Innredning av 270l

jeg driver og innreder 270L min og har gått tom for fantasi. Så nå er det bare sand i akvariumet. Hehe men det er jo en start det da i seg selv =)

Her er noen bilder av akvariumet med bare sand =)
=)
Da har jeg fått noen fantasier inn i hodet, men trenger fortsatt hjelp =) hehe
her er da resultatet av min fantasi

Hyggelig om noen sier hva dem syns og kommer med noen forslag =)
Jeg syns det var stilig med den steingruppa Men ligger de skikkelig stødig? Syns de så litt utrygge ut hvis de kan ramle over og kan klanke rett i veggen eller bunn?
Hvilken type fisk tenker du å ha i karet?
Ja =)
hehe =) dem ligger stødig =) har hatt silikon mellom steinene og ruta og isopor under sanden =)
Annema
Det er jeg ikke helt sikker på =P hehe =) noen forslag? =)
Personlig er jeg veldig begeistret for sør-amerikanske fisker. Hvis du skal ha denne type, ville jeg innredet med masse røtter som lager skjulesteder, og en god del flere planter (gjerne sverdplanter). Hvis du derimot tenker på å holde Malawi eller lignende, er det stein, stein og litt mer stein som er mest egnet som innredning. Som du ser blir derfor innredningstipsene ganske avhengig av hvilken type fisker du vil ha.

Når man skal velge fisk, kan det være lurt å finne en type man virkelig ønsker seg, og velge de andre ut fra hvilke som passer sammen med denne. Har du andre fisker fra før, noen som du har tenkt å flytte over?
Mine forslag!

Først; skaff deg en enkel, svart bakgrunn til karet Heng opp f.eks. et stykke svart filtstoff eller noe. Eller mal en papp-plate svart (matt maling er kanskje best?) og heng opp på bakglassets utside. Det er lekkert, enkelt og ikke minst:; hever inntrykket betraktelig!

Kjøp noen enkle planter, som f.eks. 4 -5 sverdplanter, og sett dem i to ikke for tette grupper; en gruppe på høyre side, en på venstre side, langt bak i akvariet. Kjøp samtidig noen plantenæringskuler, slik at plantene vokser bra. Anbefaler [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=893&HKatID=]Amtra Lateritkuler[/URL] til sverdplanter! Det er rustrød, næringsrik leire tørket i kuler, som er rike på jern som sverdplanter er så avhengig av. Spe på med en mer almenn gjødning også, f.eks. Tetra Plant Crypto. Dette er plantenæringstabletter, og akkurat som lateritkulene skal de dyttes langt ned i sanden/grusen, rundt planten, slik at de havner nede ved planterøttene. Sverdplantene suger næringen opp gjennom røttene, ikke via bladene i vannet.

I det åpne feltet på bunnen mellom de to sverdplantegruppene (som etterhvert vil bli høye) kan du plante en gruppe eller to med en lavtvoksende plante. Om du får tak i, forsøk f.eks. Hydrocotyle verticillata. Meget pen. Sprer seg med utløpere under sanden. Er du heldig og får til planten, vil den spre seg utover bunnen helt av seg selv. Den holder seg lav og pen.

I steinrøysa du har laget, kan du klemme inn røttene til et par Anubias-planter. De skal nemlig ikke plantes i bunnlaget, men festes på stein eller røtter. Etterhvert vil de selv klore seg fast med røttene sine, men de kan trenge hjelp i starten. Klem noen rot-tråder på dem inn i sprekker mellom steinene f.eks., bare akkurat nok til at de ikke flyter avgårde.

Det var mine forslag

PS!
Det ser ut som det var pene dimensjoner på karet ditt? Det ser langt og smalt ut, litt annerledes mål enn vanlige standardkar...? Jeg liker lange, smale og ikke så høye akvarier best Hva er målene på ditt?
Det er
135x45x45 =)
takk for tipsene Mona =)
Skal ikke se bort ifra at jeg tar det forslaget ditt med svart bakgrunn =)
Geir Guldal
135x45x45 =) takk for tipsene Mona =) Skal ikke se bort ifra at jeg tar det forslaget ditt med svart bakgrunn =)


Jeg er også veldig svak for lange lave kar og de målene der er jo perfekt. Jeg hadde et på hånda ganske nylig,(kanskje det er det du har fått tak i!) men en plutselig og dyr tur til veterinæren satte fullstopp for den handelen. Jeg sørger fortsatt over at jeg ikke fikk kjøpt det... Lykke til med karet
Forresten, er jo en til her som driver og skal innrede et langt smalt kar
Kommer seg
Nå har jeg tatt et råd fra Mona og sånn ble det =)

syns det ser fint ut jeg =) men kommer flere planter og rot ettervært =)
men til nå er jeg ganske så fornøyd med innredningen =)
Nå er vannet krystall klart også =)
jeg synst det var fint med den stein plaseringen i hjørnet blir sikkert knall med en litt stor rot og noen mindre i karet

mal bakglasset sort (utvendig)

kansje noen sør amerikanske ciklide r hadde passa oppi ? kansje en mikrogeophagus av nos slag


lykke til
=)
Tusen takk =) ja driver og tenker på og male bakgrunnen svart =)
yeah det er bra , bare gjør det , du blir ikke å angre
Tilfeldig bekjentskap
© Chris Hatlem
Reklame for plussmedlemskap