Nyoppstartet malawikar - fisk gikk amok og måtte avlives

I går innredet jeg og startet opp et Malawi kar. Jeg tok først en vannprøve med til butikken og PH lå på ca 7. (har vært brukt til selskapsakvarie)

Hun i butikken sa at hvis jeg kjøpte 2 kalksteiner og PH/KH + så ville PH`n stige relativt raskt, så jeg kjøpte dette også.

Denne PH/KH + er fra merket NORAQ og har en "sikkerhetsmargin" på maks 8,3 i PH slik at en ikke kan overdosere.

Jeg lot karet stå et par timer før jeg hadde fiskene i. Jeg kjøpte en Golden og to Melanochromis cyaneorhabdos .

I gårkveld skaffet vi flere steiner for å lage en bedre biotop. Vi begynte forsiktig å flytte unna noen av steinene på den ene siden av akvariet.

Plutselig gikk den ene Melanochromis cyaneorhabdos totalt amok. Den bare snurret rundt, roterte rundt som en tulling, helt ukontrollert virket det for oss.

Den spinna faktisk rundt i full fart som en galning. Jeg tok den ut av akvariet, tenkte kanskje at den ble stressa av at vi holdt på. Satt den mørkt for å roe den, for å se om den roet seg. Men neida.

De andre to fiskene oppførte seg helt normalt. Jeg turte ikke ha denne tilbake i akvariet da jeg var redd for at den skulle legge seg imellom steinene (ganske store) og dø og at vi ikke fikk fjernet den, så vi måtte desverre bare avlive den.

Jeg var litt spent nå i morres på hvordan de andre to fiskene oppførte seg, men de er helt normal og ser ut til å trives godt.

Kunne denne snurrebassen ha vært syk, kunne det vært stress, eller er vannverdiene mine totalt feile? Jeg har ikke kjøpt måleutstyr ennå.

Men hvis vannverdiene er helt gale så skulle jo de andre fiskene også lide?

Er det noen som har vært borti noen lignende?

Nå skal det nevnes at hun i butikken strevde noe voldsomt med å få de fisket opp til meg. Kunne denne ha blitt skadet i basketakene?

Hva mener dere?

Noen ganger når de snurrer rundt og er gale, betyr dette at den tøffer seg/leker for en hufisk. Da ser det ut som de er gale, de snurrer rundt masse, og rister/vibrerer med kroppen. Håper ikke dette var hva som skjedde-(

Dette kan virke som vanlig sjekkemåte for en hannfisk, da oppfører de seg slik.
tomj
Noen ganger når de snurrer rundt og er gale, betyr dette at den tøffer seg/leker for en hufisk. Da ser det ut som de er gale, de snurrer rundt masse, og rister/vibrerer med kroppen. Håper ikke dette var hva som skjedde-(

Ja det håper da virkelig ikke jeg heller - herregud. Men det virket ikke sånn.

Jeg har sør-amerikanske ciklider hvor hannen rister og styrer for å sjarmere madammen.

Men denne Melanochromis cyaneorhabdos roterte rundt opp ned liksom. Ikke rundt i ring men opp ned. Er vanskelig å forklare på noen annen måte, men den roterte ikke i ring/sirkel, men oppned.
du sa du bare lot karet stå noen timer.
Du var temmelig rask med å sette oppi fisk da.
Du burde kanskje ha ventet noen uker.
Når du begynner med fisk som krever tilsetninger i vannet, så er det viktig å ha testsett i hus før du skaffer fisk. I tillegg er det vanlig å la vannverdiene tilpasse seg minimum over natten før man blander det ut i karet.
Jeg har hatt fisker som krever justering av vannverdiene, og derfor vet jeg at man må være forsiktig når man skal justere endringer. Alle mixer må blandes godt ut på forhånd.

Skal ikke malavi også ha høy gH i tillegg til høy pH? Det trodde iallefall jeg, men har ikke malawi selv.

Hvor lang tid brukte du på å akklimatisere fiskene? Dette kan også spille stor rolle, særlig dersom du har andre vannverdier i karet enn fiskene er vant med.

Jeg går forresten ut fra at karet var skikkelig innkjørt? Hvis det ikke er det, så bør jo karet gå i ca 4 uker før du skaffer fisk.
Aggi
Når du begynner med fisk som krever tilsetninger i vannet, så er det [B]viktig [/B]å ha testsett i hus før du skaffer fisk. I tillegg er det vanlig å la vannverdiene tilpasse seg minimum over natten før man blander det ut i karet. Jeg har hatt fisker som krever justering av vannverdiene, og derfor vet jeg at man må være forsiktig når man skal justere endringer. Alle mixer må blandes godt ut på forhånd. Skal ikke malavi også ha høy gH i tillegg til høy pH? Det trodde iallefall jeg, men har ikke malawi selv. Hvor lang tid brukte du på å akklimatisere fiskene? Dette kan også spille stor rolle, særlig dersom du har andre vannverdier i karet enn fiskene er vant med. Jeg går forresten ut fra at karet var skikkelig innkjørt? Hvis det ikke er det, så bør jo karet gå i ca 4 uker før du skaffer fisk.

Karet er skikkelig innkjørt og pumpa har vært i konstant drift (med fisk) i et par mnd.

Jeg brukte 1 time på å avklimatisere fiskene. Først satt jeg posen i vannet i 15 min. Så tilsatte jeg litt akvarievann og lot det stå 15 min til, hadde i litt mer akvarievann og 15 min. og det samme igjen. Så 1 time totalt.
Tror ikke jeg hadde avlivet fisken jeg.. Om du kjøpte den i går, hadde jeg dratt tilbake med den i dag. ikke sikkert det feiler den noe vettu.. bare hyperstressa
Nillomien
Tror ikke jeg hadde avlivet fisken jeg.. Om du kjøpte den i går, hadde jeg dratt tilbake med den i dag. ikke sikkert det feiler den noe vettu.. bare hyperstressa

Ja hadde en sverdrager som begynte sånn for noen år tilbake.
Den gikk seg til.
Uansett kunne du tatt vare på den døde fisken å tatt den til dyrebutikken for å få en ny fisk neste dag.
Sjekket du bare ph?
Får ph ligger på 6 i kranvannet mitt iallefall..
Ph burde ligge på 8 i malawi kar iallefall, og GH burde ligge godt over 10. Jeg ligger på rundt 15 i alle mine kar og har aldri problemer, annet enn en som døde av alderdom i går-(
2nelise
Jeg brukte 1 time på å avklimatisere fiskene. Først satt jeg posen i vannet i 15 min. Så tilsatte jeg litt akvarievann og lot det stå 15 min til, hadde i litt mer akvarievann og 15 min. og det samme igjen. Så 1 time totalt.

En time er veldig kjapt i min mening.

Men jeg tror kanskje du var litt forhasta her, i panikken. Når jeg har romstert av og til så har mine sør-amerikanske blitt helt crazy og svømt (ser nesten ut som de spretter) dritfort i glasset og i hjørnet og opp og ned så jeg var redd de både skada seg og kom til å sprette ut av karet og gud vet hva, det har sikkert andre sett også, men de er bare redde og roer seg. Har lært at man må gi alt tid her, tok flere dager før fiskene ble normale i nytt kar. Og å tilvenne seg nye lyset i karet tok også noen dager.

Men det er klart at en som snurrer rundt og virker gal er mer bekymrende enn annen rar oppførsel
Snurret fisken rundt sin egen akse?
Hvor lang tid tok det før den begynte med det?
Er de andre fiskene normale?
tomj
Ph burde ligge på 8 i malawi kar iallefall, og GH burde ligge godt over 10. Jeg ligger på rundt 15 i alle mine kar og har aldri problemer, annet enn en som døde av alderdom i går-(

Jeg tok ny vannprøve med til dyrebutikken i dag. Alle verdier var perfekte for malawikar. Jeg fikk også ny fisk for den som kreperte i går.
Ciklide
Snurret fisken rundt sin egen akse? Hvor lang tid tok det før den begynte med det? Er de andre fiskene normale?

Hvis du legger deg ned på rygg og begynner å rulle over på magen og ruller videre over på rygg, og ruller slik i et forrykende tempo, så var det slik den var. rullet bare rundt og rundt og rundt og så apatisk ut.
Og ja, de andre fiskene er helt normale. Vannprøvene er perfekte, så det var noe rart med den der karen.
Vet du nøyaktig hvilke prøver de tok? Noen butikkansatte fokuserer bare på pH, har jeg lagt merke til...
Aggi
Vet du nøyaktig hvilke prøver de tok? Noen butikkansatte fokuserer bare på pH, har jeg lagt merke til...

Han målte hele pakka: NO2, PH, GH og KH. Med dråpetester.
Vanskelig dette når en ikke helt vet hva som skjer. Men jeg tror nok heller ikke jeg ville avlivet. Så lenge den ikke var noen trussel for de andre fiskene ville jeg nok sett det an. Ville nok vært litt bekymret når jeg la meg, men ville nok latt den være. Evt. ville jeg hatt den i et annet akvarium eller bare en bøtte over natta (vet ikke om den ville fått nok oksygen, men antar det ville være godt nok over natta, hvis det bare ikke blir for kaldt).
det høres hvertfall ikke ut som noe lek/ vise seg oppførsel. Hadde det ikke vært for at vannet var KALDT, hadde nok dette vært bænkers, fylte opp med kaldt vann en gang, og har aldri sett maken til ekstrem oppførsel.

Når det gjelder "innkjøring" av fisken , har jeg aldri brukt lenger enn en time, først legger jeg posen i vannet, etter ca 15-20 min heller jeg litt av akvarievannet i posen..venter så 20 min til, litt mer vann, og etter ca 20 min til slipper jeg de ut!

Høres ut som noe galt med fisken , evt ekstreme vannverdier iforhold til det de er vant til spør du meg..
Tilfeldig bekjentskap
© Else Therese Sirevåg
Reklame for plussmedlemskap