Lufter et raskt spørsmål her :) (platy)

Er platy noe spesiell finnenapper?
Er de aggressive i noen form?

)

Går en liten gjeng platy ilag med en flokk guppy? å tetra å diverse?


Overhode ikke noe problem å sette dem sammen med guppyer i alle fall. Takknemlige fisker som ikke er avhengige av null i nitritt, de er tilpasningsdyktige og dør ikke om forholda kan variere litt. Får dessuten levende unger. Trives godt med litt hardt vann, men lever greit i bløtt også.

Jeg har aldri sett en platy plage andre fisk på noe vis, med mindre den var syk. En bør ha flere hunner enn hanner, da de er nokså pågående.
takk for raskt svar Da blir de kanskje noen platyer En hann å 3 hunner kanskje ;D Da har han noen hunner for seg selv vettu :p
Høres veldig flott ut. Bare et tips av mer estetisk karakter, det ser penest og mest ryddig ut om alle er av samme farge, eller svært like. Jeg har selv bommet på dette et par ganger fordi det ofte er så mange fine, men det er jo selvsagt en smakssak.
Har du mye planter i akvariet vil det helt sikkert overleve en og annen yngel også, uten at du gjør noe annet enn å fore som vanlig. De er raske til å smette unna når de blir et par dager gamle. Det får 30-50 yngel ca. hver femte uke så vidt jeg husker, men mange av dem vil bli spist opp nesten med en gang av foreldrene, for de lukter når det er fødsel på gang og renner gjerne etter hunnen og spiser etter hvert.
Dersom du ser en gravid hunn som blir jaget av alle de andre fiskene, og evt. har en gattåpning som står litt ut, er hun i ferd med å føde. Som oftest vil det være best for henne å få være i fred, siden det uansett blir yngel så ofte, men om en er veldig ivrig på å berge flest mulig av yngelen, kan en jo flytte henne over i noe annet til hun har født dem. Problemet er at hun kan bli stresset og stoppe fødselen om en begynner å jage på henne med hov. Jeg synes det er bedre å satse på mye planter. En stor dott Javamose er for eksempel et utmerket skjulested for yngelen.

Lykke til. Husk at Platy er glad i grønnfor, så gi dem gjerne f.eks TetraPhyll noen dager i uken.
PS. Hva har du ellers i akvariet ditt. Ser du er redd for finnenappere? Kan det være Scalarer eller Gullfisk tro? I så fall bør du følge med når Platyen blir høygravid og så flytte henne når du tror det nærmer seg, evt. bruke fødenett for de er notoriske på å jakte yngel. Det er jo artig å få til avkom, og på den måten kan jo langt flere berges. Men husk planter i et evt.fødekar, mor vil jafse i seg av sin egen yngel også... Med god apetitt. Hadde vært gøy å høre fra deg hvordan det går når du får Platyene i hus. Har du tenkt å handle i Molde? I så fall anbefaler jeg deg å gå på Buddy zoo ved Domus, ned mot fjorden ( Et bygg tvers over veien for Domus ) De har mye mer fisk og flinkere betjening enn Tropehagen, som har blitt veldig dårlig. Veldig billige planter også, selv om de ikke vet stort om dem, bortsett fra slekt..... De tar planter fra en leverandør som ikke har navn på dem, sikkert over nettet.

Akkurat nå er mine geografiske kunnskapes litt i dvale, for jeg blander sammen Aure og Rødven. ( Kjenner ei som har bodd begge steder ) Når jeg tenker meg om blir det vel kanskje Kristiansund som blir nærmest for deg, eller Surnadal? Herregud, det er nesten pinlig å ikke vite dette, jeg som er Nordmøring inn til margen.... Er når jeg tenker meg om nesten sikker på at Aure ligger i retning Kyrksæterøra når en kommer fra Surnadal.
Butikken her ble nedlagt før jul, så jeg skal til Surnadal på mandag for å kjøpe planter. Gleder meg til å se hva de har.

Akvariedilla;
kjempeflott innlegg om dette med platy/ yngel/ planter
Akvariedilla
PS. Hva har du ellers i akvariet ditt. Ser du er redd for finnenappere? Kan det være Scalarer eller Gullfisk tro? I så fall bør du følge med når Platyen blir høygravid og så flytte henne når du tror det nærmer seg, evt. bruke fødenett for de er notoriske på å jakte yngel. Det er jo artig å få til avkom, og på den måten kan jo langt flere berges. Men husk planter i et evt.fødekar, mor vil jafse i seg av sin egen yngel også... Med god apetitt. Hadde vært gøy å høre fra deg hvordan det går når du får Platyene i hus. Har du tenkt å handle i Molde? I så fall anbefaler jeg deg å gå på Buddy zoo ved Domus, ned mot fjorden ( Et bygg tvers over veien for Domus ) De har mye mer fisk og flinkere betjening enn Tropehagen, som har blitt veldig dårlig. Veldig billige planter også, selv om de ikke vet stort om dem, bortsett fra slekt..... De tar planter fra en leverandør som ikke har navn på dem, sikkert over nettet. Akkurat nå er mine geografiske kunnskapes litt i dvale, for jeg blander sammen Aure og Rødven. ( Kjenner ei som har bodd begge steder ) Når jeg tenker meg om blir det vel kanskje Kristiansund som blir nærmest for deg, eller Surnadal? Herregud, det er nesten pinlig å ikke vite dette, jeg som er Nordmøring inn til margen.... Er når jeg tenker meg om nesten sikker på at Aure ligger i retning Kyrksæterøra når en kommer fra Surnadal. Butikken her ble nedlagt før jul, så jeg skal til Surnadal på mandag for å kjøpe planter. Gleder meg til å se hva de har.


He he Aure er ca 40 minutter fra kyrksæterøra, så kr.sund er nærmere enn Molde ja :p Men jeg har slekt i Molde så jeg er ofte der på besøk ;D Tenkte at jeg skulle ha platy i noen lunde lik farge, men det er så mange fine vettu... Har planlagt buddy zoo ja, har ikke vært der enda faktisk, planlagt det sååååååå mangeganger, he heh... Men foreløbi er fiskene mine kjøpt på orkanger (i samme lokale som dyrelegen der), det virker som de har det ganske bra for fiskene sine der. Å så har je kjøpt på city syd i tr.heim. Men er ikke likefornøyd der, de har så mange kar der at de virker som om de ikke rekker over alle karene. Mange av karene ligger det døde fisk og syke fisk i :/ IKKE bra vettu, da er faktisk kvaliteten på tropehagen zoo i molde bedre :p Men foreløbig har jeg bare kjøpt gnager på den butikken :p tihi ) Artig med enda en nordmøring her inne :p

Har tenkt å beplante karet mitt slik at en del yngler har sjangse til å overleve Hvis det ikke går så får jeg ta fødekasse/nett prinsippet i bruk

Hvilken farge på platy synes du er finest egentlig?? :p
Tusen takk MC. Jeg tenker som så at hadde jeg hatt datamaskin og tilgang til Akvaforum da jeg var fersk, ville jeg satt pris på å få hjelp av andre som har holdt på lenger. Nå er det over 30 år siden jeg startet, og fortsatt er det utrolig mye jeg ikke vet, og da er det mye greiere å gå inn her ( Har vært medlem et par år ) enn å prøve å spørre i butikk. Likevel har jeg da lært meg en del ting på alle disse åra, så det er greit å dele kunnskap og synspunkter med andre. Gøy at hun bor såpass nær også, har en baktanke om å kjøpe yngel/ungfisk av henne senere, om hun får overskudd.....
Det er desverre få butikker der personalet vet bak fram på en fisk, med noen få hederlige unntak. Jeg er faktisk minimalt skuffet over at jeg nå må kjøre nesten 1 1/2t for å komme på Buddy i Molde, for de som jobber der er utrolig kunnskapsrike og hjelpsomme, enten jeg er i butikken eller fortvilet over et eller annet på telefon. De har også utrolig billige planter og gode kampanjer på fisk. For av typen Tetra fører de også.
syntes disse fargene var fine jeg linker til bilder fra FISKEBASEN.





Å så fallt jeg gentlig for denne (indianerplaty) nok en gang, bildet er fra Fiskebasen:



Hmm, vanskelig dette var da :p De var da alle fine i grunn )

Eller er det noen andre fisker som er like lette å fine :p
Det er mange fine farger på Platyer. Det kommer jo litt an på hva en har av fisk ellers i akvariet også. Er selv svak for de grå, de har så perleaktig overflate, og det er jo en nokså nøytral farge, fint sammen med f.eks knall røde. De som er halvt røde og halvt gule er også vakre synes jeg. Gule mikkemusplatyer er pene, de har svart halerot, og ensfarvede med sorte finner, særlig de røde er pene. Huff du frister meg....
Skal selv få noen røde snart, av en jeg kjenner, gleder meg til det.
he heh Virker som om vi begge synes alle er ganske fine )

Da får jeg finne meg i å dra en tur til buddy zoo i molde da gitt Billige planter hørtes heller ikke så alt for dumt ut i grunn :p Er ganske langt fra Aure til molde egentlig, 2 - 2 1/2 time, men kombinerer med besøk hos slektninger
Ser at vi har nokså lik smak, morsomt. Jeg spurte om hva du ellers har i akvariet, men det glemte du visst å svare på...
Eller er det superhemmelig?
Regner med du lo deg skakk over en nordmøring som er blank i geografi....
Har du vært innom Kampfisken zoo i Surnadal? Hvor lang tid tar det å kjøre fra Skei til Orkanger, egentlig? Lurer litt på å ta en tur opp dit også på mandag når jeg likevel er i Surnadal om det ikke tar altfor lang tid.

Det bildet av det som sto som Indianerplaty lignet slett ikke på de Indianerplatyene jeg har sett bilde av før, merkelig. Jeg mistenker at bildet er feil, at det er en vanlig platy... Med fremavlet stor finne på ryggen.
Kan jo nevne at Buddy har åpent fra 10.00 til 18.00, tror de har langåpent også på lørdager, jeg mener til 18.00 da også. Så da rekker man jo å få sikla litt. Plantene lå på fra 59-709 pr stykk, også for planter som andre steder ligger på 150 og oppover, så du sparer fort inn turen.
Gikk inn på profilen din og sjekka hva du hadde i karet. Det er vel egentlig i minste laget for to Ancistruser, hadde det vært to hanner ville det ikke gått bra. De ville ha sloss. Neonterta er stimfisk som bør være minst 10-15 stk, men du har kanskje hatt flere? Anbefaler deg å kjøpe deg et større akvarium om du ser deg råd til det, for det blir fort fullt. Let blant brukte akvarier her inne det hender en finner i Trondheimsregionen i alle fall, eller sett inn en annonse. Da kan du bruke dette lille karet som oppvekst/fødeakvarie for guppy og platy i stedet.
Geografikunnskapen er ikke mye å skryte av selv egentlig :p Men måtte le litt av innleggene dine ja :P:P he heh...

Jeg har guppyer å så har jeg 2 stk ancistrus (jobber for å holde algene borte, med belønning i agurk å div :p)

Det jeg tenkte på når de gjalt slørnappere var mine 2 slørhaler Dette var mine første fisker, begynte med en bolle på 13 liter og fannt ut når jeg ble mer viten at de fortjente mer Så har altså 2 stk slørhaler :p Min lille hemmelighet, nei da tihi...

De passer egentlig ikke inn i det hele tatt, men jg har blitt så glad i de
Akvariedilla
Gikk inn på profilen din og sjekka hva du hadde i karet. Det er vel egentlig i minste laget for to Ancistruser, hadde det vært to hanner ville det ikke gått bra. De ville ha sloss. Neonterta er stimfisk som bør være minst 10-15 stk, men du har kanskje hatt flere? Anbefaler deg å kjøpe deg et større akvarium om du ser deg råd til det, for det blir fort fullt. Let blant brukte akvarier her inne det hender en finner i Trondheimsregionen i alle fall, eller sett inn en annonse. Da kan du bruke dette lille karet som oppvekst/fødeakvarie for guppy og platy i stedet.


Slørhalen min jafset i seg neontetra som lørdagsgodt shø :p takket være dyrebutikken på futura :S I følge dem er slørhaler vegetarianere og spiser ikke små fisk :p Men slørhalen min har gitt opp å ta neontetra nå, siden han ikke får tak i dem :P
og foresten så er ikke den kinesiske algespiseren der lenger heller... Han drepte slørhale igjen teite dyrebutikker!!

Og jeg har planer om større akvarie senere he heh... Men som fattig student så er det grense for hva man har råd til...
Har bestemt meg for at sener når jeg får råd til det så skal jeg kjøpe meg et akvarium på over 100 liter (150??) å få det skikkelig fint ) Den stoore drømmen :p

Men takk for hjelpen å alt, dette har vært en ganske artig tråd ;D
Lærer noe nytt hver dag på forumet her :p
Shlush
Og jeg har planer om større akvarie senere ;) he heh... Men som fattig student så er det grense for hva man har råd til...


Har lest litt i denne tråden her (har platy selv, forstår du). Og må bare si at jeg veit akkurat hva det er du mener. Når man er student og har blitt smitta av litersyken

Lykke til!
Akvariedilla
Tusen takk MC. Jeg tenker som så at hadde jeg hatt datamaskin og tilgang til Akvaforum da jeg var fersk, ville jeg satt pris på å få hjelp av andre som har holdt på lenger. Nå er det over 30 år siden jeg startet, og fortsatt er det utrolig mye jeg ikke vet, og da er det mye greiere å gå inn her ( Har vært medlem et par år ) enn å prøve å spørre i butikk. Likevel har jeg da lært meg en del ting på alle disse åra, så det er greit å dele kunnskap og synspunkter med andre. Gøy at hun bor såpass nær også, har en baktanke om å kjøpe yngel/ungfisk av henne senere, om hun får overskudd.....


Hvis du har en spesiell interesse for platy og erfaringer hadde det jo vært ganske strålende med en artikkel.. *hint hint*
Det er jo mange nybegynner som starter med disse, og vi har en fin guppy- artikkel man kan lede nybegynnere til.
Hadde vært strålende med det samme for platy
(Molly og for den saks skyld)

Forresten så jeg en gang noen metallisk blå platy med sort "dryss".. såvidt jeg klarte å motstå
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap