Lekkasje i en 720l aqualine.

Hei!

Når har det verst tenkelige skjedd. Jeg oppdaget en liten lekkasje i akvariet for en ukes tid siden. Det dryppa en dråpe i minuttet ca. , så etter en kortslutning valgte jeg og plassere en fille strategisk under lekkasjen.

Nå de siste dagene syns jeg at lekkasjen avtok, men når jeg kom hjem i dag ser jeg at det er akvariebordet som har tatt imot vannet, så det har selvfølgelig begynt og trutne..

Akvariet er selvfølgelig montert med en rocky 4 bakgrunn, og her har man ikke spart på silikonen!

Så her kommer spørsmålene til dere som har erfaring på feltet;

1. Hva er sannsynligheten for at akvariet kollapser? (Les; Jeg blir kastet ut av huset

2. Ville dere bært akvariet ned på gulvet nå etter at akvariebordet har begynt å trutne og gi litt etter i hjørnet.. Ser at akvariet har forskyvet seg 3 mm bakover..

3. Hvor stor og vanskelig jobb er det faktisk å resilikoneret dette hjørnet.

Legger ved et bilde fra ulykken!

Takker på forhånd for all hjelp!

Mvh,
Kristian
hvis du hr lokaliser lekasjen og dermed vet akkurat hvor det er bør dette ikke være noe stort problem. så lenge du vet at problemet er silikonen og ingen små sprekker i glasset. tøm akvariet og legg på silikon der det lekker og et stykke rundt. la det stå noen dager til tørk og fyll vann så det kommer over lekkasjepunktet. legg avispapir under hjørnet av akvariet der det lekker, så ser du den minste tegn på lekksje.
Jeg ville vært veldig skeptisk til å bruke et akvariebord an sponplater som har trutnet. Den delen som har est ut vil være mye svakere enn resten.

Går kanksje greit en liten stund, men vektfordelingen blir jo feil, så antar at noe vil ryke etter litt tid.
Uff så kjedlig! Misunner deg ikke Kristian.
Jeg ville nok, som nevnt i andre innlegg her, bitt negler i nervøsitet med vannskader i sponplata.
Jeg har også sponplate under mitt 720 liters akvarie.(kun som siste "ledd", under er der mer solid materialer)
Men vi la og limte fast et tykt og kraftig gulvbelegg på denne før akvariet kom på plass - nettopp for å sikre oss mot at vann fra lekkasjer eller søl skulle få kontakt med sponplata. I tillegg til at den dekker selve plata, dekker denne også en kant/fordypning på ca 2 cm vi har rundt hele karet.

mvh
Har jeg vært deg ville jeg ha tømt akvariet omgående.
En akvarievenn av meg opplevd havari av en 720 i stua. Ca 550 liter var på gulvet i stua da han kom hjem. Dette var i ei blokk i 4 etg. På gulvet i stua var vegg til vegg tepp som hadde sugd opp det mesa av vannet. Hele stua var rasert av den enorme luftfuktigheten og det luktet dårlig i hele leiligheten. Teppe ble skåret i biter og kastet på verandaen. Jeg så dette og skadene. heldigvis var det minimaltmed vann som hadde rent ned til naboen, men hele stua og mye av møblene måtte skiftes og pusses opp.
Etter dette hadde han ikke større akvarier enn 360, fordi 720 ble delt i to.

Om dette skjer hos deg vet jeg ikke, men for å unngå det vil jeg råde deg til å tømme akvariet og få kartlagt hvor det lekker og årsaken til det. samt rettet opp skadene.

Har du akvarieforsikring?
Hei kristian
Det meste er blitt nevnt. Du har ikke noe valg Kristian.
1. La fiskene ha en liten ferie hos venner
2. Tøm karet for alt, muligens også bakgrunn
3. Vask karet rent
4. Lokaliser lekasjen og reparasjon
5. Kast det gamle og kjøp deg en orginal stativ i aluminium, eller en skikkelig møbel i tre.

Det er en stor jobb. Ikke selve silikonering men alt bæring og flytting inn og ut, og opp og ned. Venter du lengre da blir det katastrofe, ikke bare akvariet og fisk men også selve huset som det ble nevnt her. Føler med deg! Skitt!
Glemte og si at det er et skikkelig mødel; Et nytt akvastabil møbel i heltre..

Min kjære og meg har selvfølgelig termin i morgen, så å begynne med dette nå er rett og slett ikke aktuelt,. Jeg er egentlig klar over hva jeg burde gjøre, men det lekker heldigvis lite ( hvis jeg legger en tørr klut i press mellom akvariet og veggen, så er denne fuktig dagen etterpå) Ikke noe vann på gulvet, og treplaten har ikke tatt til seg mere vann, snarere mindre!

Men det er så frustrerende!

Så enden på visa er at jeg kjøper meg et nytt tilsvarende kar, bruker noen av modulene jeg har til bakgrunn, og selger det gamle med bakgrunnen montert..
Så hvis noen er intressert, ta kontakt!

Tusen takk for all medfølelse og hjelp folkens!
Kristian Hennig
Min kjære og meg har selvfølgelig termin i morgen, så å begynne med dette nå er rett og slett ikke aktuelt,. Tusen takk for all medfølelse og hjelp folkens!

Du risikerer altså at vannet går i begge ender. Ikke sikkert babyen kommer på termin.. Jeg gikk nesten 2 uker over med begge mine barn. 2 uker kan være lenge å stå for akvariet.
Ja, jeg måtte vel inse faktumet.

Nå er fiskene i ett 400 liters damm "skall" . Mitt på barnerommet. Jeg må vel si at i denne saken imponerer min kone veldig
Kristian Hennig
Glemte og si at det er et skikkelig mødel; Et nytt akvastabil møbel i heltre.. Min kjære og meg har selvfølgelig termin i morgen, så å begynne med dette nå er rett og slett ikke aktuelt,. Jeg er egentlig klar over hva jeg burde gjøre, men det lekker heldigvis lite ( hvis jeg legger en tørr klut i press mellom akvariet og veggen, så er denne fuktig dagen etterpå) Ikke noe vann på gulvet, og treplaten har ikke tatt til seg mere vann, snarere mindre! Men det er så frustrerende! Så enden på visa er at jeg kjøper meg et nytt tilsvarende kar, bruker noen av modulene jeg har til bakgrunn, og selger det gamle med bakgrunnen montert.. Så hvis noen er intressert, ta kontakt! Tusen takk for all medfølelse og hjelp folkens!


Jeg tror alle føler med deg og håper alt går godt for dere på alle måter. Lykke til med den nye lille akvarist!
Opllevde det samme som trådstarter, her er hva de på akvariemagasinet sa:
kom hjem etter en helg på tur og fant vann på gulvet, trutnet akvariebord og trutnet gulv (laminat så klart). leste denne tråden og tenkte: hjelp! siden akvariet er under to år gammelt, ringte jeg selger for å høre hva jeg skulle gjøre. det han sa var såpass interessant at jeg ville dele det med alle andre som opplever problemer.

han ba meg om å tenke over om jeg i det siste hadde flyttet på pumpa eller luftestein eller endret vannstanden. dette fordi en av disse kan gi så store bevegelser i overflaten at det i et rammeakvarium kan føre vann inn i ramma ovenfra, som igjen vil renne ut i et hjørne. det trang altså ikke være lekkasje. så hvis et av ovennevnte, måtte dette først flyttes tilbake til opprinnelig sted og så må det hele tørke. det tar noen dager å få ut gjenværende vann i ramma.

hvis det skulle vise seg å være en lekkasje, må hele akvariet limes på nytt, siden man i et rammeakvarium ikke vet med sikkerhet at lekkasjen sitter der vannet faktisk kommer ut.

han mente også at et trutnet hjørne ikke vil påvirke stabiliteten til akvriebordet, siden vekten faktisk ligger på sideveggene og bena i bordet, ikke på plata.

dette kan være greit å vite for de som får lekkasjer etter meg.

siden jeg jo faktisk hadde flyttet luftestein nærmere pumpa, og hadde lavere vannstand som ga pumpa mer mulighet til å bevege overflaten, satser jeg på at det tørker. krysser fingre og tær for at jeg ikke må hellime.
Kjipe greier med lekkasje.
Hvis det faktisk er lekk i akvariet ville jeg prøve å lokalisere området og legge på mer silikon. Å skifte alle silikonfugene pga. litt drypp er ikke nødvendig. Akvariet må selvfølgelig tømmes og tørkes først.
Det er klar man kan tette en lokal lekkasje slik som Håvard sier. Men etter min mening må det være noe midlertidig. Hvis karet har gamle fuger, så kan jo dette skje igjen, og hva da? Det er tross alt bedre å bruke et par dager på dette , enn å få babyen hjem til et litt for stort babybadekar med litt for levende badeleker. ;D
Man tror man får så god tid til å gjøre ting skikkelig seinere... Alt utsettes til mammaperm og pappaperm... Men får man gjort det? Kjenner ingen som faktisk har hatt tid til å få gjort så mye annet enn å styre med ungen...
flytting av luftestein og pumpeutblås hjalp midlertidig, men så begynte det igjen. i dag har jeg hatt kontakt med en av importørene av akvastabil som sa at et sjeldent problem som kunne oppstå etter 1 til 1,5 år ( mitt er litt i overkant av halvannet år) var at kondens fra lysarmaturet kunne komme inn i ramma. jeg skulle heve den 2 -3 cm midlertidig og se om det tørket, og så ringe ham igjen. hadde det ikke vært så irriterende med den ødelagte plata og den evige dryppinga av vann, hadde dette nesten begynt å bli litt morsomt. reine detektiv virksomheten. det som er interessant med det er at jeg allerede hadde begynt å tenke på muligheten, for i dag morges, etter en mørk natt, var det tørt. etter en time med lys på begynte det å dryppe igjen. så det er fremdeles en mulighet for at jeg ikke må finne midlertidig diskushjem.

den langsiktige løsningen ville han ikke fortelle meg om før vi vet at det er det som er problemet.

håvard: det er vel ikke alltid like lett å se lekkasjen. jeg hadde lekkasje på en 68 liter hvor vannet piplet ut mitt foran, mitt i fugen, uten så mye som et merke. kan hende jeg hadde sett den med mikroskop? jeg hadde aldri sett den lekkasjen hvis jeg ikke hadde stått og sett hvor det drypte fra. og den lekkasjen jeg har nå kommer undenifra. gjennom plata til bordet. hvis den følger ramma innvendig, hvordan skal jeg finne den da? for hvis den faktisk kommer fra der hvor det drypper er jeg redd demningen brister snart. for da er den i bunnen.
dette karet(kristian sitt) er i full bruk hos ny eier Tørket karet og fuget på nytt. Lot det stå i garasjen i 1 uke med vann i før jeg tømte det og bar det inn i huset. Ikke lekket en dråpe siden.
da er det nøye testet ut, det var kondens fra lystoppen som lakk ned i ramma. i følge en på Febo, så er det fordi hjørnet har leet litt på seg. så da trenger jeg kun å silikonere litt i toppen. hurra!
jeg har hatt samme problemet, har silikonert om tre-fire ganger, men vannet pipler fortsatt ut så det å silikonere om hjelper lite, noen andre tips??????? det er et 720l det er snakk om her og..
Står karet ditt på samme plass? Om gulvet er skeivt og karet får en vridning så vil det lekke på samme plass....
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap