Jeg har skapt pandapansermalle...

Nesten alle fiskene jeg har kjøpt fra den nærmeste butikken har dødd. Alle unntatt en albino C. Aeneus og en C. Melanistius, litt etter de la egg hver for seg(hadde de i forskjellige kar) har alle unntatt en av hver art dødd.(Skal aldri kjøpe fisk i den butikken mer!) Så jeg satt begge i Sør-Amerikabiotopet til jeg skulle kjøpe fler. For en stund siden kom det yngel. Først så de ut som C. Melanistius, men nå er de HELT like som Panda-pansermalle.

Bilde 1: C.melanistius
Bilde 2: C.aeneus
Bilde 3: Hybridboy:P
Hvor i alle dager har den fått den sorte haleflekken fra? Ingen av foreldrene har jo den.

Det var det rareste... For en miks.

Nå vet du jo sikkert at jeg som ihuga Corydoras-entusiast, må rette opp en pekefinger her og si "fyfyf, det er forbudt iht god akvarieskikk å fremavle hybrider!"
Men akkurat denne vesle tassen var så fascinerende i sin merkelige artslikhet med en tredje art, som ikke har noe med de to foreldrene å gjøre... at jeg klarer ikke helt å være så voldsomt morsk akkurat nå

Du må nesten holde oss oppdatert på fargeutviklingen til denne snodige skapningen etterhvert som den vokser opp.


PS!
Du har vel ikke kjøpt noen nye planter de siste par mnd? Mose?
Jeg har faktisk opplevd et par ganger at folk som har kjøpt mose av meg, har fått med Corydoras-egg. Og eggene, de har klekket hos mottaker, selv om mosen ikke lå i vann på vei i posten
Det var en som kjøpte mose fra Corydoras panda-karet mitt en gang, og noen uker senere spratt det rundt to små Corydoras panda hos henne
der ser du mona, pandaene er bare en hybrid
Jeg har det, men jeg så noen egg på steiner når jeg oppdaget noen bissesmå nyklekte yngler

Her er et bilde av hvordan de så ut for en stund siden.
Og du er helt sikker på at den albinoen ikke er en panda??

Artig krabat!
Selges det albino pandapansermaller da?
Jeg aner ikke jeg, alle skapninger kan vel komme i en albinovariant..?

Var bare en tanke!
RunarH
Selges det albino pandapansermaller da?

Njæ, ikke vanligvis, det er ikke noe systematisk oppdrett av albinoer på den arten. Men det forekommer jo en og annen albino av alle arter... inkl. mennesker.
Men jeg synes uansett ikke albinoen har særtrekkene til Panda, den har både hode og kroppsfasong som en vanlig albino C. aeneus. Men på den annen side, bildet var jo ikke så veldig tydelig, så det KAN være mulig den er en albino-panda, ja. Sånt skjer, man vet aldri.
Har gransket dem nå, men neimen om jeg vet. Det kan i teorien være en albino-Panda... men samtidig er det jo veldig sjelden man ser albinoer fra den arten til salgs. Albino C. aeneus derimot, ser man jo i absolutt alle zooforretninger. Tror knapt jeg har vært innom noen som ikke har disse.

Men det gjenstår å se da, når lille-tassen vokser opp
Så to stk idag. Den ene ble nok spist av scalarene når jeg redda den ut av pumpa.
Dersom det hadde vært avkom av samme art ville vel ynglene enten blitt albino, eller lik den "friske".
Den voksne mangler den svarte stripa på halerota, så da må det vel være en krysning?
En albino trenger ikke gi albino-unger. Albinoer skjuler så mangt!

Også leste jeg innlegget noen ganger til og skjønte hva du mente.. :flau:

Jeg er mener også at dette "må" være en blanding av panda.
Donald
Dersom det hadde vært avkom av samme art ville vel ynglene enten blitt albino, eller lik den "friske". Den voksne mangler den svarte stripa på halerota, så da må det vel være en krysning?


Ja, det er det vi diskuterer her, Terje En hybrid. Det ser ut som to ulike arter har krysset seg, en albino C. aeneus og en C. melini...og avkommet ser jamen ut som en Corydoras panda! Det er det som er det merkelige, for ingen av foreldrene har den sorte haleflekken. Så spørsmålet er om den hvite albinoen faktisk kan være noe annet enn en C. aeneus (som er vanlig). Kanskje den er en sjelden albino av Corydoras panda, som så har produsert avkom som ser ut som vanlig C. panda? (C. melini'en ser forøvrig ikke ut til å ha hatt så mye gener med i bildet, når man ser på avkommet).

Albinisme kan oppstå spontant, og jeg vet ikke hvor arvelig det er. En albinofisk MÅ ikke produsere albinoavkom.
Det er sikkert en del faktorer ute og går. Kanskje genet er sterkere eller mer fremtredende hos enkelte arter enn andre.

PS!
Nå leste jeg Sunnys svar til deg. Har jeg misforstått hva du mente også?
Jeg tror jeg forstod det, men kanskje jeg misforstod?
Du misforstod ingenting, Mona!

Eg må slutte å skumlese tråder; i hvert fall når eg skal svare. Trodde dere diskuterte om albinoen kunne være en C. mel...

Min teori er at det er en helt vanlig albino C. aeneus, siden det tross alt er den som vanligvis er på markedet.
Dessuten: i og med at den andre coryen jo har svart i seg, er det vel ikke helt unaturlig at det svarte også vil dukke opp andre steder ved en slik krysning av arter? En hybrid må jo tross alt ha et utseende den også (som fraviker fra foreldrene).
Og så husket ikke jeg hele tråden, og misforstod til og med min egen misforståelse.. :p

Skal bli gøy å se når den blir eldre hvertfall!
HVor lang tid tar det til den blir voksen? Den er ca 1,5 cm nå...
Hmmm.... det tar sin tid!
RunarH
HVor lang tid tar det til den blir voksen? Den er ca 1,5 cm nå...

Voksen er den vel i ett års-alderen, tenker jeg. Men den er ikke utvokst mht størrelse da, men den er kjønnsmoden, tenker jeg.

Generelt kan man vel si at Corydoras pleier å være "unge voksne", dvs kjønnsmodne, rundt 12-13 mnd (etter min erfaring).
Det varierer imidlertid fra art til art kan det se ut som.

En gruppe unge Corydoras panda jeg hadde oppdrettet og derfor visste nøyaktig alder på, begynte å leke og legge egg da de var bare 7½ mnd gamle! Og eggene var faktisk fine, de var befruktert og klekket.

Corydoras adolfoi-oppdrettet mitt begynte da de var 12 og 13 mnd gamle.

Her om dagen fant jeg et fint og befruktet Corydoras-egg i oppvekstkaret med Corydoras-yngel og ungfisk. De eldste der er Corydoras cf. burgessi, og de er rundt 10-11 mnd.

Corydoras paleatus
Må berre nevne ar paleatus albino også er vanlig i handelen... selvom det ikkje forklarer "pandalooken"
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap