To ancistrushanner i samme hule med egg

Hei

Synes dette er litt spesielt.., så jeg har lyst til å dele det med dere og høre om andre har lignende erfaringer!

Har bl.a to ancistrushanner og en hunn i 130-litern. Har også en rot med en naturlig hulegang (gjennomgående). Der vil de yngle, og så langt er det jo veldig greit Det som er spesielt denne gangen er at begge hannene tydeligvis tror at eggeklasen i midten av hulen er deres! De ligger på hver sin ende av hulen med hodet inn mot midten (og eggene), og vifter med finnene begge to! De har ligget slik i noen dager nå, bare avbrutt av en heftig slosskamp utenfor hulen i går kveld. Da trodde jeg det skulle bli avgjort hvem som var "faren", men neida, i dag ligger de på samme måte igjen... De vifter og vifter på "sine" egg begge to! Legger ved et par bilder av det, de er ganske dårlige, men man ser hvertfall hva som skjer... Lignende erfaringer?

P.S. Hunnen ligger og kulern i kokosnøtthula så lenge...tror jeg vil bli Ancistrus i mitt neste liv...hehe)
Tunnelhule
Det er nok fordi hulen er en tunnel, at de to hannene passer på de samme eggene. Det normale er jo at det bare er en åpning i hulen, og at hannen forsvarer denne ene åpningen. Håper at du forteller hvordan det går, det er sikkert flere her som er nysgjerrige på resultatet.
L-144
Ser av profilen din att du har 5 stk L-144 sammen med oppdettversjonen!! Håper du ikke har tenkt og parre oppdrett og L-144??
evoT
Det er nok fordi hulen er en tunnel, at de to hannene passer på de samme eggene. Det normale er jo at det bare er en åpning i hulen, og at hannen forsvarer denne ene åpningen. Håper at du forteller hvordan det går, det er sikkert flere her som er nysgjerrige på resultatet.


Ja, skal gjerne holde dere oppdatert. De ligger nå fortsatt der og vifter i hver sin ende..
Buskiz
Ser av profilen din att du har 5 stk L-144 sammen med oppdettversjonen!! Håper du ikke har tenkt og parre oppdrett og L-144??


Nei, har ingen planer om paring av de to Ancistrusvariantene. L144 er bare noen måneder gamle, så det er nok en god stund til de skulle komme på slike tanker

Har hørt om andre som har dem sammen i voksen alder uten at de krysses/parer seg. Noen andre erfaringer med det???

Jeg blir nok uansett å flytte en av artene med tiden da jeg synes 130 liter blir i knappeste laget for åtte voksne maller...
Har man kjønnsmodene ancistruser "oppdretts"varianten og l144 sammen, da er du omtrent garantert at de blander seg.
Gjorde det i mitt karr for noen år siden.
Ken Myrseth
Har man kjønnsmodene ancistruser "oppdretts"varianten og l144 sammen, da er du omtrent garantert at de blander seg. Gjorde det i mitt karr for noen år siden.


Ok, og takk for tipset da skal jeg følge med i tiden fremover. Foreløpig er L144 så små at de kan bare gå der og beite en god stund til
Oppdatering
I går fikk jeg et glimt av bittesmå ancistrushaler inne i hulen...! De to hannene ligger fortsatt og passer på i hver sin ende så ingen av de små lurer seg ut for tidlig...

Veldig morsomt å følge med på altså
Flytte yngel?
I dag begynner yngelen å forlate hulen...og scalareparet sto i kø for å få seg et godt måltid... Hvertfall to av dem forsvant rett i gapet på de to hole scalarene. Så et par pilte i full fart bak noen røtter, så får håpe de klarer å gjemme seg.

Vurderte å flytte scalarene over i 260 litern, men der er det såpass fullt, og har ikke lyst til å skape så mye uro oppi der.

Ser endel flytter yngelen i yngelkar, og jeg har jo en 54 liter de kan gå i Men hvordan får dere tak i disse små?!! De er jo kjempesmå og lynraske...
For å flytte yngelen er det enkleste å flytte hulen med ynglene i - sånn rett før plommesekken er oppbrukt. Tre gjerne en stor håv rundt hulen før du flytter den, så får du med de som forsøker å rømme også.
Lene
Har hørt om andre som har dem sammen i voksen alder uten at de krysses/parer seg. Noen andre erfaringer med det???


De er begge Ancistrus, så det er "fort gjort i en port" for dem å krysse seg.
De ser ikke på fargen, de tar det som måtte by seg frem En yngle-sugen hann inviterer nok gjerne inn en rognstinn hunn av den andre typen om så er

Liz H
For å flytte yngelen er det enkleste å flytte hulen med ynglene i - sånn rett før plommesekken er oppbrukt. Tre gjerne en stor håv rundt hulen før du flytter den, så får du med de som forsøker å rømme også.


Ok, takk for tipset!

Tåler disse små tassene å bli flyttet over i et annet kar? Det er omtrent like vannverdier, men det er jo ikke samme vann...
mona o
[QUOTE=Lene]Har hørt om andre som har dem sammen i voksen alder uten at de krysses/parer seg. Noen andre erfaringer med det???


De er begge Ancistrus, så det er "fort gjort i en port" for dem å krysse seg.
De ser ikke på fargen, de tar det som måtte by seg frem En yngle-sugen hann inviterer nok gjerne inn en rognstinn hunn av den andre typen om så er



Ja kan tenke meg det

Skal flytte en av artene når de gule blir kjønnsmodne. De er enda ganske små, selv om de vokser rimelig fort!
Tilfeldig bekjentskap
© Cecilie Isaksen
Reklame for plussmedlemskap