- Hjem
- Forum
- Planteidentifikasjon
- Hvilken flyteplante er dette?
Hvilken flyteplante er dette?
Jeg fikk tak i en avlegger av denne flyteplanta for en stund siden og prøver å finne den i plantebasen. Kan ikke finne noe som ligner. Den sender lange fine røtter ned, ikke forgrenet, og bladene (vet ikke om det syns så godt på bildet) har lilla striper. Jeg vet ikke om den egentlig blir større enn det jeg får den til, for det er noen som spiser på den og skiller rosettene fra hverandre hele tiden. Denne planta må smake veldig godt for karet mitt er stappa med planter og jeg har aldri sett et eneste jafs av de andre plantene. Men denne finner de mellom skogen av planter og gnager løs. Veldig synd for jeg syns den er en pen liten sak -er veldig svak for flyteplanter
Noen som kjenner den?
Noen som kjenner den?
Postet 05.02.08 kl 10:16
Postet 05.02.08 kl 10:50
Postet 05.02.08 kl 10:58
Limnobium?
"Google" etter bilder av Limnobium laevigatum og se om de likner de du har.
Hvilke fiskearter har du i akvariet ?
Hvilke fiskearter har du i akvariet ?
Postet 05.02.08 kl 10:59
Er ikke Salvinia, denne er helt glatt. Kan ligne på Limnobium laevigatum, men syns ikke helt det heller siden min har lilla striper og røttene er ikke forgrenet men bare en laaang slank veldig finhåret rot... Jeg har hatt de samme fiskene i over et år og de har aldri forgrepet seg på plantene mine før. Men jeg lister opp fiskene:
Ancistrus
En eller annen Pecoltia, klarer ikke bli enig med meg selv om hvilken...
Corydoras
Indisk glassmalle
Danio choprae
Dvergtannkarpe
Flekket kaudi
Kirsebærreker
Og, ja, jeg mener de små flyteplantene mellom flytebregnene!
Jeg mater jevnlig med squash, agurk, erter og malletabeletter, så grønt får de i massevis.
Ancistrus
En eller annen Pecoltia, klarer ikke bli enig med meg selv om hvilken...
Corydoras
Indisk glassmalle
Danio choprae
Dvergtannkarpe
Flekket kaudi
Kirsebærreker
Og, ja, jeg mener de små flyteplantene mellom flytebregnene!
Jeg mater jevnlig med squash, agurk, erter og malletabeletter, så grønt får de i massevis.
Postet 05.02.08 kl 11:53
Endret: 05.02.08 kl 11:57
Limnobium
Holder fortsatt en knapp på Limnobium.
Den kan være litt variabel i utseende og farge avhengig av lys og vannverdier.
Størrelsen er veldig avhengig av lysmengde og det at de "slipper taket" i hverandre er ofte avhengig av vannverdier.
Dersom du ikke har snegler i akvariet er det nok Ancistrus eller Peckoltia som beiter på dem. Følg med en kveld/natt etter at lyset er slått av og se om du kan ta synderen "på fersken".
Den kan være litt variabel i utseende og farge avhengig av lys og vannverdier.
Størrelsen er veldig avhengig av lysmengde og det at de "slipper taket" i hverandre er ofte avhengig av vannverdier.
Dersom du ikke har snegler i akvariet er det nok Ancistrus eller Peckoltia som beiter på dem. Følg med en kveld/natt etter at lyset er slått av og se om du kan ta synderen "på fersken".
Postet 05.02.08 kl 15:17
Jo nå er jeg faktisk enig med deg at det er limnobium, fant dette bildet og der er det litt lilla innslag på bladene. Flott, tusen takk for hjelp.
Postet 05.02.08 kl 15:29