Bekymra over en guppy

Har sluppet mine 14 første fisker oppi akvariumet mitt i går. Har gått helt knirkefritt!! Men bekymra over den ene guppyen min. Har to like guppy hanner men den ene oppfører seg annerledes enn den andre. F.eks så svømmer den nesten loddrett og akuratt nå står den loddrett i en krok noen cm fra overflata. Noen som har noen meninger om dette er normalt eller unormalt?
Det er ikke normalt.. Friske fisker svømmer "vannrett", som regel, om de ikke er på tur opp eller ned i karet/snur seg. En fisk som ikke kan holde balansen strever, og er antagelig syk. Lang frakt/for raskt opp i nytt kar kan, som eksempler, gi slike symptomer. KAN gi seg, når den har vært i ny-karet en stund, om det ikke gjør det, er det best og avlive den, tror jeg. Man kan ikke medisinere bort f.eks problemer med el skader på svømmeblære/ balansen.
Tusen takk for svar
Skal følge nøye med på den i helga om den begynner å oppføre seg som de andre som heldigvis er friske og kvikke
Høres ut som den har fått seg en smell under innfanging eller transport som har skadet svømmeblæra. Det er jo dette organet som styrer balansen for fisk. Det kan bedre seg, om en tar tiden til hjelp. Kan også være skader på finner, men det er mindre trolig. I så fall er det brystfinnen jeg tenker på, men da ville den trolig ikke klare å svømme rett forover men heller gå i ring.
Nå har "tvilling broren" til den guppyen som ikke svømmer normalt også begynt å få problemer. Har holdt seg på overflaten i lang tid nå. Bortimot 3-4 timer. Ser ut som det er ett eller anna som henger utfra endetarmen på han. Ligner på avføring bare at det er svart og litt rødt. Ser ikke ut som han har det så bra. Noen som vet hva dette kan være? Frykter det kan bli et par avlivinger i løpet av kort tid

Hilsen nybegynner
Beklager å gå bittelitt bort fra tema, men er det faktisk en fisk med på bildet til trådstarter? Jeg titter og titter for å se den loddrette guppyen...
anette
Beklager å gå bittelitt bort fra tema, men er det faktisk en fisk med på bildet til trådstarter? Jeg titter og titter for å se den loddrette guppyen...


Midt på bildet ser du den. Rød hale, blå kropp og hvit buk.
KaneCato
[QUOTE=anette]Beklager å gå bittelitt bort fra tema, men er det faktisk en fisk med på bildet til trådstarter? Jeg titter og titter for å se den loddrette guppyen...


Midt på bildet ser du den. Rød hale, blå kropp og hvit buk.

Prøv å ta et nytt bilde.....
jeg ser den godt jeg helt bakerst i bilde...

En av mine guppyer var slik da jeg nettopp hadde sluppet de uti kaet mitt, men nå er han helt fin Kan jo være at han blir bedre etterhvert...

Du får følge med han, kanskje han klarer det.
Den henger loddrett delvis bak varmekolben. Ta på deg brillene vennen min... Jeg ser fisken selv om mine er skitne.. Du må se på stort bilde for å se det da, du vet vel om den funksjonen?
Ikke så lett å ta bra bilder men her er ett forsøk til
Driver å lager i stand litt lørdagssnacks til de nå (frosne erter som jeg driver å tiner opp) så får vi se om de kvikner til litt
Men er bekymra for han som holder seg på overflata. Fortsatt ette eller anna som henger ut av endetarmen :s
Endelig ser det ut som han har kviknet til Har kommet seg bort fra kroken sin og nå svømmer han normalt igjen
Men han andre sliter. Fora de i sta og da svømte han etter mat men så la han seg oppi overflata igjen. Merkelig :s
Hehe.. har pusset brillene nå - og ser fisken på begge bilder. Var ikke meningen å pirke, men jeg så den faktisk ikke, hehe..
Da jeg våknet i dag lå den ene guppyen død på bunn
Måtte avlive den andre også som strevde med å svømme. Ble bare verre å verre så klarte ikke å se den streve rundt mens de andre svømmer friske og glade. Var kjipt å ta livet av den, men brukte varmt vann metoden så det gikk fort for seg. Trist ;(
Inaktiv bruker
Det var synn
Trist med dø fisk, men det skjer hele tiden.

Jeg har en mistanke om at du har sluppet fisken for fort uti sånn at de ikke har fått tilpasse seg temperaturen, da kan de få problemer med svømme blæra, og det ser ut til at disse har hatt det..?
Det kan tenkes, men fulgte bruksanvisningen på baksiden av posen fiskene lå i til punkt å prikke. Tror de lå i posen nesten en halvtime før jeg begynte å ha vann fra akvariet oppi posen 3 ganger med lengre og lengre mellomrom mellom hver gang. Ca en kopp hver gang, før jeg helte ut vannet og putta de oppi akvariet.
Inaktiv bruker
Høres ut som du har brukt riktig metode, men hvis akvariet ditt var veldig kaldt eller varmt i forhold til posen de lå i så... men en halvtime er masse tilstrekkelig hvis ikke det har hvert stor temp forskjell da.
Selv bruker jeg aldri mer en 15 min på å få dem uti, har samme temp som dyrebutikken så det er kun vannverdiene jeg trenger å tilpasse.
Kan jo hende at det har vært litt stor forskjelle mellom temp. Det rare er at de som er døde er to prikk like guppyer, og de to var de største av totalt 6 guppyer. De fire andre lever i beste velgående, svømmer rundt og spiser og koser seg Fjedemanne av de er forøvrig prikk lik de to døde, men bare mindre i størelse. Alle 6 var forøvrig hanner så kommer til å kjøpe 8-10 hunner etter verdt så det kan bli litt babyer
Inaktiv bruker
kan love deg det blir unger da, har snart en trilion guppy barn...
Det er sån det er at noen klarer seg bedre en andre hadde likt problem som deg men ikke så ille det var 5 fisk og den ene fik problemer med svømme blæren men den kom seg og overlevde.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap