Tips mot rødalger

Hei jeg har fått noen rødalger i det ene 80 liter karet mitt. Finnes det noen måte (evt. noen beitere) som tar dette. Eller må jeg fjerne dette manuelt? Skifter vann i karet 1 gang i uke, og normal foring?
Siamesisk algeeter spiser disse. Tror eplesneglene gjør det også.

Det er ganske vanskelig å fjerne det manuelt. Har du fått det på planter, må du bare knipe av de bladene som har fått det.
skrivefeil
Det heter vel at de algespiserne som er "best" er otto



Nest best er vel SAE , siamesisk algeeter. Bare pass på at du ikke får luringen flying fox istedet for SAE.

De forskjellige ancistrus (sugemaller) spiser også alger men kan være litt hard på planter hvis du har plantekar.

Ellers så kan det være lurt å bløte filterwatt i litt vann og gnikke på algene. Er utrolig hvor godt filterwatten kan løsne algene.
Er ikke rødalger et annet navn for penselalger?

Det er iallefall det iflg. denne artikkelen på AF (helt nederst).
Da er nok SAE den eneste kjente fisken som spiser den typen alge. Otto gjør det ikke.
Da blir det nok manuell behandling tenker jeg - for Siameser har jeg ikke lyst til å ha i karet.
Takker for svar
Eplesnegler gjorde det helt reint hos meg.
Hm! Jeg ser at du har corydoras i det aktuelle karet, og sneglene trenger litt hardere vann enn disse skal ha, så forslaget var visst ikke helt godt. Hvis du ikke kan ha sneglene der bare en stund som gjestearbeidere, da.
evoT
Eplesnegler gjorde det helt reint hos meg.


Spiste eplesneglene dine penselalger...!??? Jøss, det har jeg aldri hørt om.
Mine epliser har aldri rørt penselalger.
Ja, faktisk. Jeg hadde alle slags alger, trådalger, blågrønnalger, penselalger. Penselalgene vokste mest på ei rot, den så ut som en børste med brun bust. Filteret var dekket, og noen av plantene også. Det så helt forferdelig ut. Jeg fikk tak i 18 eplesnegler og puttet oppi, og i løpet av ei uke var det reint. Etterpå måtte jeg mate sneglene med algetabletter og agurk.
Lurer på om jeg skal slippe mine siste 7 eplesnegler oppi karet som er verst rammet av penselalger.... ingen mating på en uke, så kanskje de bortskjemte skallbærerne spiser noe av penselalgene ?

Verdt et forsøk. Men som sagt, de har aldri rørt penselalger før.
mine epliser la seg også ut på penselalgene på filtret
Godt forslag. Kunne kanskje benyttet meg av Eplesnegler i karet en liten stund. Bare de ikke formerer seg på den stunden.
PS - har ikke rukket å oppdatere artslistene i de forskjellige karene, så de stemmer nok ikke helt (skal se å få gjort det).
Eplesnegler legger eggklaser over vann (i lysarmatur eller dekkglass f.eks.), og er lett å fjerne hvis man ikke ønsker flere eplesnegler.
Kontrollere rødalger / penselalger
I denne artikkelen Control of Red Algae in the Freshwater Aquarium skriver Neil Frank om hvordan man kan ha kontroll over rødalger og penselalger.
Jeg har prøvd å oversette det jeg synes er mest vesentlig, uten å prøve ut metodene først.
De som vil, og som har nok planter kan jo prøve ut metoden med blekemiddel på en plante eller to først.

”Kontroll av rødalger / skjeggalger i ferskvannsakvarie:

Forebygge:
- La nyinnkjøpt fisk gå i karantenekar noen dager for å unngå at de tar med algesporer i tarmene.
Om du ikke har karantenekar så la de bli aklimatisert i ei bøtte med akvarievann. Så slipper du bare fisken i akvariet, uten å ta med vannet (som kanskje inneholder algesporer).

- Kjøp ikke planter med spor av alger, eller fra akvarier med alger.

Bli kvitt eksisterende alger:
- Ikke bruk flytende plantenæring, men næring som du legger i sanden under røttene. Spesielt jern i vannet kan øke algemengden.
Skaff friske, hurtigvoksende planter rundt omkring i sanden for at de skal ”suge” opp næringen (fra avføring m.m.) før det blir frigjort til vannet og algene. Plantene kan bli svekket etter hvert, men det gjør algene også.

Bruk av blekemiddel:
( Han foreslår å bruke blekemiddel mot algene. Jeg går ut ifra at det er klorin e.l. han mener).

- 1 del middel blandes med 19 deler vann for å ta knekken på alger som har festet seg på planter.
Da trenger du ikke å fjerne enkelte blader, men behandle hele planten for å fjerne algesporer.
Planten holdes nede i blandingen i 2 – 3 minutter mens du gnir forsiktig på algene for å få middelet godt fordelt. Finbladete planter i maks 2 minutter, mens grovere planter som javabregner, sverdplanter og Anubia
greier 3 minutter.
Skyll planten straks i en bøtte rent vann og la den ligge der i noen sekunder. Algene på bladene er nå døde, og de mest synlige kan gnies forsiktig av med fingrene. Så kan planten settes i akvariet.
Noen blader kan falle av etter hvert, men i rett miljø (lys, næring osv) så vil planten komme fort tilbake.

- Blekemiddel kan også brukes på innredning som stein, røtter, sand osv, hvis det blir tatt ut av akvariet. Skyll godt etterpå (du kan lukte om det er rester igjen), og enda bedre om det får stå og tørke (klorin fordamper). Spesielt kjeramikk-krukker må tørkes (porøs).

Regelmessige vannbytter er viktig for å fjerne avfallsstoffer som algene behøver.
Algespisende fisk: Crossocheilus siamensis, også kaldt SAE (Siamesisk alge-eter) spiser rødalger”.

Han skriver også om kopper-behandling, men jeg hopper over den delen her.

Tilfeldig bekjentskap
© Tom Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap