Guppy - poecilia reticulata (artikkel)

Guppy er en av de vanligste fiskene i akvariet. Det er nok fordi det er en ganske enkel fisk å ha, og fordi Guppy er en nydelig fisk!

[URL=/text.cfm?id=2027]>> Les hele artikkelen her[/URL]
Kjempefin artikkel
Mange svar som veldig mange nybegynnere med Guppy lurer på!
hei alle sier det er så lett å få yngel enten har jeg bare flaks eller uflaks men jeg får de ikke til å yngle
guttn
hei alle sier det er så lett å få yngel enten har jeg bare flaks eller uflaks men jeg får de ikke til å yngle

Det hørtes litt spesiellt ut, ja. Er du sikker på at de ikka har ynglet, men at de øvrige innbyggerne (eller "foreldrene") har fortært dem ganske kjapt?
nei men jeg tror at den ene hua er gravid.
men det har jeg trudd i snart 4 uker så......... nei
husk at jeg er nybynner og venter fortsatt på 2-3 damer til de to gubbene jeg
har.
jaja ingen fisk overlever hos meg.
guttn
jaja ingen fisk overlever hos meg.

Jeg tok en kikk på akvariet ditt i profilen. Hvis det ser ut sånn fremdeles, er det ikke så rart du ikke får yngel til å overleve... Det er jo helt nakent, og yngelen har ingen steder å gjemme seg.

Det du må gjøre, er å ta en kikk f.eks. på annonseforumet her, og kjøpe inn en hel haug med buskete stilkplanter. Det er ikke snakk om f.eks. fem spinkle stilker, det er ikke nok, jeg snakker om en real urskog. Det skal være så tett at du ikke kan se bakveggen i akvariet, og stilkene skal vokse så lange at toppene på dem når opp til og ligger utover i overflaten. Da vil du kjapt se at yngel klarer å vokse opp i akvariet ditt.
Gode tips om planter som gir masse skjulesteder for små yngel er f.eks. Limnophila sessiliflora og Egeria densa. L. sessiliflora har en veldig buskete vekstmåte med hårtynne blad tett i tett, den vokser fort, sprer seg lett og er en veldig dekorativ og pen plante. Jeg har den i mitt guppy-kar.

Hvis akvariet ditt fremdeles ser ut som på bildet du har i profilen, så er det ikke så rart ingen yngel overlever. De blir jo oppdaget og spist sekunder etter at de er født.
nei det er endret og har foresten bestilt en masse planter. fortiden er det sykdom med en blanding av hvitprikk og onodium eler hva det nå heter.
har limnophila ja.
Hvordan se forskjellen på han og hun guppy?
Hei jeg har 3 guppyer men vet ikke hvem som er gutt eller hvem som er jente vet du dette så svar meg.
Ulrik August
Hei jeg har 3 guppyer men vet ikke hvem som er gutt eller hvem som er jente vet du dette så svar meg.

Info om guppy

Hunnen er større og mindre fargerik enn hannen. Hannen har ofte slør, sverd eller annen halepynt. Hannen har gonopodium.

Bilde av en hann. Istedet for en "trekantet" finne under buken som hunnen har, så har hannen en tynn "strek" (gonopodium)
Ulrik August

[External Image]

øvest er hunn og nederst er hann. Se på finnen under fisken. Hunnens finne er vifte-formet, mens hannen har bare en pigg )
Her er hannens finne under:
[External Image]
Og her er hunnen:
[External Image]

Bra artikkel )
Gravid spott
Ser på bilde her at den sorte flekken er en gravid-flekk. Er det ikke synlig i det hele viss guppyen ikke er gravid? Er helt fersk i gamet, men har tre hunnder, og en han, og alle hunnene har slik sort flekk bak finnen under buken. Er de drektige da, eller er det bare jeg som håper???
Sort/gravid-flekk er vel en litt dårlig beskrivelse egentlig. Hunnene blir tykke (helt firkantede på slutten) når de er drektige og man skimter at det er noe innenfor bukskinnet (eller hva det heter på fisk). Noen guppyhunner blir da sorte i buken pga yngelen mens andre ikke blir det (det kommer an på hunnens farge), men store blir de uansett.

Har du hunner og hanner i samme akvarium er det nok nesten garantert at det blir drektige hunner

[External Image]
Her er en gul hunn (blond flerfarget undersverd-hunn) og du ser at det er yngelen som gjør den mørkere i buken.

[External Image]
Hmmm. Nå ble jeg usikker. Min ligner mer på den på det første bildet og ikke så mye på den gule. Får følge med litt fremover å se om hun blir tykkere. Syns ikke hun er så rund nå.
Bildene av den gule er tatt den dagen hun begynte å føde, de blir "firkantede" i buken helt på slutten
Åja, ja men da får jeg se litt videre på henne. Kanskje jeg skal prøve å ta et bilde og se om dere kan si noe.
Her er et bilde. Nå er jeg ikke akkurat noen akvariefortograf, så jeg fikk det ikke helt klart. Tror eg må trene mer på den delen ja. :-p Men i alle fall: Kan dere si om denne ser gravid ut, eller er denne flekken der, sånn ellers også?
Den ser ikke så voldsomt gravid ut for meg, men om du har den med en han så er det bare snakk om tid før den blir "jumbojet"
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap