Naf oppdrettsvalører nå i fiskebasen! (artikkel)

Fra nå kan du finne Norsk Akvarieforbunds oppdrettsvalører i fiskebasen vår!

[URL=/text.cfm?id=2058]>> Les hele artikkelen her[/URL]
Oppdrettsregistrering hos Norsk Akvarieforbund
Jeg har aldri satt meg inn i dette med oppdrettsregistrering hos NAF (Norsk Akvarieforbund). Men så kom jeg til å kikke litt på det, og åpnet det skjemaet som er til registrering og innsending. På dette skjemaet står det: "Signatur vitne".

Jeg visste ikke helt hva jeg skulle legge i det, men første innskytelse var å le. Vitne? Skal man ha noen myndig person fra FiskePolitiet hjem til seg med jevne mellomrom for å følge saken fra egg til voksen fisk...?

Nei, jeg tuller litt Men dette med vitne, hva betyr det? Hvordan i alle dager skal det egentlig la seg gjøre? Betyr dette at det ikke holder med masse bilder som fotografibevis, samt notater med beskrivelser og informasjon?

Det overrasket meg også, skjemaet hadde null plass for den slags informasjon. Ingenting. Bare vitenskapslig navn på fisken, datoen, signatur oppdretter og signatur av dette "mystiske vitnet"...

Kan noen fortelle litt om hvordan man gjør dette?
Og helt ærlig...eh...si meg litt om hva som er vitsen? For å få navnet sitt på en liste...? That's it?
Jeg skjønner jo at det kan være interessant å se hvilke arter som faktisk er oppdrettet her til lands, men....det høres ut som mye jobb for ingenting?
Dette er nok mer en klubbaktivitet der den oppdrettsansvarlige eller andre "erfarne personer" i klubben gjerne står som vitne til oppdrettet.

Hvor givende dette er for den enkelte akvarist må være opp til den enkelte Som klubbaktivitet ser jeg at det kan skape litt liv og engasjement. Utdeling av diplomer og heder og ære på klubbmøtene. Se bare på oss i HAK der vi i år forsøker å "leke med de store klubbene" og delta i oppdrettskampanjen til NAF for fullt

Det er forøvrig ikke så mye å skrive på de "enkle" artene. I klubbmiljøet lister en da gjerne opp artene en har drettet og sender denne listen til oppdrettsansvarlig i klubben. Vanskeligere arter over "sølv" krever litt mer skrivearbeid/dokumentasjon, men det skulle vel bare mangle.

Jeg har aldri registrert på et sånt skjema og lurer på noen enkle ting som hva "dato" betyr (når oppdrettet startet?, når det var godkjent oppdrett?). Under "Valør", skal det står bronsje, sølv eller gull der? og hva under poeng?
Hva skal jeg skrive om jeg skal fylle ut "gjentatt oppd".?

Om det var f.eks. Trichopsis pumila som har blitt drettet 1. året som jeg skal registrere, hva skulle jeg ha skrevet da?

Håper noen kan hjelpe med disse sikkert enkle spørsmålene
MarenB
Jeg har aldri registrert på et sånt skjema og lurer på noen enkle ting som hva "dato" betyr (når oppdrettet startet?, når det var godkjent oppdrett?). Under "Valør", skal det står bronsje, sølv eller gull der? og hva under poeng? Hva skal jeg skrive om jeg skal fylle ut "gjentatt oppd".? Om det var f.eks. Trichopsis pumila som har blitt drettet 1. året som jeg skal registrere, hva skulle jeg ha skrevet da? Håper noen kan hjelpe med disse sikkert enkle spørsmålene;)

Hei MarenB. Oppdrettsskjemaene får du i din lokale akvarieklubb og må være medlem for å få registrert oppdrettet. Fisken du nevner kjenner jeg ikke tror jeg, men skriv det i søk og se under oppdretts valør der. Resten hjelper dem deg med på klubben. Dato for oppdrett må registreres og det er regler for hvor ung fisken kan være før du registrerer. Mener den minst må være 8 uker? Eller var det 6? Ca dato holder og du må ha med deg minimum en av fiskene du har drettet til klubbens styre (sjefen for oppdrett) for bekreftelse av oppdrettet. Er du ikke medl i noen klubb anbefaler jeg deg å melde deg inn om det er noen i din nærhet. Synes dette er gøy og givende og i morgen er det møte i min lokale klubb, Drammen akvarie klubb

Tilfeldig bekjentskap
© Sonja Cygnel
Reklame for plussmedlemskap