Liker kirsebær reker salt i vannet?

http://aqualandpetsplus.com/Bug,%20Cherry%20Red%20Shrimp.htm

Water

Prefers water with salt in it

har noen adnre hørt noe slikt?
Jeg har nå alltid hørt det motsatte... Men har ikke turd å teste, egentlig... Mylig de mener Gh-salt. Salt kan være så mangt... Mange bruker dette ordet istedet for mineraler...
Aggi
Jeg har nå alltid hørt det motsatte... Men har ikke turd å teste, egentlig... Mylig de mener Gh-salt. Salt kan være så mangt... Mange bruker dette ordet istedet for mineraler...

Ja, og de har strengt tatt helt rett i det. Men det er nå en AF-ting at salt er koksalt, og det er det.
Hva mente du med den, Kesol? Hvem har rett i hva? Snakker du om mineralsalter eller salt?
mona o
Hva mente du med den, Kesol? Hvem har rett i hva? Snakker [I]du[/I] om mineralsalter eller [I]salt[/I]?

Aggis "mange", jeg vet ikke hvem de er.

Jeg bare påpeker at salt er mer enn koksalt, og at der er næringssalter i norsk ferskvann.
Nå er vel strengt tatt disse ikke fra norsk ferskvann da.

Så lenge ingen har en god beviselig grunn til å ha salt i vannet så vil jeg anbefale å ikke ha det uansett, men hører det stadig i butikker.

GH-salt er et rart begrep selv om det kan være rett i teorien, pleier dette å være mer enn kalsium og magnesium, eller er det bare et navn?
Jeg tenkte mer generelt, om diverse erklærte sannheter på AF.

Angående "vanlig" salt i vannet... Jeg har spurt 3 biologer til nå om saken, og de ser bare fordeler med det. Hvor har vi det egentlig fra at det bare er tull?
For all del, jeg planlegger ikke å begynne med det, men...

Er poenget at vi oppfatter det som unødvendig, eller som skadelig?
F...

Skulle forandre originalinnlegget men kopierte noe annet.

Uansett, høy saltkonsentrasjon i fisk og lav i vann vil føre til at osmose gjør at fiskens celler absorberer og avgir mye vann. Øker man mengden salt i vannet vil vannmengden som blir absorbert og avgitt av fiskens celler synke pga. konsentrasjonen salt mellom vann og fisk er mer lik.

Jeg antar det betyr at den tar inn mindre vann om en har salt i, og hvis det er nitritt i vannet er nok det en god ting.

Langvarig effekt vet jeg ikke dog, men høres unødvendig ut å forandre naturlige funksjoner
Nå er det vel salt hos ferskvannsreker vi snakker om fremdeles, ikke sant? Vanlig borsalt inneholder klorforbindelser, og jeg antar det er derfor reker er ømfintlige mot dette... Men som sagt, jeg har ikke testa...
Det å "klandre" AF for at salt er "koksalt", er vel å trekke en gummistrikk flere meter over hva som er normalt. Og de fleste som har forsøkt det, vet at det ender med ett smell, og noe som ikke kan brukes som tiltenkt igjen
Salt er ett begrep sm brukes aktivt på folkemunne i alle nyanser av det norske språket - der det menes NaCl.
Det er derfor en oppfattning blandt størsteparten av norges innbyggere - og mange andre nasjoners - at salt, det er NaCl.
Akkurat på samme måte som folk snakker om kalk, men ikke benevner hvilken forbindelse Ca-atomene er bundet opp mot.
Heller ikke her kan AF ta på seg skylden for at folk "misbruker" ett begrep, Kesol.

Når det gjelder infoen i den aktuelle linken, er det meget lite info når det står kun at arten foretrekker salt i vannet. I akvaristisk sammenheng, vil det oftest stå mellom NaCl, CaCl og MgCl.
Personlig ville jeg ikke brukt noen av disse i kar med reker, da det er en kjensgjerning at reker er sensitive skapninger, også mot klor(Cl)
Siden det lengre ned kommer fram at rekene trenger litt spesielt vann for å bygge skallet, er det vel grunn til å i alle fall mistenke at det er Ca som er behøvelig i vannet.

Det er heller ikke til å stikke under en stol, at vann ikke bare er vann. Dette er også en oppfattning mange utenom akvainteressen innbiller seg at det er.
Vannet vil ha tildels ekstremt ulike egenskaper etter hvor en bor, så det er slett ikke alltid at det lønner seg å kun følge dårlig begrunnede råd på en eller flere utenlandske sider.
Rådene er kanskje riktige for dette geografiske området, men ofte helt feil for motsatt side av kloden.

Når det gjelder påstanden om at salt er bra for fiskene, er dette noe som for lengst er konstatert at er BS med store, fete typer.
Hvordan biologer kan sitte der å se dum ut, å påstå at salt kun har positive effekter, vil jeg hevde at skyldes manglende innsikt i hvordan en fisk faktisk fungerer.
Jeg orker ikke å ta debatten om saltenes skadeeffekter her, det finnes mer enn tilstrekkelig med argumenter om nettopp dette temaet.
Frank Angell
Når det gjelder påstanden om at salt er bra for fiskene, er dette noe som for lengst er konstatert at er BS med store, fete typer. Hvordan biologer kan sitte der å se dum ut, å påstå at salt kun har positive effekter, vil jeg hevde at skyldes manglende innsikt i hvordan en fisk faktisk fungerer. Jeg orker ikke å ta debatten om saltenes skadeeffekter her, det finnes mer enn tilstrekkelig med argumenter om nettopp dette temaet.

At det skyldes manglende innsikt på hvordan en fisk fungerer, kan jeg i alle fall avkrefte med en gang.

Er det noen som har en link der man kan lese om det?
Frank Angell
Det å "klandre" AF for at salt er "koksalt", er vel å trekke en gummistrikk flere meter over hva som er normalt. Og de fleste som har forsøkt det, vet at det ender med ett smell, og noe som ikke kan brukes som tiltenkt igjen ;) Salt er ett begrep sm brukes aktivt på folkemunne i alle nyanser av det norske språket - der det menes NaCl. Det er derfor en oppfattning blandt størsteparten av norges innbyggere - og mange andre nasjoners - at salt, det er NaCl. Akkurat på samme måte som folk snakker om kalk, men ikke benevner hvilken forbindelse Ca-atomene er bundet opp mot. Heller ikke her kan AF ta på seg skylden for at folk "misbruker" ett begrep, Kesol.

Det er kanskje urettferdig av meg å klandre AF for det, men AF er nå en gang bare en samling med folk. Det var for all del ikke meningen å drite ut staben, i den forstand. (Men når man ser på betydningen av "F1" i akvarieorlista, er jeg nå litt usikker på hvor interessert noen egentlig er i å rydde opp i inngrodde feil, men det er en helt annen diskusjon)

Bare vi kan være enig om at salt ikke bare er vanlig koksalt, skal jeg være fornøyd - selv om jeg vet at mange har tungt for å oppfatte det (jeg har selv blitt latterliggjort her inne for å antyde at det finnes flere typer salt).
Hæh,nå mistet jeg tråden her,når det gjelder feil i ordlista ang.F1.
Kan du forklare hva som er feil med dette som står i ordlista,her kommer teksten jeg klippet ut nå:

F1. "I akvariesammenheng er dette et begrep/kode som angir yngel av VF (viltfanget) fisk. Altså første generasjon av yngel i fangenskap "
Kesol
Men når man ser på betydningen av "F1" i akvarieorlista, er jeg nå litt usikker på hvor interessert noen egentlig er i å rydde opp i inngrodde feil, men det er en helt annen diskusjon
Nå er ikke jeg i staben her på AF lengre, men om du mener at ordet\ benevnelsen er feilforklart, er det jo bare å sende en mail til moderatorteamet.

Å sitte hjemme for seg selv å banne over noe som ingen andre vet om, løser ingen ting i denne verden.
For meg ser forøvrig uttrykket ut til å være helt korrekt forklart.

Kesol
Er det noen som har en link der man kan lese om det?
Det ligger blandt annet en kortfattet artikkel om dette med salting eller ikke på nettakvariet, skrevet av Woland.
Artikkelen bygger i dette tilfellet på en god del litterære verk, der essensen er plukket ut til ett lettfattet stykke artikkel.
For den viderekommende akvarist\ hobbykjemiker, må en nok med ganke stor sikkerhet ut på det internasjonale markedet for å finne tilstrekkelig informasjon i artikkel\ bokform.
Hva f... Hvorfor er du ikke moderator lengre?

Saken angående F1 er tatt opp i tråden "Vf", om du ser den.
Forklaringen ble forandret til "I akvariesammenheng betyr....", men jeg syns strengt tatt vi bør forholde oss til hva det faktisk betyr i biologien. Det er dumt at en feil skal få være en feil, bare fordi den er fastgrodd.

EDIT: Der var den!
Kesol
Hva f... Hvorfor er du ikke moderator lengre?
Fordi jeg ikke har tid og energi til dette lengde
Kesol
Saken angående F1 er tatt opp i tråden "Vf", om du ser den. Forklaringen ble forandret til "I akvariesammenheng betyr....", men jeg syns strengt tatt vi bør forholde oss til hva det faktisk betyr i biologien. Det er dumt at en feil skal få være en feil, bare fordi den er fastgrodd. EDIT: [URLBLOCK1] var den!

Har ikke fulgt med på alle tråder den senere tiden, og skal vel ærlig innrømme at en tråd med tittel Vf ikke har trukket meg til bordet så langt

Siden vi her på AF sysler med akvaristiske ting, på lik linje med hva brukere av mange hundre andre akva-forumer gjør, blir det for meg riktig å ha en forklaring som samsvarer med hobbyen vår.
Man kunne sikkert hatt en presisering av at F1 utenfor vår krets kan ha en noe annen betydning
Men jeg vil igjen si at dette ikke er noe som er unnfanget og flaskefôra på AF. Denne bruken av VF, F1-ørten, er noe jeg ser på de fleste steder jeg smurfer innom, med den betydningen vi bruker rundt ordet\ uttrykket.
Og for den del; det er vel neppe noen som har unngått å få med seg at vi har en del ord\ uttrykk her i landet som uttales\ skrives likt, men har tildels store ulikheter i betydning
Er ikke dette akvariesammenheng?
Hvordan ville du hatt teksten som forklarer begrepet F1,om du skulle ha beskrevet det i akvarieordlista?
"Den første generasjonen avkom fra en arrangert krysning mellom homozygote foreldrer i et oppdrettsforsøk."
F. eks. Fritt oversatt fra Oxford Dictionary of Biology.

Akvaristikk kan tross alt være ganske naturvitenskapelig av seg, og jeg syns det er dust at vi skal bidra til å legge feile betydninger til et ord. "F1" er en forkortelse for "filial 1". "F1 VF" kan jeg til nød gå med som et ord for det akvarister har brukt for "F1".

I tillegg brukes jo "F1" av oppdrettere av kultur-kampfisk - og det er jo akvaristikk. Og da duger jo ikke "F1" som et ord utelukkende for avkom av VF fisk.

Uansett er jo dette et eksempel på inngrodde feil som vi her på forumet bruker mye av tiden vår påå motarbeide. "F1", fisk som tilpasser seg akvariestørrelsen, salt er bra, Aqua Safe er viktig, man kan ha pleco i Aquabox osv.

Jeg har sendt inn et forslag til endring der man legger inn den opprinnelige og riktige naturvitenskapelige "F1", i tillegg til den feile forklaringen av ordet.
Hvilket uttrykk vil du da ha istedefor F1 da?
Kesol:
Kan du ikke heller fortelle hvilke "positive effekter" disse påståtte biologene mente det kunne ha å salte ferskvannsfisk? Litt mer spesifikt, takk, ikke bare at "biologer har sagt det". Hva slags biologer var det? Hvilke spesialfelt har de? Er de spesielt inne på dette med ferskvannsfisk på noe vis?

Jeg trenger ikke biologer for å skjønne at det er tull å salte vannet til ferskvannsfisk, som gjennom tusener av år og naturlig evolusjon har tilpasset seg et liv i ferskvann som er kjemisk fritt for salt. Og mineraler for den delen, vannet i store deler av Amazonas har så lav ledningsevne at det er såvidt målbart selv med profesjonelle instrumenter. Gh og kH er ikke mulig å måle mange steder, så lavt er det.

Kan ikke du fortelle litt mer om dette de påståtte biologene sa? Ja, jeg sier "påståtte", for før du forteller hva slags eller hvilke fordeler med salting av ferskvannsfisk det er de skal ha snakket om, så blir det ikke noe annet enn løst snakk og påstander.

Akkurat som det sleivete salt-pratet på AF du åpenbart ergrer deg sånn over i dag...

Kesol
Jeg tenkte mer generelt, om diverse erklærte sannheter på AF. Angående "vanlig" salt i vannet... Jeg har spurt 3 biologer til nå om saken, og de ser bare fordeler med det. Hvor har vi det egentlig fra at det bare er tull? For all del, jeg planlegger ikke å begynne med det, men... Er poenget at vi oppfatter det som unødvendig, eller som skadelig?
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap