- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Bør jeg få inn nytt blod hos kirsebærrekene nå?
Bør jeg få inn nytt blod hos kirsebærrekene nå?
Jeg kjøpte for ca et år siden 10 kirsebærreker, de har hele tiden gått i en 250L og trivselsfaktoren er stor virker det som. Hvor mange det er nå har jeg ingen anelse om 30? 60? 100? I dont know... Men det er virkelig en fin gruppe jeg fikk tak i, de er knall rød og mørk burgunder (damene) Det jeg lurer på er om jeg burde få byttet inn litt nytt blod? Feks bytte ut 10 stk av mine med 10 nye som er like fargesterke, for å unngå innavl og fortsatt holde dem like fargesterke og friske?
Forresten, har sett på forum at folk sier disse rekene ikke svømmer noe særlig? Kan det være fordi de fleste har rekene i små beholdere hvor svømming blir overflødig? Mine er støtt på lange svømmeturer og de svømmer meget bra! De blir ikke jaget eller føler seg utrygge så det er ikke derfor. Jeg tror disse i det fri svømmer en god del. Det virker i allefall sånn hvis de har plass nok til det
Forresten, har sett på forum at folk sier disse rekene ikke svømmer noe særlig? Kan det være fordi de fleste har rekene i små beholdere hvor svømming blir overflødig? Mine er støtt på lange svømmeturer og de svømmer meget bra! De blir ikke jaget eller føler seg utrygge så det er ikke derfor. Jeg tror disse i det fri svømmer en god del. Det virker i allefall sånn hvis de har plass nok til det
Postet 09.03.08 kl 18:37
Endret: 09.03.08 kl 18:38
Postet 09.03.08 kl 19:09
Jeg har heller ikke satt inn "nytt blod" hos kirsebærrekene mine, og jeg har ikke sett noen grunn til å gjøre det heller i grunnen. Hvor lenge jeg har hatt min stamme nå vet jeg ikke, men det er mange hundre av dem, fordelt i mange kar.
At de svømmer litt i det frie vannet, er jo egentlig bare et tegn på at de føler seg trygge nok i det åpne til å kunne gjøre det. Hos meg gjør de ofte det, i kar med kun Corydoras. Men jeg ser at i 128 literen jeg har små stimfisk og "rovfisk" i (en tetra-art og galaxyrasbora, pluss Apistogramma) er aldri rekene på svømmetur i det fri. Der kryper de i mosen langs bakveggen i karet, eller sniker seg frem mellom de hengende røttene på flyteplantene, dersom de vil forflytte seg fra A til B i akvariet.
Hvordan de vet at de kan bli spist om de er ute i det åpne der, og ikke i de andre karene, er egentlig merkelig. Men de vet det tydeligvis instinktivt. Eller de har lært det, ved å unnslippe tidligere angrep fra fisk...? Det må i så fall bety at reker kan lære av tidligere erfaringer...?
At de svømmer litt i det frie vannet, er jo egentlig bare et tegn på at de føler seg trygge nok i det åpne til å kunne gjøre det. Hos meg gjør de ofte det, i kar med kun Corydoras. Men jeg ser at i 128 literen jeg har små stimfisk og "rovfisk" i (en tetra-art og galaxyrasbora, pluss Apistogramma) er aldri rekene på svømmetur i det fri. Der kryper de i mosen langs bakveggen i karet, eller sniker seg frem mellom de hengende røttene på flyteplantene, dersom de vil forflytte seg fra A til B i akvariet.
Hvordan de vet at de kan bli spist om de er ute i det åpne der, og ikke i de andre karene, er egentlig merkelig. Men de vet det tydeligvis instinktivt. Eller de har lært det, ved å unnslippe tidligere angrep fra fisk...? Det må i så fall bety at reker kan lære av tidligere erfaringer...?
Postet 09.03.08 kl 20:33
Endret: 09.03.08 kl 20:33
Reker
Jeg vet at kaldtvannsreker (Pandalus Borealis) skifter kjønn (at de er protandriske hermafroditter, som det så fint heter) - er det samme greia med akvariereker?
At rekene kan høste erfaringer, det ville jeg ikke finne usannsynlig. Det er i grunnen bare for de som vil å lage en slags pavlovsk test på dette, f.eks. se om rekene kan lære hva som medfører foring (en egen lyd, svak kakking i glasset før det fores, el.l.) og se om rekene etterhvert kommer til foringsstedet før foret slippes nedi. Da vet en at rekene også har betinget atferd - som så mange andre av oss.
At rekene kan høste erfaringer, det ville jeg ikke finne usannsynlig. Det er i grunnen bare for de som vil å lage en slags pavlovsk test på dette, f.eks. se om rekene kan lære hva som medfører foring (en egen lyd, svak kakking i glasset før det fores, el.l.) og se om rekene etterhvert kommer til foringsstedet før foret slippes nedi. Da vet en at rekene også har betinget atferd - som så mange andre av oss.
Postet 09.03.08 kl 20:59
Interessangt og prøve å se om de faktisk kan lære av tidligere erfaringer. Har kvittet meg med kulefiskene mine og har derfor fått frigitt 25 literen jeg brukte som pestsneglefarm. Vil bruke det som et rent rekekar og da kan jeg studere dem uten forstyrrelser fra andre dyr.
Men da satser jeg på at jeg ikke trenger nytt blod til kirsebærrekene, jo mindre styr jo bedre
Men da satser jeg på at jeg ikke trenger nytt blod til kirsebærrekene, jo mindre styr jo bedre
Postet 10.03.08 kl 09:50
Endret: 10.03.08 kl 09:51
Postet 10.03.08 kl 10:04
Endret: 10.03.08 kl 10:05
Jepp, krystallrekene er på ønskelista! He he, jeg prøvde jo å prakke kulefiskene på deg i bytte med krystallreker -det gikk ikke gitt hi hi. Men jeg ser at de selges her av Michael Niesar så da blir det nok en handel der snart. Har enda mere lyst på de andre dyrere rekene han har for salg, men de venter jeg med til jeg har mere penger og til 85 literen er klar! Jeg tror jeg driver og blir litt rekefrelst...
Jeg har jo 3 kar og da må jeg jo ha 3 forskjellige reker!
Jeg har jo 3 kar og da må jeg jo ha 3 forskjellige reker!
Postet 10.03.08 kl 10:46
Endret: 10.03.08 kl 10:47