Boliviansk sommerfuglciklide caresheet?

Hei!
Jeg har 2 boliviansk sommerfuglciklider som jeg er blitt veldig glad i. =)
Jeg lurer på om det er noen som kan tenke seg og gi meg noen råd ang disse? Eller evnt. har/vet om en side hvor jeg kan finne Caresheet for disse. Jeg har googlet etter de og søkt i dette forumet men fant ingenting som kunne hjelpe meg.

Setter pris på seriøse svar. =)

MvH Tom
Er de på bildet Boliviansk sommerfuglciklide? :-S
Noen enkle råd, bytt til sand da disse filtrerer sand mellom gjellene på jakt etter snacks i sanda. Ellers er de veldig lette å holde, setter pris på frossen mat som artemia, mygglarver av diverse farger og ikke minst levendefor. Putt en liten meitemark oppi karet å følg med.
Malin.P
Er de på bildet Boliviansk sommerfuglciklide? :-S

Det er de definitivt ikke hvis kameraet er i orden :P
Jeg synes absolutt ikke de to ciklidene på bildet ser ut som noen sommerfuglciklider, hverken boliviansk eller vanlig.
Det ser derimot ut som en eller annen sør-amerikansk jordspiser, kanskje Geophagus-et-eller-annet. Men på den annen side, de så ganske små ut, men det behøver ikke bety annet enn at de er veldig unge.

Det er iallefall ikke sommerfuglciklider. Har du kjøpt dem i butikk? I så fall er det ikke uvanlig at fisk selges under helt feil navn.
biXen
[QUOTE=Malin.P]Er de på bildet Boliviansk sommerfuglciklide? :-S

Det er de definitivt ikke hvis kameraet er i orden :P

jeg også stussa litt på det bildet, for ligner ikke på mine bolivianere:P
Helt klart ingen sommerfuglciklide. Veldig spesielt mønster på halefinnen, så den burde være relativt grei å identifisere. Tror Mona har rett i at det er en geophagus.
...Dersom det hadde vært tippe-konkuranse ville jeg gått for "Red Head"...Men Google "geophagus sp." på bilder så får du de forskjellige variantene...Lettere for deg som sitter med fisken å se nyansene...
Tusen takk for mange seriøse svar

Jeg har ingen tvil om at dere har helt rett! Jeg kjøpte en zebrafisk på samme butikken og fikk vite det var en Leopard Danio.. vel vel.. aldri sett en leopard med striper..

De er ikke større en ca 5-6 cm fra nese til "haletipp".

Bytt til sand altså? Skikkelig fin sand da eller? Er det mulig for meg og spasere ut en tur og finne noe, eller bør det kjøpes på butikk? Jeg har lagt merke til at den "filtrerer" steinene ja, men trodde dette var pga slørhalen min også gjør dette, at det på en måte "hermet" Den som er hos svogeren min gjør ikke dette like ofte. (Han har stein han også)

Skal google navnet dere har gitt meg og komme tilbake til hvilken type jeg kanskje tror den er, så kan vi kanskje sammen finne det ut.

Har kjøpt/fått av svogeren min, discus fòr. Dette setter de veldig pris på. Både den i karantene og min hjemme.

Tror tilogmed at den har vokst litt.

Legger med et bilde av den jeg har hjemme. (Å ja, kamerat er helt i orden. Bare litt gammelt. )
Kjøp Biltema sand, koster en femtilapp for 25kg. Om du har en butikk i nærheten da, ellers kan du kjøpe rådasand i akvariebutikken,...men den er mye dyrere.

Discus for fungere bra, dette bruker også jeg på ciklidene mine, men husk at fisken trenger variert for.

Mine får flakfor, discus tørrfor, frossen artemia, myggiser, rekepellets, diverse tabletter som eks jbl Novotab.

Og levende for en gang i blant, finn som sagt en meitemark og følg med:P
Tom Kristiansen
Kjøp Biltema sand, koster en femtilapp for 25kg. Om du har en butikk i nærheten da, ellers kan du kjøpe rådasand i akvariebutikken,...men den er mye dyrere. Discus for fungere bra, dette bruker også jeg på ciklidene mine, men husk at fisken trenger variert for. Mine får flakfor, discus tørrfor, frossen artemia, myggiser, rekepellets, diverse tabletter som eks jbl Novotab. Og levende for en gang i blant, finn som sagt en meitemark og følg med:P

Jeg har de sammen med 3 bitte små guppyer, 1 slørhale og 1 lite zebrafisk så de stjeler litt flakfòr derfra Jeg var ute i hagen tildligere idag og la merke til at der er en del meitemark der ja så skal skylle en og prøve i morgen Takk for tipset.
glemte og si at jeg skal ta en tur bort til biltema også Har akkurat åpnet en butikk i gjøvik
hehe er veldig morro og følge med når de ser marken beveger på seg, først er de litt forbauset og lurer på hva dette er for noe rart, og så er det ete gilde hehe:P
hehe! Tøft Må prøve det når jeg får tilbake den andre fra karante også
Fant nok arten her ja. =)
Dette er nok nesten Helt sikkert "Geophagus sp. ´Red head Tapajos´"!

Men det kan jo også være "Geophagus proximus" eller "Geophagus pellegrini".

Det er nok ikke en boliviansk sommerfuglciklide, men jeg kan forstå hvorfor butikken har trodd det var dette. (Skal jo ikke rakke altfor mye ned på de, stakkar. Vet jo ikke bedre?)

Tusen Takk for dette! Viste jeg ville få vite sikkert vist jeg joinet dette forumet. ;D
Litt "surprise" når man kjøper en fisk man tror skal bli en 5-6 cm og får en som blir nærmere 20
Jeg hadde blitt rimelig forbanna tror jeg om jeg hadde vært ny i hobbyen, men desverre så er det mange som opplever dette. Heldigvis så fins det butikker som er bra
Men driver man zoo så bør man vite hva en boliviansk sommerfugl er! er jo en av de mest vanlige dvergciklidene i handelen
Enig. De finnes ikke like heller. Kroppsfasong er vidt forskjellig. Gi i alle fall butikken beskjed så de ikke selger denne fisken til folk med 60 liters akvarium. Håper du selv har stort akvarium
hehe! Irritert ble jeg ja.. Skal ned og gi de beskjed imorgen den dag.

Jeg har jo et 325L akvastabil men det er under ombygging nå. Men skal putte de dit når det er ferdig. Blir de så mye som 20cm altså? :S hehe! Er ikke lite det.. trodde helt seriøst at de ble kanskje max 10cm. =)
Skal ikke påstå noe da jeg ikke har særlig greie på disse fiskene. Men ser den har veldig spesielt mønster på halefinnen, og den ligner veldig på Geophagus sp. ´Red head Tapajos´ i fiskebasen her. Søk gjennom selv så du får en sikker identifikasjon, lettere å se for deg som ser fisken og ikke bare et bilde. Er det den så blir den 20 cm, det står i tillegg at den graver mye så det er vanskelig å ha planter i akvariet. Synd hvis du har lagt opp til mye flotte planter ?

Håper noen andre kan hjelpe deg med sikker identifikasjon.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap