Er dette finneråte?

Hei,

jeg har hatt HM-kampfisken min i noen måneder nå. Da jeg fikk han var han ganske rufsete i svansen, men denne vokste ut. Jeg kan jo vise dere et bilde av hvordan han så ut for noen uker siden. Bilde nr.1

Så kom jeg hjem etter tre ukers sommerjobb i utlandet og min far hadde fulgt lappen fra meg om å mate fiskene =P
Men fra at finnene nesten var utvokst, så har de blitt mye kortere. Det ser ut som at noen bare har tatt en saks og klippet rett av. Viser til bilde nr. 2 og 3.

Kan det hende at han bare har satt seg fast et sted eller er finneråte slik at det kommer og går når man ikke har visst at man har det i karet?

Vannverdier:
Gh: 8
Ph: 7
Nitritt: 0

Hilsen Iselin
Jeg synes ikke det så ut som noe typisk finneråte, egentlig. Finneråte gir et veldig sprikete og tjafsete utseende på finnene. Men bildene var egentlig ikke gode nok (beklager) til å få sett noe særlig detaljert bilde av finnene hans. Kan du forsøke å ta noen nye, fra like nært hold som det første bildet?

Har du andre fisk i akvariet sammen med han?
Her er tre bilder til=) Håper de er til bedre hjelp
Sier meg enig med Mona her, ser nok ut som det har vært noen og nappet finnene...

Hvilke andre fisker har du sammen med kampfisken?

Jeg lurer virkelig på hvilken fisk som har vært og nappa, fordi han bor heeeelt aleine! Kanskje han har vært borti lavasteinene?
Kan være det, men vanskelig å si. Finneråte vil du jo se en forverring på, hvordan er utviklingen siden sist?

Vannbytter er en god idé uansett, så inntil videre ville jeg vurdert å ta litt hyppigere vannbytter om du har mulighet.
Det høres helt vannvittig ut, men jeg hadde faktisk en kampfisk som bet sin egen hale. De er utrolig myke i kroppen og han vred seg rundt og knasket hale. Han holdt på sånn hele livet (4 år), men stoppet så klart når han ikke rakk/gadd å tygge lenger inn.

Siden jeg kom hjem fra sommerjobben har finnene blitt bedre (men det ser jo fremdeles ikke like flott ut..). Han så omtrent sånn ut da jeg fikk han også, men de vokste jo akkurat ikke helt ut før finnene ble sånn som de er nå (i løpet av de tre ukene jeg var på ferie) vokste finnene sakte, men sikkert ut.

Blir kanskje feil å si at jeg ikke har tid til det når jeg har sommerferie? Seff, skal jeg bytte hyppigere
anette
Det høres helt vannvittig ut, men jeg hadde faktisk en kampfisk som bet sin egen hale. De er utrolig myke i kroppen og han vred seg rundt og knasket hale. Han holdt på sånn hele livet (4 år), men stoppet så klart når han ikke rakk/gadd å tygge lenger inn.

Men dette var faktisk noe jeg begynte å tenke på, da jeg så han svømme i en sirkel for litt siden.. det er kanskje ikke noe rart at jeg kastet tanken fra meg når jeg bare har sett hunder gjøre det før?:p
Tenkte jeg bare skulle avklare dette.

Når jeg slår av lyset og han ser speilbilde av seg selv, vokser han og båser seg ut. Også vrenger han seg nesten for å få tak i halen sin, og det er derfor det er veldig skrått på den ene siden fordi det bare er der han kommer til.

Kanske det finnes noe jeg kan smøre på halen hans, slik at det ikke smake no godt og slutter?...
Dekke til akvariet
Heia,har du prøvd og dekke akvariet så mykje til at han ikkje ser speilbldet av seg sjølv?Dei kan stresse noko fælt og det gir rare utslag.Hadde en for mange år sidan som va ganske koko,roa seg når eg tok til og dekke over om kveld/natt.Hadde slørhale ilag med den i et 60l kar,begge var sterkt fillete før eg tok til med dekkinga,etter det kom dei seg sakte til att.
Jasså. Selvom lyset er på i rommet og i akvariet?? Eller kun når det ikke er lys i rommet, fordi det er da han ser speilbildet av seg selv (altså når det kun er lys i akvariet, ikke i rommt)
Om natten bør du slå av alt lys, lyset i akvariet også. Han vil ikke se noe speilbilde når de er kullmørkt (uten lys i akvariet og med et dekken over) )
Tilfeldig bekjentskap
© Irene Nyrud
Reklame for plussmedlemskap