- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Hvilket for til dvergscalare?
Hvilket for til dvergscalare?
Kjøpte meg et par med dvergscalarer for tre-fire dager siden, de har så vidt begynt å vise seg litt foran i akvariet, men er fortsatt litt sjenerte. Prøver å mate dem med frosende røde mygglarver. Den ene tar en larve i munnen og på et vis rister den i munnen før den spytter den ut igjenn. Altså de får ikke spist noe...
Noen som vet om noe annet jeg kan gi dem som vil falle i bedre smak?
Noen som vet om noe annet jeg kan gi dem som vil falle i bedre smak?
Postet 11.08.08 kl 18:30
Postet 11.08.08 kl 18:49
Postet 11.08.08 kl 19:06
Det er litt rart at de ikke tar mygglarvene synes jeg.
Er det andre Scalarer eller fisk i akvariet som de "lærer" av?
Scalare er en fisk som gjerne gjentar det den ser andre gjør.
Ergo ser den andre spise spiser den oftes selv også.
Mine Scalarer går f.eks villmann når de ser noen gå forbi akvariet å samler seg like oppunder fòringshjørnet å tror de får mat.
Nye Scalarer eller Discus har lært dette av de som allerede er her, så nå gjør alle fiskene det.
De er veldig finke til å plukke opp ting, om du skjønner.
Er det andre Scalarer eller fisk i akvariet som de "lærer" av?
Scalare er en fisk som gjerne gjentar det den ser andre gjør.
Ergo ser den andre spise spiser den oftes selv også.
Mine Scalarer går f.eks villmann når de ser noen gå forbi akvariet å samler seg like oppunder fòringshjørnet å tror de får mat.
Nye Scalarer eller Discus har lært dette av de som allerede er her, så nå gjør alle fiskene det.
De er veldig finke til å plukke opp ting, om du skjønner.
Postet 11.08.08 kl 19:33
Hvor lenge hadde de vært i butikken da du kjøpte dem? Det er vel viltfanget, kanskje? Hvis de ikke har vært i butikken så lenge, er det ikke sikkert de har spist noe i det hele tatt mens de var der.
Jeg hadde P. Leopoldi en kort periode, og det eneste de tok var røde myggis. Men de hadde vært i butikken ganske lenge da jeg kjøpte dem. Butikken sa de spiste dr Baesslers granulat fiskefôr (det har ikke jeg i hus).
Husk at scalarer veldig ofte har gjelleparasitter når de kommer til butikk. Det er veldig, veldig vanlig, på både VF og oppdretts-scalarer. Er de viltfanget, har de sannsynligvis innvollsparasitter i tillegg. Jeg ville blitt veldig overrasket om de ikke hadde noen av delene, faktisk.
Har du satt dem i karantene... eller plumpet du dem rett ut i selskapskaret?
Jeg hadde P. Leopoldi en kort periode, og det eneste de tok var røde myggis. Men de hadde vært i butikken ganske lenge da jeg kjøpte dem. Butikken sa de spiste dr Baesslers granulat fiskefôr (det har ikke jeg i hus).
Husk at scalarer veldig ofte har gjelleparasitter når de kommer til butikk. Det er veldig, veldig vanlig, på både VF og oppdretts-scalarer. Er de viltfanget, har de sannsynligvis innvollsparasitter i tillegg. Jeg ville blitt veldig overrasket om de ikke hadde noen av delene, faktisk.
Har du satt dem i karantene... eller plumpet du dem rett ut i selskapskaret?
Postet 11.08.08 kl 19:33
Endret: 11.08.08 kl 19:34
Postet 11.08.08 kl 19:55
Endret: 11.08.08 kl 19:55
Det mest opplagte må være å spørre der du kjøpte dem om hvilket for de har fått. Kan jo samtidig spørre om det er villfanget fisk!
Bare et forslag!
NB! Parasitter og sykdommer generellt spres lett fra fisk til fisk, og spesiellt hvis de går relativt tett sammen! Hør i butikken om de har noe som kan forebygge/behandle de vanligste parasittene/sykdomene på den arten!
Bare et forslag!
NB! Parasitter og sykdommer generellt spres lett fra fisk til fisk, og spesiellt hvis de går relativt tett sammen! Hør i butikken om de har noe som kan forebygge/behandle de vanligste parasittene/sykdomene på den arten!
Postet 11.08.08 kl 23:10
Nå skal ikke jeg anbefale medisinering på fisken hvis den bare er litt sær i matveien, men angående parasitter så er Dactymor et middel som jeg tror både Dyrego' og Tropehagen fører.
Postet 11.08.08 kl 23:21
Jeg har selv 2 leopoldi og de spiser absolutt alt med stoooor appetitt (Flakfor, hvite og røde myggiser, Artemia, Rekepellets, etc). Scalarer er såvidt jeg vet ganske kjent for å være relativt glupske. (mine er ihvertfall noen råskinn i matfatet) De var også litt "sjenert" de første dagene, men etterhvert som de fant seg til rette så dominerer de nå karet totalt, med sin flotte og elegante fremtoning. Mitt tips er at du bare gir dem litt tid. De kommer nok frem og begynner å spise etterhvert
Postet 11.08.08 kl 23:29
Postet 12.08.08 kl 11:59
ThinkPinkDet mest opplagte må være å spørre der du kjøpte dem om hvilket for de har fått. Kan jo samtidig spørre om det er villfanget fisk! Bare et forslag! :)
ang. om de er viltfangete tror jeg ikke dyrebutikken kan hjelpe meg med, de mente at dette var en vanlig scalare, men jeg har sjekka kjennetegnene på dvergscalare og de stemmer med fiskene jeg fikk. (ganske sikker i hvertfall)
Postet 12.08.08 kl 12:05
Postet 30.08.08 kl 18:47
Postet 30.08.08 kl 20:29
CiklideDet er litt rart at de ikke tar mygglarvene synes jeg. Er det andre Scalarer eller fisk i akvariet som de "lærer" av? Scalare er en fisk som gjerne gjentar det den ser andre gjør. Ergo ser den andre spise spiser den oftes selv også. :)
dette kan bekreftes. har yngel fra p.scalare fordelt i tre kar. i to av karene er de ikke så veldig interessert i å spise granulat, men i det tredje karet, hvor det bor en sulten og snill kampfisk (som digger granualat) spiser scalarene granulat med stor fornøyelse.
Postet 30.08.08 kl 21:07
Ken MyrsethHvilke kjennetegn på fiskene gjør at du mener dette er leopoldi"dvergscalarer"? Leopoldien skal vel ha noen blå flekker ved/under gjeldene + ved ryggfinnene så vidt jeg vet.
Den sorte flekken ved ryggfinnen er et typisk Leopoldi trekk. Den blå flekken bak gjellene er ikke alltid like synlig.
Postet 30.08.08 kl 21:49
Ken MyrsethHvilke kjennetegn på fiskene gjør at du mener dette er leopoldi"dvergscalarer"? Leopoldien skal vel ha noen blå flekker ved/under gjeldene + ved ryggfinnene så vidt jeg vet. Ser ikke noe tegn til disse flekkene på disse, så for meg ser det ut som små vanlige scalarer.
Beklager et uskarpt bilde, men har sett antydning til den blå flekken, den sorte flekken ved ryggfinnen er mye tydeligere enn på bildet. Akkurat på det bilde ser den veldig skremt ut.
Postet 30.08.08 kl 23:22
Endret: 30.08.08 kl 23:29
Det mest fremtredende trekket deres er vel også formen og vinkelen på pannen. Fra nesetippen og opp har de samme form som et sauehode, faktisk. Litt sånn romer-nese, på en måte. Flekk ved ryggfinnens base også.
Fisken på bildet i tråden her ser noe snodig ut, men det kan skyldes at den er veldig ung. Men 100% sikker på at det er en Leopoldi er jeg ikke. Pannen skulle bule litt utover på disse, men jeg har kun sett voksne eksemplarer før.
Her er et par bilder av mine.
Fisken på bildet i tråden her ser noe snodig ut, men det kan skyldes at den er veldig ung. Men 100% sikker på at det er en Leopoldi er jeg ikke. Pannen skulle bule litt utover på disse, men jeg har kun sett voksne eksemplarer før.
Her er et par bilder av mine.
Postet 30.08.08 kl 23:26
Endret: 30.08.08 kl 23:27
Glemte å legge ved bildene. Her kommer de.
Dette er VF Pterophyllum leopoldi jeg hadde en kort periode i en 112 liter. Det ble for trangt, så jeg hadde ikke hjerte til å beholde dem siden jeg ikke kunne gi dem noe større da.
Legg merke til flekken den har ved ryggfinnens base (den ene fisken har en blek flekk akkurat da, men den andre viser flekken i svart, slik den normalt er), og legg samtidig merke til den helt distinkte panneformen. I forhold til vanlig scalare, ser Leopoldi litt "overlegen" ut, synes jeg. Det er noe ved ansikts- og panneformen som gir det inntrykket
Dette er VF Pterophyllum leopoldi jeg hadde en kort periode i en 112 liter. Det ble for trangt, så jeg hadde ikke hjerte til å beholde dem siden jeg ikke kunne gi dem noe større da.
Legg merke til flekken den har ved ryggfinnens base (den ene fisken har en blek flekk akkurat da, men den andre viser flekken i svart, slik den normalt er), og legg samtidig merke til den helt distinkte panneformen. I forhold til vanlig scalare, ser Leopoldi litt "overlegen" ut, synes jeg. Det er noe ved ansikts- og panneformen som gir det inntrykket
Postet 30.08.08 kl 23:28
Endret: 30.08.08 kl 23:32
Er enig i at ansiktet ser litt "unormalt" ut for Leopoldi. Men den distinkte svarte flekken ved ryggfinnen er ihvertfall umiskjennelig Leopoldi.
PS: Mona, kjøpte ikke du dine på CityZoo og returnerte dem dit? Isåfall er det godt mulig at de nå er hos meg (Spesiellt den til høyre på bildet ligner mistenkelig på en jeg har)
PS: Mona, kjøpte ikke du dine på CityZoo og returnerte dem dit? Isåfall er det godt mulig at de nå er hos meg (Spesiellt den til høyre på bildet ligner mistenkelig på en jeg har)
Postet 30.08.08 kl 23:31
Endret: 30.08.08 kl 23:35
Hm..."hodeformen" på dine ser litt anderledes ut. Flekken (på mine) ved ryggfinnen er veldig markert når fargene/stripene synes bedre. Vet ikke hvor lenge jeg kan beholde disse i og med at det eneste de spiser(etter maten jeg har prøvd å gi dem) er klekkede artemia.
Synd for de er nydelige å se på...
Synd for de er nydelige å se på...
Postet 30.08.08 kl 23:40
Endret: 30.08.08 kl 23:41