Blindpassasjer: coryegg. lever de?

Kjøpte planter privat for noen dager siden, og oppdaget at de kom med "blindpassasjerer". Trodde først det var snegleegg, og skulle til å fjerne dem, men kom plutselig på at eggene var altfor store til det. Selger har registrert flere oppdrett av diverse corydoras, og eggene likner på dem jeg fikk fra Aeneus en gang, så jeg regner med dette er coryegg.

Nå lurer jeg selvsagt på om disse har overlevd transporten. Fikk plantene i en lukket pose uten vann. Hentet dem i sjutiden på tirsdag. Rakk ikke gjøre noe med dem den kvelden, så plantene ble bare liggende i posen til dagen etter.

Bildene er tatt nå i dag, fredag. Synes eggene ser litt mørkere ut enn da jeg fikk dem, men det kan være innbildning. På det 3. bildet er det fire egg, men det nederste av dem er helt hvitt, så det er vel dødt evt ubefruktet. Er det noen coryeksperter som kan se om eggene lever?
De tåler faktisk opphold over vann så lenge de er godt fuktige
Det er veldig stor sjanse for at disse eggene klekker. De du har bilde av ser både befruktede og sunne ut for meg.

Selv sendte jeg mose til en kjøper en gang, mose jeg hentet fra akvariet med Corydoras panda. Dette ble sendt pr post. Tok vel et par dager før mottaker fikk det. Jeg hadde ikke pakket dem med vann, bare klissvåt mose pakket i pose.

Etter noen uker fikk jeg email fra kjøper, som kunne fortelle at det fulgte med egg i mosen. Og de klekket i akvariet hennes. Etterhvert som yngelen vokste til, kunne hun se at det var Corydoras panda, en fisk hun selv ikke hadde, men som jeg hadde

Dette åpner jo for uante muligheter med hensyn til salg av Corydoras-arter... Send dem som egg, da tåler de langt mer enn som yngel
Så gøy
Pga eggene plantet jeg plantene i yngelkaret mitt, hvor det er en drøss guppyyngel, noen kirsebærreker og en ancistrusyngel på ca 1,5-2 cm. Kanskje det er håp om at de overlever Får finlese artiklene og plukke opp noen tips.
De klekker :d
Hurra!! Skulle bare se om jeg kunne se flere egg enn de fem på bildene. Men nå ser jeg at det ene er i ferd med å klekke!! Det stikker ut en pitteliten hale av det ene egget. Har ikke rukket å lese artikkelen ennå, men syns å huske å ha lest i tråden din, Mona O, at de noen ganger trenger hjelp til å komme helt ut av egget. Bør jeg gjøre noe?
Neida, de trenger ikke hjelp så lenge eggeskallet er festet til noe. Det er løse egg som triller rundt på bunnen de ofte kan ha problemer med å bryte seg ut av. Når egget sitter fast i noe, som her, så følger ikke egget etter når yngelen kaster og vrir på seg for å komme løs. Da klarer de det selv.
Et løst egg som triller rundt på bunnen, bare følger etter når yngelen prøver å vrikke seg ut. Da får de i blant problemer, for uansett hvordan yngelen kaster og vrir på seg for å vrikke seg løs fra eggeskallet, så følger jo bare egget etter i bevegelsene.
Derfor prøver jeg så godt det går å klistre eggene jeg samler inn fast i noe, f.eks. på klekketankens innside.

PS! Har du spurt planteselgeren hva slags Corydoras-art det var i karet disse plantene var hentet fra? Er det flere arter eller bare èn art? Dersom selger vet det, så slipper du å vente i flere uker på å få se hvilken art det er Nesten alle Corydoras-yngel har det samme spesielle, kamuflasjemønsteret som yngelfarge og veldig ofte har man ingen anelse om hvilken art det er før de antar voksenmønsteret sitt. Det kan ta fem-seks uker.
Det er noen få unntak dog, som f.eks. Corydoras rabauti/zygatus. De voksne av disse to artene er nesten umulige å skille. Men....
se på yngelen deres C. rabauti har en utrolig flott farge og mønster som yngel i en viss periode, helt ulik de fleste andre arter.
Gjorde kanskje noe dumt her nå. Syns et par av de største guppyynglene var litt vel nærgående mot den sprellende coryhalen, så jeg plukket bladene med egg på over i en liten plastbolle. Og siden jeg var igang så løsnet jeg eggene fra bladene. Aargh!! Får bare følge med og se. Den første yngelen har kommet seg helt fri, men ligger heeelt stille, så det er mulig den er død Det er tre egg til hvor jeg ser yngel som ligger og snurrer rundt innimellom. Det siste ser veldig lite utviklet ut, så det er mulig det er dødt.

Skal sende en mail og spørre hvilken art det kan være
Tre av eggene klekket, og yngelen bor nå i en ikea-plastboks, dvs to - jeg flytter dem til ny boks med nytt vann ca annenhver dag. Inntil nå har de sett veldig slappe ut, har bare rørt på seg når jeg har beveget på boksen eller vannet, men i dag ser det ut som om de har fått mer fart på seg. Kjempesøte, tror jeg kan skimte litt trønderbarter

De kommer visst fra et kar med paleatus, både vanlig og albino. Tror yngelen er to vanlige og en albino, den ene har nesten ikke farge.

Har ikke alt opp cory før, så det er spennende å se om jeg får det til
Så gøy! Jeg fikk mitt andre sett med Cory-egg i dag. SÅ nå er jeg inne og frisker opp kunnskapene igjen.
Lykke til med ynglene!
Inaktiv bruker
dette hørtes gøy ut jeg har aldri hatt cory men de er jo så nydelige så skal prøve å skaffe meg
Håper du har lufttilførsel i boksen. Jeg lot noen av mine yngel (ikke coryer) stå uten luft over natten en gang... Telefonen ringte mens jeg fotograferte, og så glemte jeg å ta brusesteinen oppi igjen... Dagen etter var yngelen veldig slapp, og døde selv om jeg ga dem luft igjen... :S
Kan nok være en av årsakene til at de strøk med I tillegg hendte det vel et par ganger at jeg ikke rakk bytte vann om kvelden, så de gikk to døgn mellom vannbyttene.
hmm...jeg hadde yngel i bokser selv, riktig nok molly. de overlevde en uke oppi der før jeg fikk kjøpt meg et nytt akvarie.
men jeg byttet vann til både morgen og kveld hele den uka...
something
men jeg byttet vann til både morgen og kveld hele den uka...

Det var helt sikkert årsaken til at de overlevde Det er veldig, veldig viktig å bytte vann ofte i så små beholdere. Jo oftere, jo bedre. Vannbytte hver morgen og kveld var en fin rutine, inntil du fikk et eget yngelkar å ha dem i
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap