Hvordan bli kvitt snegler i akvarie??

På noen få dager har en snegle blitt til mange, jeg så på mens de formerte seg i dag.....Æsj! Spiser ikke discus snegler?
Leste nettopp litt på nettet om snegler i akvariet, der anbefalte de å legge ut feller, da sneglegift kunne skade fiskene......?? Er det noen som har erfaring med dette?
Nina Kapstad
Leste nettopp litt på nettet om snegler i akvariet, der anbefalte de å legge ut feller, da sneglegift kunne skade fiskene......?? Er det noen som har erfaring med dette?

Det er mange som ikke anbefaler sneglegift, da den kan ta knekken på mer enn en vil. Du kan forsøke med sneglefelle ja, men bruker du en type flaske med "snacks" i, pass da på at åpningene ikke er store nok for fisk, for da kan fisken svømme inn og krepere pga. oksygenmangel. Det er jo heller ikke noe poeng at fisken slipper til i snegleåten. Det er også lurt å fore sparsommelig utenfor fellen mens du driver på med fangsten, som jo kan ta en tid.

Flere skaffer seg fisk som tar snegl, botia feks, men det passer jo ikke for alle. Eplesnegler tar også eggene og små pestsnegler, og kan være med på å stoppe tilveksten av pestsnegler. Dette vil gjerne ta et par uker før du merker det, men plukker du da de store sneglene du ser i mellomtiden, tror jeg du vil merke en nedgang i pestsneglebestanden. Eplesneglene er litt lettere å bli kvitt, om du kommer til at du ikke vil ha dem lenger.
Praktbotia er rå på å spise snegler.
Praktbotia og discus er ikke verdens beste kombinasjon da Botia bør ha ganske sterk gjennomstrømning. De kan vel også bli litt vel aktive for Discusen skulle jeg tro.
Men det er helt korrekt at de er helt rå på rydde karet for snegler, om man går for den løsningen.
har hørt at eplesnegler spiser pestsnegler. Men nå vet ikke jeg hvilken snegler du plages med??
Takk for alle gode råd Er det ingen fisker som går godt sammen med discus som spiser disse sneglene? Hva med eplesnegler? går de sammen med discus? Spiser ikke eplesnegler opp planter?
Nina Kapstad
Takk for alle gode råd:-) Er det ingen fisker som går godt sammen med discus som spiser disse sneglene? Hva med eplesnegler? går de sammen med discus? Spiser ikke eplesnegler opp planter?

Har ikke hatt discus + eplesnegler selv, men jeg vil anta at det går helt fint! (korriger meg om jeg tar feil, folkens). Eplesneglene spiser igrunnen det meste du vil bli kvitt Friske planter har ikke tatt noen skade hos meg ihvertfall.
Nina Kapstad
Takk for alle gode råd:-) Er det ingen fisker som går godt sammen med discus som spiser disse sneglene? Hva med eplesnegler? går de sammen med discus? Spiser ikke eplesnegler opp planter?

Mine spiser ikke opp planter. De spiser ikke opp planter hvis de får et alternativ er min mening da.

"Spiser råtnende plante- og dyrerester og tar gjerne fiskemat. Spiser ikke friske planter dersom de får et alternativ."

http://akvaforum.no/dyr.cfm?id=1101

http://www.akvarius.no/text.cfm?id=1126
Hørtes jo bra ut, er de vanskelige å få tak i, eller selges de i vanlige akvariebutikker?
Jeg har 2 typer snegler i akvarie nå, er ikke sikker på hva de heter, men tror det er blæresnegler physa-arter, og noen få røde poshartsnegler kanskje....
De fleste normale akvarieforretninger bør ha dem. Husk at jo mindre tilgang de har på for (fiskens mat f.eks), jo kjappere går de på snegle-eggene.
Noen av eplesneglene var jo fine også, med det gule skallet
De selges i dyrebutikken å er ikke vanskelig å få tak i i det hele tatt ) Du finner mange mange på rubrikk her på akvaforum også, det er ofte billigere enn butikk og det går helt fint å sende dem i posten ) De vokser superfort også

Her bestilte jeg de fleste av mine snegler Kjempefine er de også )

Det er kjempemange som selger snegler ;D
Ok. Discusene er litt trege i matfatet, så gjerne eplesneglene spiser seg mette før discusene mine kommer seg til matfatet...men det er jo absolutt verd å prøve. Synd ikke discus spiser pestsnegler.
Høres bra ut, da skal jeg undersøke litt her på nettet og kjøpe meg noen snegler
He heh, malletabletter kan du jo også gi til eplesnegler )

Har du noen andre fisker i akvariet?? Hos meg kan jeg knuse pestsneglene mot glasset og guppyene og platyene mine spiser dem ogg når jeg har knust dem Kanskje det funker hos deg også??

Det er veldig fasinerende å se på eplesneglene, de beveger seg fort og gjor mye rart faltisk Ble overrasket selv, trodde de var kjedelige. Men nei da, det var faktisk litt futt i dem )
Jeg har Ancistrus og kardinaltetra, men de ser ikke ut til å spise dem....kanskje hvis jeg knuser skallet, men det tror jeg ikke helt jeg får til. Da går de heller i kloakken.
he heh )

Jeg har en diiiger snegle med gult skall Å så har jeg noen hvite og noen rosa/lilla )

Det finnes mange fine. Jeg tror jeg har en som er hvit og blå

Det som er stilig er når de legger egg så blir det en slags overraske hvordan "barna" ser ut. En gul kan pare seg med en hvit/lille/blå/grønn/rosa osv ) he heh. Å så kan du få noen som har gult skall med lilla striper og blå med gule striper osv )
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap