Diskusfor

Har nettopp kjøpt 6 unge diskuser og er usikker på hvor ofte de skal mates, kan noen svare meg på dette??

Nina

Dine discus skal ha for ofte. Er dette discus under 10 cm snakker vi om 5-7 ganger om dagen. Når man forer så hardt er det viktig at man har et godt tilpasset forregime. De må ikke få mere enn de klarer å spise opp. Discus er litt trege i matfatet og de beiter gjerne lenge. Dette må ikke skje da man vil få mye avfallsstoffer i vannet. For lite, men ofte.

Like viktig som å fore godt er å holde oppe vannkvaliteten. Ofte har det lett for å bygge seg opp nitrat i discuskar. Vannbytte minimum annenhver dag er påkrevd. 30 % vannbytte hver gang.
Takk for svaret.Er det virkelig påkrevd med vannbytte annenhver dag? trodde det var nok med 1 gang pr. uke. Akvariet er stort, 350 liter, har en stor utvendig eheim pumpe.

Nina
Nei det holder ikke med vannbyter 1 gang i uken på diskuser som er i oppvekstfasen. Er som Geir sier minimum annen hverdag.
Bytter selv minimum 10% vann om dagen jeg på 660 l min med diskuser, men byttet langt mere vann når disse fiskene var små.
Det hørtes ofte ut, skal bytte vann nå. Dette er et nystartet akvarium, dersom jeg har så hyppig vannskifte vil da ikke det gå utover bakteriebalansen i akvariet? Er det pga. at fiskene fores så ofte at det må byttes vann så ofte? De trives godt nå, og jeg håper det går bra med dem.

Nina
De gode bakteriene sitter i filteret, så vannbyter vil ikke påvirke bakteriene negativt.
Ja det er pga den massive foringen du trenger å bytte vann så ofte på diskuskarr.
dropper du vannskiftene, eller er slapp med det. Ja da vil aldri diskusene blir store og fine, de når aldri sitt egentlige potesiale vis de går i karr med folite vannbytting.
Ung diskuser som går i vann med for høyt no3 nivå vil rett og slett slutte å vokse.
Det er derfor mange mener diskuser er så vanskelig og bare dør eller blir syke, dette fordi de ikke gidder den ekstra jobben det er med mye vannbyter på diskuser, i forhold til de aller fleste andre fikser.
Er du nøye med vannbytter så får du virkelig se etterhvert hvorfor diskuser er ferskvannets konge.

Så vil du ha store diskuser, ja da må du bytte mye vann under oppforings perioden til fiskene.
Automatisk vannbytte
Enhver som driver med discus bør vurdere automatisk vannbytte. Ellers vil man gå lei.
Geir Rolfsnes
Enhver som driver med discus bør vurdere automatisk vannbytte. Ellers vil man gå lei.


Neida :o)
Gleden av å se fornøyde discus er bra nok betaling for slitet med vannbytter, dessuten kan man jo forenkle regime med vannbytte, behøver jo ikke være så tungt, er bare det at det er litt jobb, men somsagt; å se discusen superfornøyd gjør meg glad og absolutt verdt jobben!!!!

Ser for meg inviklet og vanskelig måte å få til automatisk vannbytte....hvis man ikke har alt til rette for det.
automatisk vannbytte egner seg vel best for de som dretter disse fiskene og har flere akvarier med ungfisk.
Jeg holdt ut i 5 år med manuelt vannbytte 2-3 ganger i uka. Men med så mange vannbytter er risikoen for alvorlig vannsøl meget stor. Spesielt når man reiser på ferie og andre skal ta seg av sølingen.

De fleste som har discus har forholdsvis store kar (det bør de i hvertfall) og da er autmatisk vannbytte veldig kjekt. Da jeg gikk til anskaffelse av min 720-liter var autimatisk vannbytte en forutsetning for at jeg skulle gidde å fortsette med discus.

Nå drømmer jeg om automatisk luke-maskin. Automatisk algeskrape hadde også vært veldig kjekt.
denne vannbytte tingen, hvordan fungerer den?
laget du den selv?
Automatisk vannbytte
Har prøvd å legge ved en enkel prinsippskisse over det systemet jeg bruker.
Det er både enkelt, billig og genialt. Har fungert perfekt i over 3 år nå. Må bare sjekke en gang i blant at dryppventilen ikke er gått tett.

Forutsetningen er at du har et pålitelig over-rennings-system. Hos meg er dette montert på forhånd av akvarieprodusenten.
Liker prinsippet med aut vannbutte, men hadde ikke hobbyen blitt litt kjedelig med alt automatisk? Har du forresten patent på noe av det du foreslår?

Å stelle og ordne med karene er også litt som terapi synes jeg, ikke bare slit, da je har en trevel hverdag på jobb og unger....men når jobben er ferdig og ungene er lagt, koser jeg meg med karene....trivelig....! Uansett discus eller ikke, vann må byttes uansett....Litt som med klesvasken i heimen, blir alldri kvitt den heller....like slit hver gang, men godt å få gjort det....
Det er liksom litt en del av kosen å måtte stelle litt! ^^
Så lenge man koser seg med ting er det ingen grunn til å forandre på noe.

( og jeg har ikke patent på noe som helst )



Før jeg gikk igang med vannbytte ringte jeg vannverket i Stavanger, de fortalte at springvannet i dag har en pH på 7,8. Discusene skal jo ha lett surt vann og da alle verdiene i vannet er fine nå, er jeg redd at pH verdien blir for høy dersom jeg bytter ut 30% av vannet?

Nina
Plussmedlem
Spørsmålet er jo også hva slags pH du har i karet ditt nå?
Og ikke stol 100 % på at det er 7,8 som kommer ut av springen din. Det lønner seg å måle selv med dråpetest.
Ph-skalaen er logaritmisk
Hvis vannet i karet ditt er passe surt (under 7) før du starter vannbytte så vil ikke nødvendigvis en ph på opp mot 8 endre PH-en i karet ditt så veldig mye selv om du bytter 30% vann.

Jeg fulgte ikke så veldig godt med i kjemi-timen, men jeg mener å huske at PH=7 er 10 ganger surere enn PH=8.




PH på vannet er nå 7, prøver å få pH litt ned til 6,5.
Ph
Et spørsmal for å få ned ph, kan man ikke bare filtrere med masse torv for å løse dette , eller må man tilsette toramin i tillegg ? Tror vannverkets vann har stabilt høy ph

mvh

Kjetil
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap