På leting etter brukbart utvendigfilter

Jeg er på leting etter ett brukbart filter til en 400 liter jeg skal kjøpe meg. Juwel kar. Å siden jeg har fått intrykk av at medfølgende filter i akvariesettet ikke akkurat er guds gave til jorden, vil jeg i den forbinnelse gå i anskaffelse av ett skikkelig utvendig filter. - for første gang. (Mens jeg er inne på det. filtrene i juwel settene, er det virkelig så enkelt at det bare er å rive de ut? tar ikke karet skade av dette?)

Jeg vil veldig gjerne holde meg til merket Eheim, siden dette er ett merke jeg har hatt "bestandig" og føler at jeg kan stole på. Det er filtre som varer.

har funnet ett filter som frister litt her; http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=42&produktid=2733&Navn=02.%20Eheim%20Classic&HKatID=24
hva synes dere om dette? Burde det kanskje vært enda større?
slanger o.l må det kjøpes utenom?
må man skjære eller noe i ramma på karet for å få slangene nedi?
Har noen ett filter å anbefale? planen var at filteret skulle stå inni akvarieskapet.


(Har aldri hatt verken juwelkar eller utvendig filter før, så dere får unskylde alle "dumme" spørsmål her!)
:P
takker for svar.




Jeg har spurt her på forumet om akkurat det samme som deg. Jeg ble anbefalt Eheim 2026 prof. til mitt kar på 180l så hadde jeg vært deg hadde jeg gått opp en str. Jeg er kjempefornøyd med mitt. Du får flere forskjellige pakker. Noen er med filtre og andre uten men alt av slanger skal følge med i pakken....
Fluval fx5 er en ypperlig pumpe, i alle karr fra ca.400 l og oppover.
Bruker den selv i et 660 l diskus karr og er superfornøyd.
Dette er også en rimelig pumpe når du sermange liter den pumper. Nærmeste konkurent som pumper noe i nærheten av fx5 koster 1000-1500,- mere.
Så fx5 er den pumpen du får mest for pengene vis du kjøper.
Plussmedlem
Det Eheimfilteret du linker til blir for lite til 400 liter.

Eheim 2028 Pro II har bedre filterkapasitet. Dessuten så følger det med filtermateriale her.

Hvis det er nødvendig med Electronic så bør du gå for 2078. Men du må huske at her kommer filtermateriale i tillegg til prisen. Nærmere 800 kroner hos Webzoo.
Slanger osv. følger med på alle filtrene.

Du må kutte i topplokket for å få plass til slangene på Juwel. Det er en enkel sak.
Forholdsvis enkelt å fjerne det innvendige Juwel-filteret også med det rette verktøyet.
Dette med å kutte i topplokket på Juwel karene er ikke nødvendig.( Vi har pratet om dette tidligere Loomis) Jeg trodde også at jeg måtte det p.g.a røret til utsuget. På lokket til Juwel er det en liten åpning i bakkant hvor det går fint å henge desse slangene uten at man behøver å skjære hull i lokket.
Det jeg gjorde for å tilpasse røret til utsuget var å kappe den litt sånn at jeg fikk plassert denne på side vinduet i stedet for bakveggen. Fungerer kjempebra ! :o)
Plussmedlem
OK, Anita
Da har de sikkert annen design på dette topplokket enn på mine to Juwel-kar. Her var det ingen åpning så jeg måtte kutte.

FX-pumpa som Ken referer til er sikkert også et godt valg til 400 liter.
Men husk at den er ganske bred (40 cm?) så vær sikker på målene i møbelskapet.
takker for alle svar!

Loomis
[URLBLOCK1] har bedre filterkapasitet. Dessuten så følger det med filtermateriale her.


takk! Det så ut som ett skikkelig filter. men når man rengjør disse filtrene, er det bare å skylle materialet i akvarievann? eller plukker man ut å legger i nytt? isåfall, hvor ofte ca? har bare brukt svamper tidligere! :P

Anita H
Dette med å kutte i topplokket på Juwel karene er ikke nødvendig.


ok! takk. jeg finner vel ut om jeg trenger eller ikke. det er Juwel Rio jeg skal ha.

jeg skal sjekke opp det Fluval filteret Ken!
Jeg har to innvendige fluval filtre fra før allerede som jeg er veldig fornøyd med.
Plussmedlem
Fant en link som viser dimensjonen (b x h) på Fx-5.

Hmmm...og kom plutselig på hvorfor jeg kuttet topplokket på mine kar...
Jeg beholdt det innvendige filteret på mine. Dette er hjørnekar og filteret synes ikke så dominerende da. I tillegg så er det innebygd i bakgrunnen.
Slangene til det utvendige filteret fikk dermed ikke plass i den lille åpningen som befinner seg rett over det originale filteret i hjørnet.
Plussmedlem
Ciklide
Det så ut som ett skikkelig filter. men når man rengjør disse filtrene, er det bare å skylle materialet i akvarievann? eller plukker man ut å legger i nytt? isåfall, hvor ofte ca? har bare brukt svamper tidligere! :P


Hvis det blir nødvendig å skylle så kan du gjøre det i akvarievann. Det kommer nok ikke til å skje så ofte. Mine utvendige filtre med Eheim-filtermateriale har gått i et halvt år nå uten at de har vært åpnet.
Du kan eventuelt kjøpe med noen ekstra av disse. Disse blir jo slitt etterhvert ved skylling.
Loomis
[QUOTE=Ciklide]Det så ut som ett skikkelig filter. men når man rengjør disse filtrene, er det bare å skylle materialet i akvarievann? eller plukker man ut å legger i nytt? isåfall, hvor ofte ca? har bare brukt svamper tidligere! :P


Hvis det blir nødvendig å skylle så kan du gjøre det i akvarievann. Det kommer nok ikke til å skje så ofte. Mine utvendige filtre med Eheim-filtermateriale har gått i et halvt år nå uten at de har vært åpnet.
Du kan eventuelt kjøpe med noen ekstra av disse. Disse blir jo slitt etterhvert ved skylling.

tusen takk for all hjelp Loomis! går filtrene virkelig ett halvår uten å måtte rengjøres? Høres bra ut! Jeg tror jeg går for det filteret du linket til jeg!
tusen takk!
ok! takk. jeg finner vel ut om jeg trenger eller ikke. det er Juwel Rio jeg skal ha.

Jeg har Juwel vision 180l og jeg også holdt på å kutte i lokket fordi slangen ble hengenes på siden av karet med lokket vippenes opp. Men ved å kutte litt av røret på utsuget fikk jeg plassert denn ved siden av innsuger slangen. Går hvertfall an å prøve seg frem litt før man gjør noe drastisk og angrer seg etterpå.....
Jeg rensett fx 5 min forgje lørdag. Da var det over 1 år siden sist.
Plussmedlem
Ciklide
..går filtrene virkelig ett halvår uten å måtte rengjøres? Høres bra ut!


Ja, det er ikke noe problem
Og FX-5 'en til Ken har jo gått i et år. Det er en av de store fordelene med et overdimensjonert filter...Svært lite vedlikehold når man kjøper kvalitet og størrelse
Så lenge filteret er dimensjonert etter forholdene, gjerne overdimensjonert, kan det gå år mellom hver rens.
Har selv en 2322, som tusler til ett 96L kar. Dette har ikke vært rensa siden jeg fikk det i hus, med andre ord for snart 3 år siden
Slik det ser ut, antar jeg at jeg må til med å rense dette lett i 2011 eller der omkring
Ikke engang finfilteret er byttet i dette på denne tiden, så det er bare å velge rett, så trenger en ikke å tenke på rensing mere
Hsuk å kjøpe filtermedie sammen med pumpen, det er som regel endel billigere enn å kjøpe det seperat/i ettertid. Ogf du må ha det, ellers er det bare en dyr sirkulasjonspumpe.
tusen takk for alle tips og råd!
da blir det overdimensjonert da!
jo sjeldnere man renser filteret jo bedre, er det ikke slik?
jeg tror jeg skal skaffe ett slik filter.
Så gjør jeg som alle andre her inne og røsker ut svineriet som følger med karet!
Plussmedlem
Trygve Lillefosse
Hsuk å kjøpe filtermedie sammen med pumpen, det er som regel endel billigere enn å kjøpe det seperat/i ettertid. Ogf du må ha det, ellers er det bare en dyr sirkulasjonspumpe.


Med 2028 Pro II så slipper man å kjøpe ekstra filtermedie. Det følger med.
Loomis
[QUOTE=Trygve Lillefosse]Hsuk å kjøpe filtermedie sammen med pumpen, det er som regel endel billigere enn å kjøpe det seperat/i ettertid. Ogf du må ha det, ellers er det bare en dyr sirkulasjonspumpe.


Med 2028 Pro II så slipper man å kjøpe ekstra filtermedie. Det følger med.

En av grunnene til at jeg hadde tenkt å velge nettopp det filteret! ^^
Til et 400 liters kar ville jeg valgt Eheim 2280 eller Fluval FX5.
Inaktiv bruker
Lurer på en ting, det filtret som Ciklide har tenkt på i utgangspunktet Eheim Pro 3 2076 Electronic, som jeg selv har bestillt. Hvorfor har det dårligre kapasitet en Eheim 2028 Pro II Spesial som Loomis foreslår? Er bare nysgjerrig. siden E 2076e har like stor om ikke større Kapasitet til filtermateriale enn 2028 og større sirkulasjon?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap