Myth buster. -her knuser vi akvaristiske myter!

Ok... Denne tråden tilegner jeg til akvaristiske myter, eller påstander, som ikke holder mål...
Dette innlegget vies til skivesnegler(pestsnegle).

Påstand: Skivesnegler spiser ikke planter, og er ufarlige for miljøet i karet.

Min konklusjon: I det ene karet mitt har skivesneglene fått en eksplosiv vekst i det siste. Resultatet er at mange planter er gjennomhullede, og noen i ferd med å forsvinne. :O

Bildet viser et blad som er angrepet både av voksne snegler, og av pittesmå snegleyngel (som har laget de små hullene).

En annen konsekvens av disse sneglene, er at powerheadet i min kjære akvarull, holder på å takke for seg. Jeg har renset det flere ganger for snegler i det siste, men impelleren (eller hva den nå heter) er blitt ganske slitt. Jeg må trolig kjøpe ny.

[External Image]

1 liter vann pr cm fisk.

Tull og tøys.

Sånn?
Plussmedlem
God idé!
Kan vi ikkje med ein gong også berre avlive myten om at alt er ok så lenge ein fylgjer "regelen" om 1cm fisk pr liter vatn?
Ein 20 cm sølvhai vil nemleg ikkje få det så veldig bra i eit 20 liters akvarium
Rens akvariet skikkelig et par ganger i året: tøm akvariet for fisk, ta ut all sand og skyll den. Skyll filteret. Ta vare på litt gammelt akvarievann for bakterienes skyld...
Lro
Rens akvariet skikkelig et par ganger i året: tøm akvariet for fisk, ta ut all sand og skyll den. Skyll filteret. Ta vare på litt gammelt akvarievann for bakterienes skyld...

Hehehe.. Ja den myten avlives herved....
Påstand: Hos meg går disse artene meget godt sammen.

Mitt spørsmål: Er du sikker på at harmonien er til stede når lyset slukkes? De nattaktive artene vil muligens forstyrre søvnen til de dagaktive, så man skal ikke alltid tro hva man ser (avledning av X-files)


P.S. Dette ble muligens over kanten. Dessuten er det dårlig forklart/formulert, men eg har sett mye av slike påstander. Da er det vel under mytebegrepet
Påstand: store fisker som dør bør fjernes fra karet, da disse kan "forurense".

Min mening om temaet: alle døde fisker bør fjernes, selv en liten fisk i et kjempestort kar. En fisk som dør kan bære på innvollsparasitter eller andre ting som kan overføres til "spiseren".

P.S. Eg er ikke bombastisk på dette, men det er vel slik?
Donald
Påstand: store fisker som dør bør fjernes fra karet, da disse kan "forurense". Min mening om temaet: alle døde fisker bør fjernes, selv en liten fisk i et kjempestort kar. En fisk som dør kan bære på innvollsparasitter eller andre ting som kan overføres til "spiseren". P.S. Eg er ikke bombastisk på dette, men det er vel slik?


Er enig i at store fisker som dør bør fjernes. Hvis f.eks en discus dør pleier jeg å ta den ut. Men småfisker fjerner jeg aldri. Vanligvis blir de spist før jeg oppdager at de er døde. Eplesneglene koser seg skikkelig med døde fisker (og døde planterester). Ser ikke noe galt i det.
Myte: Alt som er i akvariet bør kokes med jevne mellomrom (unntatt fiskene) for å drepe alt som er! Bakterier hører jo ikke hjemme i et akvarium!

Myte: Alle fisk i et ferskvannsakvarium må saltes!! Eller blir de syke, de MÅ ha salt, salt, salt! Og det er kun dyrt "akvariesalt" fra dyrebutikken som gjelder...

AVLIV den og den er dere snille


**************

PS!
Jeg leste et innlegg en gang fra en som hadde kjøpt nye akvarieplanter. Hun hadde så kokt plantene (for å drepe bakterier sa hun), og så skylt dem lenge i iskaldt vann (for å drepe og skylle vekk resten av bakteriene som hun sa). Så plantet hun dem fornøyd i akvariet sitt.

Så kom et oppgitt innlegg på forum, klaget over de dumme plantene... hvorfor ville de ikke trives i hennes akvarium? De bare døde...!!!
Kanon-tråd, har lenge tenkt på noe lignende selv


mona o
[I]PS! Jeg leste et innlegg en gang fra en som hadde kjøpt nye akvarieplanter. Hun hadde så kokt plantene (for å drepe bakterier sa hun), og så skylt dem lenge i iskaldt vann (for å drepe og skylle vekk resten av bakteriene som hun sa). Så plantet hun dem fornøyd i akvariet sitt. Så kom et oppgitt innlegg på forum, klaget over de dumme plantene... hvorfor ville de ikke trives i hennes akvarium? De bare døde...!!![/I]



Å du gode skaper, er man så lur, kan en bare sitte der å furte over at plantene ikke trives, syntes jeg
Godt jobba å i det hele tatt ha planter å sette i akvariet etter koking spør du meg....
Men kan du skjønne at hun ikke fikk til plantene sine da? *ler*
1. Corydoras er en algespiser
2. Filteret skal renses ved hvert vannbytte
3. Vannbytter er farlige, og enkelte fisker skal kun ha vannbytte med et visst mellomrom (jeg har selv blitt informert fra dyrebutikk at discus kun skal ha vannbytte hver 3. uke - verken mer eller mindre. De skulle ikke ha oftere vannbytter, for da ville de ikke trives).
4. At fisk vokser etter størrelsen på akvariet
Frank Angell
Kanon-tråd, har lenge tenkt på noe lignende selv :) [QUOTE=mona o][I]PS! Jeg leste et innlegg en gang fra en som hadde kjøpt nye akvarieplanter. Hun hadde så kokt plantene (for å drepe bakterier sa hun), og så skylt dem lenge i iskaldt vann (for å drepe og skylle vekk resten av bakteriene som hun sa). Så plantet hun dem fornøyd i akvariet sitt. Så kom et oppgitt innlegg på forum, klaget over de dumme plantene... hvorfor ville de ikke trives i hennes akvarium? De bare døde...!!![/I]



Å du gode skaper, er man så lur, kan en bare sitte der å furte over at plantene ikke trives, syntes jeg

Haha,måtte gud hjelpe den personen:P
Jeg så faktisk på programme Mythbusters discovery.

Her testet de ut myten om "Gullfisk er så dumme som man skal ha de til".
Jeg synes dette så ut som et spennende tema, og så feridg episoden.

Det de gjorde var og lage en type labyrint i akvariet(Med vegger som hadde hull i), og skulle få dem til og svømme igjennom disse automatisk.

Dette gikk faktisk bra, og her ble myten om at gullfisk er dumme og har dårlig hukommelse rett og slett knust
Gullfisk
"en jeg kjenner har hatt gullfisk i en liten bolle og det gikk helt fint. Den levde i flere UKER før den strøyk med så ikke kom her å si at jeg ikke kan ha gullfisk i potetgullbollen min..."

"iom. at jeg er nybegynner er det best å begynne med et lite akvarium".

Den har jeg selv fått servert, og tror nok at det er endel som av en eller annen grunn har denne oppfatningen?

Etter min mening, en klassisk "foreldre-tabbe". Man er usikker på podens, eller podinnens interesse og kjøper derfor en rimelig ting for å sjekke ut interessen. Kan jo forsåvidt forstå denne tankegangen, men hvor gøy er det å kikke på stjerner og planeter gjennom et teleskop kjøpt på lekebutikken til 299,- på salg? Umulig å se noe som helst interessant og "det er kjedelig å se på planeter - ser jo ingen ting jo" blir resultatet.
Eller så kjøper man alltid billige skrotne tegnesaker til barn. Har jeg aldri skjønt meg på; hvor kult er det å tegne med fargestifter som knekker hele tiden og som inneholder mer fett enn farge? Eller sykler som veier tre ganger så mye som din egen, eller fiskestang kjøpt på Nille med en knutemaskin av en snelle...

Eh, ja... Men i alle fall! Poenget mitt er at kjøper man et lite akvarium til en nybegynner er det antakelig større sjanse for at man kveler interessen enn å nøre opp under den...
Dyrehagen
1. Corydoras er en algespiser 2. Filteret skal renses ved hvert vannbytte 3. Vannbytter er farlige, og enkelte fisker skal kun ha vannbytte med et visst mellomrom (jeg har selv blitt informert fra dyrebutikk at discus kun skal ha vannbytte hver 3. uke - verken mer eller mindre. De skulle ikke ha oftere vannbytter, for da ville de ikke trives). 4. At fisk vokser etter størrelsen på akvariet


Fisk veks tildels etter størrelsen på akvariet, jau. Eg har tre SAE i 60-literen, og dei veks svært seint. To vart overført til 160-literen, og er no dobbelt så store som dei i 60-literen. Næringstilgongen burde tilseie at dei vaks like fort, men slik er det ikkje. Eg hadde og ein Pleco i eit anna akvarium, og etter at den vart flytta til 160-literen har den vokse enormt. Eg vil ikkje seie at den myta er heilt avliva.
Joakim
"iom. at jeg er nybegynner er det best å begynne med et lite akvarium". Den har jeg selv fått servert, og tror nok at det er endel som av en eller annen grunn har denne oppfatningen? Etter min mening, en klassisk "foreldre-tabbe". Man er usikker på podens, eller podinnens interesse og kjøper derfor en rimelig ting for å sjekke ut interessen. Kan jo forsåvidt forstå denne tankegangen, men hvor gøy er det å kikke på stjerner og planeter gjennom et teleskop kjøpt på lekebutikken til 299,- på salg? Umulig å se noe som helst interessant og "det er kjedelig å se på planeter - ser jo ingen ting jo" blir resultatet. Eller så kjøper man alltid billige skrotne tegnesaker til barn. Har jeg aldri skjønt meg på; hvor kult er det å tegne med fargestifter som knekker hele tiden og som inneholder mer fett enn farge? Eller sykler som veier tre ganger så mye som din egen, eller fiskestang kjøpt på Nille med en knutemaskin av en snelle... Eh, ja... Men i alle fall! :) Poenget mitt er at kjøper man et lite akvarium til en nybegynner er det antakelig større sjanse for at man kveler interessen enn å nøre opp under den...


Og mange foreldre ønsker kanskje også og oppnå denne effekten ? :P

Uansett er:
"iom. at jeg er nybegynner er det best å begynne med et lite akvarium".
BUSTED
Joakim
" Eh, ja... Men i alle fall! :) Poenget mitt er at kjøper man et lite akvarium til en nybegynner er det antakelig større sjanse for at man kveler interessen enn å nøre opp under den...


Et godt poeng. Et stort akvarie er lettere å få til enn et lite.
Men økoniomien er styrende her som i alle andre saker. Det er jo mindre penger slengt ut gjennom vinduet hvis man kjøpter et lite billig kar og avslutter hobbien et kort tid.

Hvor ofte har jeg ikke kjøpt dyre instrumenter og flott sporstutstyr til mine barn for at de skulle ha gleden av skikkelig utstyr. Men det er ikke alltid at det er nok til å skape entusiasme og utholdenhet.
Havengel
[QUOTE=Dyrehagen]1. Corydoras er en algespiser 2. Filteret skal renses ved hvert vannbytte 3. Vannbytter er farlige, og enkelte fisker skal kun ha vannbytte med et visst mellomrom (jeg har selv blitt informert fra dyrebutikk at discus kun skal ha vannbytte hver 3. uke - verken mer eller mindre. De skulle ikke ha oftere vannbytter, for da ville de ikke trives). 4. At fisk vokser etter størrelsen på akvariet


Fisk veks tildels etter størrelsen på akvariet, jau. Eg har tre SAE i 60-literen, og dei veks svært seint. To vart overført til 160-literen, og er no dobbelt så store som dei i 60-literen. Næringstilgongen burde tilseie at dei vaks like fort, men slik er det ikkje. Eg hadde og ein Pleco i eit anna akvarium, og etter at den vart flytta til 160-literen har den vokse enormt. Eg vil ikkje seie at den myta er heilt avliva.

De vokser ikke etter størrelsen på akvariet, de vokser etter trivsel. Og er akvariet lite vokser fisken mindre. Så det er trivsel de vokser etter, dette er en viktig forskjell.
Tenk deg en nykommende akvarist som får høre at gullfisk vokser etter størrelsen på akvarie vil tenke ("Men da er det ikke så galt å ha den i bolle") Om han heller får høre at den vokser etter trivsel, og dermed ikke vokser så bra i en bolle den ikke vil trives i, så får heller den nyfrelste dårlig samvittighet og gjør et klokere valg
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap