan han jo velge og ikke svare. Har sendt ham noen spørsmål om behandling av vf fisk og bare fått positive svar av ham og ikke minst nyttige tips. Iom at han tar inn vf fisk og sitter inne med mye kunnskap.
Det er jo ren og skjær uhøflighet å ikke svare på direkte, personlige email man får! Man må liksom svare på email...
Her på forumet, ja da kan man velge å ikke svare.
Jeg vet at Tom får en god del henvendelser på email, og jeg vet at han gjerne hjelper til (han har hjulpet meg mang en gang), men jeg synes ikke det er riktig å oppfordre forumbrukere her til å skrive emailer til enkeltpersoner, istedenfor å bruke forumet!
Det blir et himla mas for Tom, om 20-30, kanskje 100 personer til leser det du skrev der og sender ham en email hver... Har du tenkt på det?
Tom KristiansenOg han har vel litt over middels kunnskap om apistoer skulle jeg også tro:P
Selvsagt.
Så da er det ok at ALLE som lurer på noe om Apistogramma sender han emailer? Tenk nå littegrann.
Det var ikke kunnskapsnivået hans jeg snakket om. Det hører til på toppen, det er nettopp det vi vet... og jeg synes det er feil å mase for mye på han. Han kommer inn her på forumet når han vil og når han har tid, og svarer på det han vil om Apistogramma.
Forumet er til for å stille spørsmål om yngel, oppdrett og hvordan fostre opp ciklideyngel. Det er enkle spørsmål som man ikke trenger å mase på en privatperson via email for. Synes jeg da... men du er kanskje ikke enig.
Tom C kan man vel sende email til om det er direkte krise, eller noe helt spesielt man ikke greier å få hjelp med ellers.
Postet 23.01.08 kl 16:40
Endret: 23.01.08 kl 16:42
Joa ser poenget ditt MonaO, men noen ganger kan det være veldig greit å få korrekte svar fra noen som vet og ikke bare synsing. Men så lenge man er medlem at et forum, legger ut info, samt email adressen sin så må man regne med å få noen henvendelser. Nå vet ikke jeg om han blir overlasset av emailer heller da, men var ikke det som var poenget mitt. Men at trådtstarter kunne få ordentlige svar fra en som kan.
Blir jo på en måte feil at du kan sende mail til ham i ny og ned og spørre , mens ingen andre skal fordi han kanskje da får masse epost.
Men nå syns jeg dette ikke har noe med hva trådstarter ville ha av info, så kommer ikke svare noe mere på denne tråden. Og om TomC leser denne tråden og fått mye å gjøre grunnet meg beklager jeg, for var ikke det som var min intensjon.
Blir jo på en måte feil at du kan sende mail til ham i ny og ned og spørre , mens ingen andre skal fordi han kanskje da får masse epost.
Men nå syns jeg dette ikke har noe med hva trådstarter ville ha av info, så kommer ikke svare noe mere på denne tråden. Og om TomC leser denne tråden og fått mye å gjøre grunnet meg beklager jeg, for var ikke det som var min intensjon.
Postet 23.01.08 kl 16:57
Endret: 23.01.08 kl 16:58
Tom KristiansenBlir jo på en måte feil at du kan sende mail til ham i ny og ned og spørre , mens ingen andre skal fordi han kanskje da får masse epost.
Er du frekk, eller? Hvem i all verden har snakket om noe sånt?
Forsøker du å antyde at jeg sitter og sender han email i hytt og pine med mas om ting jeg lurer på ang. Apistogramma, men så sitter jeg liksom her og ber andre la være og heller bruke forumet på enkle spørsmål?
Jeg kjenner Tom, har møtt han "in person", og det hender vi utveksler email for en hyggelig prat, ja.
Men det var på generell basis jeg sa at det kanskje ikke var så lurt av deg å oppfordre folk til å sende email til enkeltpersoner for å få svar. Det er det forumet her er til - å få svarene man søker her! Ikke for å gi folk første svar med "Send en email til den og den istedet, du"... Det bør forbeholdes litt mere krisepregede spørsmål.
Og i dette tilfellet var det overhodet ikke bruk for noen ekspertuttalelser. Oppdrett av en enkel art av Apistogramma som det var snakk om her, kan "hvem som helst" svare på. Jeg har selv oppdrettet noen, og i tillegg er det faktisk ren og skjær "plankekjøring" hvis man bare har oppdrettet ciklider før.
Postet 23.01.08 kl 17:08
Endret: 23.01.08 kl 17:11
Om du oppfattet dette som at jeg skulle være frekk så får jeg beklage, for det mente jeg ikke.
Men nå er dette egentlig ikke noe å diskutere, da jeg mener at så lenge man er medlem av et forum, så syns ikke jeg det gjør noe at andre medlemmer anbefaler å ta kontakt med kyndige personer.
Dette er du ikke enig i i dette tilfellet, og det respekterer jeg.
Men nå er dette egentlig ikke noe å diskutere, da jeg mener at så lenge man er medlem av et forum, så syns ikke jeg det gjør noe at andre medlemmer anbefaler å ta kontakt med kyndige personer.
Dette er du ikke enig i i dette tilfellet, og det respekterer jeg.
Postet 23.01.08 kl 17:17
Tom KristiansenMen nå er dette egentlig ikke noe å diskutere, da jeg mener at så lenge man er medlem av et forum, så syns ikke jeg det gjør noe at andre medlemmer anbefaler å ta kontakt med kyndige personer.
Ettersom jeg har hørt er det en del av de med mye kunnskap her som får masse mail, selv om folk sikkert synes det er hyggelig så er det nokså unødvendig til noe som mest sannsynlig er info alle kan ha nytte av. Ikke poeng at de skal sitte å skrive et lass med mailer når det kunne vært svart her. Og det er jo det største problemet, at det er info som vi ikke får
Hvis jeg lurer på noe veldig spesifikt som ikke er allmenn nytte og som jeg vet en av ekspertene vet så mailer jeg dem om det. Men akkurat apistohold og den slags er både folk og internett proppfull av info om Det er nok det mona sikter til.
Vil anbefale trådstarter å saumfare nettet litt også når det gjelder dette. Dess mer info dess bedre. Søk på amerikansk vanlig navn gir masse bra resultater.
Postet 23.01.08 kl 17:44
Endret: 23.01.08 kl 17:47
Postet 23.01.08 kl 17:50
Tom KristiansenNå gjaldt ikke dette bare angående apistoer da, men sånn generelt.
Enda verre - skal generell info også tas på email?
Tom KristiansenEr heller ikke alle her inne som vet hvem man skal henvende seg om man lurer på noe bestemt. Men syns det blei fryktelig mye styr grunnet at jeg, linka til en person som har side på dette forumet. Men får kanskje slutte med det da .
Ja, jeg synes du skal slutte med det. Det er ingen grunn til at den lærdommen eller infoen skal holdes "hemmelig" mellom to personer på email. Det er deling av info som dette forumet er til.
Man henvender seg her, på forumet, med de spørsmålene man har.
Det første svaret man da får, skal ikke være "Send email til den og den". Det er jo helt bak mål.
Det er mange som kunne svart på det som var trådstarters spørsmål i dette tilfellet. Ikke bare EN person. Det var helt enkle spørsmål, og det er ingen grunn til at du skal lire av deg "Send email til den og den" så fort du ser ordet "Apistogramma".
Som sagt, den slags bør forbeholdes krisetilfeller eller særdeles vanskelige problemstillinger som man ikke har funnet noen løsning på vanlig måte via forum.
Postet 24.01.08 kl 13:03
Endret: 24.01.08 kl 13:09
Hehe, her har diskusjonen gått ja.
TomK: jeg takker for forslaget ditt. Er helt enig i at TomC er en virkelig kapasitet innen Apistogramma og en stor ressurs for dette forumet. Dog, tilhører jeg nok den leiren som mener at epost direkte til forumister kun bør brukes ved personlige beskjeder, eller om det er helt 200% krise - men selv da syntes jeg en enkel forespørsel om hvorvidt vedkommende har anledning å se på tråden man har startet er tilstrekkelig. Alle mulige faglige diskusjoner, selv hvor smalt temaet må være, er ypperlig å ta på forumet. Da kan jo også andre lære...
Interessant diskusjon, men den er kanskje mer effektiv i en egen tråd med en passende overskrift?
Forøvrig har min andre cacatuoides også fått yngel, så dette blir spennende.
TomK: jeg takker for forslaget ditt. Er helt enig i at TomC er en virkelig kapasitet innen Apistogramma og en stor ressurs for dette forumet. Dog, tilhører jeg nok den leiren som mener at epost direkte til forumister kun bør brukes ved personlige beskjeder, eller om det er helt 200% krise - men selv da syntes jeg en enkel forespørsel om hvorvidt vedkommende har anledning å se på tråden man har startet er tilstrekkelig. Alle mulige faglige diskusjoner, selv hvor smalt temaet må være, er ypperlig å ta på forumet. Da kan jo også andre lære...
Interessant diskusjon, men den er kanskje mer effektiv i en egen tråd med en passende overskrift?
Forøvrig har min andre cacatuoides også fått yngel, så dette blir spennende.
Postet 25.01.08 kl 12:26
Postet 25.01.08 kl 14:54
Endret: 25.01.08 kl 14:54
mona oOj, gratulerer :-) Er det samme hann som er far til begge kull? Bigamist:-) (en del arter Apistogramma er jo polygame). Har det ordnet seg med fòringen av yngelen de siste dagene? Spiser de det du gir?
Takk, takk. Kjempegøy med masse yngel!
Samme far, ja. Har bare en hann så han får nok noen forklaringsproblemer. Aner litt trøkka stemning på familiesammenkomstene fremover...
Foringen, jo - det virker som om det går, men jeg har foreløpig bare fått foret med knuste granulatkorn - og jeg syntes det er vanskelig å se om de spiser noe. Er jo "umulig" å treffe ynglene med dette pulveret, men håper de fyker litt rundt og får med seg det som ikke detter ned i umiddelbar nærhet. Ellers så forer jeg de voksne med frossen artemia og røde mygger og de får forhåpentligvis tak i noe av restene fra den maten...
Jeg fikk tak i artemia-egg her i forgårs og satt de til klekking natt til igår. Jeg håper de er klare til bruk når jeg kommer hjem fra jobb i dag, men det er første gang jeg prøver meg på dette så om jeg har gjort riktig? Det finner jeg ut. Det står jo greie innføringer på nettet og her på forumet, men folk gjør det jo litt på feelingen virker det som?
I tillegg til det så fikk jeg en hyggelig mail fra Catfish her på forumet som fortalte at hun hadde noe ferdig mikro-orm og avskallede artemiaegg som jeg kunne få slik at jeg kommer i gang; så jeg skal avgårde og hente dette etterpå. Uavhengig av hvordan det har gått med artemiaklekkinga hjemme så trenger jeg nok det jeg kan få tak i av yngelføde den nærmeste tiden, med to kull å fø opp, så dette var jo helt supert! Er jeg heldig, klarer jeg å snoke til meg noen tips om yngelpleie også, hun har jo bra sving på oppdretten ser det ut til - så dette er kjempebra...
Men, huff å skummelt det er å se mødrene ta yngelen i munnen for å flytte de! De har gjort det noen ganger og jeg skvetter hver gang. Det har nok gått bra, for det er mange yngel igjen (hvis det ikke har skjedd noe ila dagen), men jeg bare venter på at de skal få smaken av yngel og bestemme seg for å ikke spytte de ut igjen...
Postet 25.01.08 kl 15:34
Spent ;)
Det blir spennende å få rapport om hvordan det går m/yngelen, Joakim Og ja, jeg er enig i det du sier i én av dine tidligere innlegg: de må bli tøffe og vokse opp i ikke "altfor skjermede" omgivelser, så det jeg fortalte om flytting av apisto-yngel idag ER ganske risky business, så prøve først å la dem greie seg sjøl du. Jeg har prøvet (og feilet) med endel dvergciklider, hehe, men fått det til også, da, i hvert fall stort sett. Men, å la foreldrene greie jobben er best!
I tillegg lærer DU masse av å observere trioen i aksjon m/unger, det er bare å presse nesa mot glasset, ta bilder og sef fortelle mer her!
Spørsmål/svar og diskusjon rundt et tema her på forumet ER genialt, for da kan alle delta og si sin mening + komme med forbedringsforslag, råd og tips. E-post mellom privatpersoner er jo ikke søkbare, hehe, annet enn for hackere og overvåknings-syke-bedriftsleder, og da er det kun noen ytterst få som lærer noe nytt Veldig sosialt å dele med andre her på AF )) Personlig hadde jeg vært både rådvill og fiskeløs om jeg ikke kunne søkt meg fram i cory- og apisto-diskusjoner med blant annet mona o og tom c som dyktige debattanter
I tillegg lærer DU masse av å observere trioen i aksjon m/unger, det er bare å presse nesa mot glasset, ta bilder og sef fortelle mer her!
Spørsmål/svar og diskusjon rundt et tema her på forumet ER genialt, for da kan alle delta og si sin mening + komme med forbedringsforslag, råd og tips. E-post mellom privatpersoner er jo ikke søkbare, hehe, annet enn for hackere og overvåknings-syke-bedriftsleder, og da er det kun noen ytterst få som lærer noe nytt Veldig sosialt å dele med andre her på AF )) Personlig hadde jeg vært både rådvill og fiskeløs om jeg ikke kunne søkt meg fram i cory- og apisto-diskusjoner med blant annet mona o og tom c som dyktige debattanter
Postet 25.01.08 kl 18:58