Signalkreps i haldenvassdraget

...Det er funnet signalkreps, som er velkjent for å være bærer av krepsepest, i Haldenvassdraget...

...Les saken hos Mattilsynet...
Huff, hvis krepsepesten får feste her i norge sliter vi.
ikke for å virke likegyldig, men hva så?

Hvor mye betyr krepsen for det økologiske systemet?
Krepsepest er kjipt
Norge er en av de få landene i Europa som har frisk krepsebestand, MEN mange nordmenn er sløve med tanke på å bevare vannkvaliteten OG de artene som lever i norske innsjøer (mye "hva-så-holdninger")... Innsjøene har blitt forandret over tid, blant annet på grunn av intensivt jordbruk tett ved => vekstendringer for plantene i sjøen pga. tilført kunstgjødsel. Utsatte arter har "forurenset" mange vassdrag og lagd alvorlig ubalanse i de økosysteme som er der. Ørekyt, gjedde - for å nevne noen. Joda, jeg synes selv det er veldig gøy å fiske gjedde - for den er jo tøff som søren, MEN den eter jo alt den kommer over av abbor og ørret-yngel. Dermed blir det få "matfisk" igjen, og mye ufisk: mort og brosme, f.eks.
Ofte vet man IKKE hva en arts spesifikke økologiske betydning er - før det er for seint, for når ubalansen ER der - så registreres den, samtidig med at man kan finne/peke på en årsak. Heldigvis forskes det mye på vannøkologi nå om dagen, og det er en reell grunn til at man jobber for å forbedre vannkvalitetet og ta vare på de artene som naturlig lever der. Hvorfor? Fordi stabile økosystemer tyder på at innsjøen er "frisk", og ikke en mudderpøl full av alger. Friske innsjøer, men gode innløp og utløp, kan tåle bruk - slik som bading, fisking og noe båtliv. Sjuke skalldyr i norske vassdrag vil sannsynligvis gjøre at bestanden dør ut. Da betyr det at noen/noe har tilført smitte til norsk villfauna, og dette er rett og slett miljøkriminalitet. Igjen - noen sier "hva-så" - men det er også endel som sier dette om å snikskyte ulv/ulve-valper i Norge.

Jeg er dykker, og jeg synes det er trist at bestanden av norsk hummer er truet blant annet av en fremmed hummer-art (canadisk). Tjaaa, hva slags betydning har denne fremmede hummerarten fått for norsk? Hehe, den fremmede hummeren formerer seg som bare F... OG den parrer seg med den norske (som seff blir litt forvirret av utvalget på hummer-sjekkemarkedet) - og norsk x fremmed hummer gir sterilt avkom. Ingen smartinger forutså dette da de heiv uti fremmed hummer i norske farvann... Kanskje de syntes det var kult?
fortsatt så har du ikke svart på mitt spm. Hvilken betydning har den norske ferskvanns krepsen? Hvilken rolle spiller den? Vil andre arter i økosystemet gjøre samme oppgaven?

Mangfold er viktig å ta vare på, ikke misforstå meg med utsagnet ovenfor, jeg er for å ta vare på krepsen. Men jeg skjønner ikke helt oppgaven krepsen har i økosystemet.

Alle vet at det ville vært en økologisk katastrofe om f.eks. en rovfisk som gjedda forsvinner, det er jo fordi rovfisken holder bytte-fiskene i sjakk, dette resulterer i at bytte-fiskene ikke spiser for mye på insekter slik at den bestanden kan vedlikeholde seg, osv osv. Å ta vekk en viktig rovfisk i et økosystem, blir som å ta vekk, ventilene i en motor. Da slutter motoren å fungere.

Det jeg tenker på da, er jo at krepsen, slik jeg har forstått det, er kun et byttedyr som livnærer seg på diverse insekter. Og fisker som abbor spiser nok krepser. Men forsvinner krepsen helt, så tror jeg ikke at det blir en miljøkatastrofe. Rett meg gjerne om jeg tar feil.
Plussmedlem
En miljøkatastrofe er et sterkt ord.
"Katastrofen" vil nok være mere av økonomisk art. Det ligger litt verdier i krepsen. I tillegg så smaker den godt
De fleste norske bestandene av edelkreps, kanskje alle, er resultat av utsetting. Edelkreps har vært i våre vann og vassdrag i flere hundre år. Dokumentasjon finnes på at den har krøpet rundt i minst 300 år her "på berget".
Det henvises til pilegrimer/munker som var "synderne" for utsettingen her for noen hundre år siden.

Skulle den "norske" krepsen forsvinne så er det derfor neppe en "miljøkatastrofe" som du kaller det.
Men naturen rundt oss vil bli mer fattig uten denne, for innførselen av denne arten var vi jo ganske heldige med. Og nå har den vært her så lenge at den fortjener å være her
Miljøkatastrofe
merkelig vinkling på spørsmålet.
Det med smittebærere og sykdom er fare for de fleste arter. Det skulle da ikke bety noe om det er sel, rev, bier eller kreps. jeg er ingen fagmann på området men bor rett ved dette siden jeg bor i tistedal/halden.

Signalkrepsen har vært en alvorlig trussel mot edelkreps etter at den ble innført til Europa, fordi den sprer sykdommen krepsepest uten selv å bli syk av sykdommen.

Edelkrepsen er nattaktiv, og tilbringer dagen gjemt i holer eller under røtter. Han et for det meste åtsel, små vanndyr som snegler, ferskvannsmuslinger, vanninsekt, børstemark, flatmark og litt planter.

Edelkrepsen har stor økonomisk, kulturell og rekreasjonsmessig verdi.

Arten er internasjonalt truet. Selv om den ikke er direkte truet i Norge, er den også her i landet på den nasjonale rødlisten over truede og sårbare arter. Siden 1960-tallet har krepsebestandene gått sterkt tilbake, og hovedårsakene har vært forurensning, inngrep i vassdragene og sykdommen krepsepest. De siste 15 årene har krepsepesten rammet to av våre beste krepsevassdrag; Glomma og Haldenvassdraget, og ført til total dødelighet. Så lenge vi kun har edelkreps og ingen fremmede krepsearter som er bærere av krepsepesten, er det mulig å bygge opp igjen bestandene fordi krepsepesten selv dør ut. Den største trusselen mot vår edelkreps er da spredning av slike fremmede krepsearter som gjør at pesten blir permanent etablert.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap