Corydoras sp. black

Hei!

Sikkert et dumt spørsmål men hva står sp for i Corydoras sp. black.Er denne corydoras arten lett å få tak i?Er det egentlig en form for Corydoras Aenus ?
Fått corydilla!
TAM
Sikkert et dumt spørsmål men hva står sp for i Corydoras sp. black.


Svaret på det finner du hvis du blar frem til bokstaven S i akvarieordlisten her på AF
Men det betyr Species, dvs art, og når det brukes er man ikke sikker på hvilken.
Kanskje årsaken er at den ikke er vitenskaplig beskrevet enda, men ligner veldig (men ikke er helt lik) på en annen kjent art.

TAM
Er denne corydoras arten lett å få tak i?

Nei, den pleier å være vanskelig å få tak i.
Forsøk Dahls dyrerike i Moss De skaffet meg Corydoras sp. Black. Men jeg måtte vente lenge (måneder), men til slutt greide de å få fatt i dem (grossistene fører dem opp på listene, men er tomme med en gang, så da kommer det ingen selv om de er bestilte)

TAM
Er det egentlig en form for Corydoras Aenus ?


Der må jeg svare både ja og nei.
Corydoras schultzei var arten en tysk akvarist hadde, da han i et kull vanlig fargede yngel av disse oppdaget noen få stk som var svarte. En naturlig mutasjon hadde oppstått. Han så øyeblikkelig potensialet og hvor verdifulle disse kunne være, og tok vare på disse og avlet systematisk videre på det svarte genet. Det er fra dette lille antallet svarte i det vanlige kullet alle de svarte Corydoras sp. black i handelen i dag stammer fra.

Det er noen år siden dette skjedde. Og ganske nylig ble plutselig det vitenskaplige navnet Corydoras schultzei erklært ugyldig, man mente det måtte være samme art som Corydoras aeneus. Inn i den stadig voksende gruppen av Corydoras aeneus, dit man skyfler alt man ikke riktig vet hva er, ble altså den arten som tidligere het C. schultzei stappet.

Så svaret må bli både ja og nei.
Men etter min mening er C. schultzei så tydelig en annen art, at jeg anser det på sett og vis fremdeles som et eget artsnavn.

Corydoras sp. Black er altså på en måte en "man made version" av farge, ettersom genet for svart sikkert hadde forsvunnet igjen om det ikke ble systematisk avlet på dem.
Hei Mona
Takk for utfyllende svar på mine spørsmål.Akvarieordlista var nyttig tips da jeg ikke var klar over den.Den besvarte en del andre spørsmål jeg hadde også!takk.

TAM
Hei TAM!

Til info; Dyre butikken på CC West på lille aker/lysaker i oslo fikk inn en gruppe VF C. sp. Black forrige dagen. Pris var ikke satt når jeg var der på fredag men jeg vil tro den vil ligge på ca. 150-170 pr stk. Men jeg har en korekt pris i morgen. Skal utvide egen gruppe.

jan
JAG
Hei TAM! Til info; Dyre butikken på CC West på lille aker/lysaker i oslo fikk inn en gruppe VF C. sp. Black forrige dagen. Pris var ikke satt når jeg var der på fredag men jeg vil tro den vil ligge på ca. 150-170 pr stk. Men jeg har en korekt pris i morgen. Skal utvide egen gruppe. jan

Hvordan får man den til å være VF?
Kanskje de har fanget den i Akerselva?
VF c. sp black høres feil ut i mine ører. Sp. black er en framdyrket variant av c. schultzei, og dermed ikke VF. Hvis det er VF fisk, må det være en ukjent variant for de fleste corymennesker, tror jeg. Jeg har forøvrig greid å lage min egen sp. black ved å avle på c. schultzei.
JAG
Hei TAM! Til info; Dyre butikken på CC West på lille aker/lysaker i oslo fikk inn en gruppe VF C. sp. Black forrige dagen. Pris var ikke satt når jeg var der på fredag men jeg vil tro den vil ligge på ca. 150-170 pr stk. Men jeg har en korekt pris i morgen. Skal utvide egen gruppe. jan


Snakker vi om samme fisk nå tro? Handelsnavn er så mangt, og det verserer utrolig mange påfunn. Se bare nedover denne listen fra en sør-amerikansk eksportør av akvariefisk...(det finnes mange slike på nettet).

Jeg vet at det finnes en langsnutet ganske stor Corydoras art som har handelsnavnet Corydoras sp. Peru Black. Dette er i virkeligheten Corydoras semiaquilus. Finnes i boka Aqualog All-Corydoras.
Den kan man meget godt få viltfanget, ettersom den svømmer rundt i elvene i visse deler av Amazonas.

Men den Black vi omtaler her, er ikke det samme.

Corydoras sp. Peru Black er kanskje mer sannsynlig at den butikken hadde inne....tror du ikke? Så du dem forresten med egne øyne? Var de ensfarget svarte?

Det er ihvertfall 100% sikkert ikke den vi snakker om i denne tråden butikken har fått inn, ettersom de kaller sine for "VF".



Dette er den Corydoras sp. Black som vi (eller ihvertfall jeg!) snakker om i denne tråden
(bildet viser en av mine fisk):
[External Image]

Det er selvfølgelig den samme fisken vi prater om. Og når det gjelder VF, forholder jeg meg til den info butikken gir.
VF C. sp. Black venezuela mener jeg det sto.
C. sp. Black venezuela er også et handelsnavn på Corydoras sp. Black-fisken vi snakker om her.

Den ble kalt det før, men det var jo bare egnet til å forvirre, så heldigvis er det ikke så ofte man ser den bli kalt for det lenger. Men det forekommer både her og der. Som her f.eks. Eller som på dette bildet (fotografen er amerikaner, Frank, og der kaller de den for det handelsnavnet).

Det er umulig at den i butikken er viltfanget.

Men ok, skyt ikke budbringeren, heter det jo Du skriver jo bare hva butikken har hevdet, så det er ikke din feil

Det finnes en fisk i Venezuela som er årsaken til forvirringen. Men den er vel aldri å få i handelen såvidt jeg vet. Du kan lese litt om den her (lang fangstrapport). Men ingen, selv ikke blant veteranene på Corydorasworld, har den arten i fangenskap.
Dette skrev Birger i en tråd på Nettakvariet for ett år siden:

"Her er et innlegg ifra Corydoras World(gjengitt med tillatelse ifra I Fuller)


This is a statement from Hans-Georg Evers clarifying the origin of the "Black aeneus"

"I knew the guy who "created" the "black aeneus". His name was Hartmut Eberhardt. He lived in Weimar and was a dear friend of Dr. Hanns-Joachim Franke. Both were my friends and both are already dead and it seems, that some storys need to be retold. Hartmut had the very first black aeneus amongst his thousands of normally coloured ones of the "schultzei-type". The black ones have orange fins in the first months of their life and so does one type of aeneus from Venezuela. This type lives in the Llanos of V and also Colombia and is regularly being imported. When they darken their body colouration (stress, light, etc.) they resemble the black youngsters and this might have lead to the name Black aeneus from Venezuela"
Vel,riktig pris er kr. 100,- pr. stk.
Og Mona,er den "man made" som du sier burde den vel ikke vært oppført i Aqualog boka med tilhørighet i en elv?
Hei JAG

Var innom Buskerud Storsenter (Krokstad senteret) i dag der hadde de en liten gruppe på 6-7 individer av Corydoras sp. black!! .Prisen var 199,- kroner pr stk for 3stk 550,- selv om fiskene var kjempeflotte synes jeg dette var litt i overkant...eller?Det er akvautstilling i Drammen til lørdagfen så jeg satser på at det kanskje kan være noe å få kjøpt der. Har du sjekket prisen igjen på Dyre butikken på CC West på lille aker/lysaker i oslo ?. Hva kan jeg egentlig forvente å betale for denne typen?

TAM
JAG
Vel,riktig pris er kr. 100,- pr. stk. Og Mona,er den "man made" som du sier burde den vel ikke vært oppført i Aqualog boka med tilhørighet i en elv?


Du får rett og slett bare finne ut av det selv. Jeg gir opp.


Hvilken side i Aqualog snakker du om nå? Jeg har boka og vil slå opp for å se hvilken du mener. Du er nødt til å snakke om en annen enn jeg gjør. Noe annet er umulig.
Jeg ga ca 90 kr stykket for mine hos Dahls Dyrerike i Moss, da kjøpte jeg over 20 stk på en gang. De ga littegrann kvantumsrabatt da.
Mine er oppdrettsfisk fra Tsjekkia.

TAM
Hei JAG Var innom Buskerud Storsenter (Krokstad senteret) i dag der hadde de en liten gruppe på 6-7 individer av Corydoras sp. black!! .Prisen var 199,- kroner pr stk for 3stk 550,- selv om fiskene var kjempeflotte synes jeg dette var litt i overkant...eller?Det er akvautstilling i Drammen til lørdagfen så jeg satser på at det kanskje kan være noe å få kjøpt der. Har du sjekket prisen igjen på Dyre butikken på CC West på lille aker/lysaker i oslo ?. Hva kan jeg egentlig forvente å betale for denne typen? TAM
mona o
C. sp. Black venezuela er også et handelsnavn på Corydoras sp. Black-fisken vi snakker om her. Den ble kalt det før, men det var jo bare egnet til å forvirre, så heldigvis er det ikke så ofte man ser den bli kalt for det lenger. Men det forekommer både her og der. Som [URLBLOCK1] f.eks. Eller som på [URLBLOCK2] (fotografen er amerikaner, Frank, og der kaller de den for det handelsnavnet). Det er umulig at den i butikken er viltfanget. Men ok, skyt ikke budbringeren, heter det jo :-) Du skriver jo bare hva butikken har hevdet, så det er ikke din feil:-) Det finnes en fisk i Venezuela som er årsaken til forvirringen. Men den er vel aldri å få i handelen såvidt jeg vet. Du kan lese [URLBLOCK3] (lang fangstrapport). Men ingen, selv ikke blant veteranene på Corydorasworld, har den arten i fangenskap.


Hvordan kan du i det hele tatt bare hevde at de umulig kan være viltfangede. Synes i det hele tatt at svaret er ganske så nedlatende mot vedkommende.

De første sorte jeg overhode så i handelen var på Strømmen Storsenter for ca 5 år siden. Før det hadde jeg overhode ikke hørt eller sett noen form for sorte coryer i noen butikker på Østlandet (og jeg må sies å ha vært fast gjest på de fleste av de en stund). De var hentet inn som VF Corydoras Black Venezuela! Han fyren som såkalt har drettet på den sorte schulzeien hørte jeg først om for noen år siden. Synes nå det er ganske rart og uforklarlig jeg da.
Frode Bakken
Hvordan kan du i det hele tatt bare hevde at de umulig kan være viltfangede. Synes i det hele tatt at svaret er ganske så nedlatende mot vedkommende. De første sorte jeg overhode så i handelen var på Strømmen Storsenter for ca 5 år siden. Før det hadde jeg overhode ikke hørt eller sett noen form for sorte coryer i noen butikker på Østlandet (og jeg må sies å ha vært fast gjest på de fleste av de en stund). De var hentet inn som VF Corydoras Black Venezuela!

Nedlatende fordi jeg forteller fakta? Jeg kan forsikre deg om at "nedlatenhet" ikke var det jeg hadde i hodet da jeg skrev. Forsøk å tolke det jeg skrev med litt lysere sinn og mere velvillig innstilling, ok?

At du ikke har sett den svarte i butikk, har sin naturlige forklaring. De er utrolig populære i mange land, og grossistene leverer dem naturligvis til den dyreste prisen de kan og til de som er villige til å betale det. I andre land som England, Japan og Tyskland har Corydoras hatt langt høyere popularitet og vært "samlerobjekt" i mange år allerede. Det er først nylig dette med Corydoras har tatt seg opp i Norge. Og i Norge har det vel inntil ganske nylig vært mest sånn at man helst ikke betaler noe særlig for "bånnfisk"....

Som jeg nevnte ovenfor, så finnes det en mørk Corydoras-art fra Venezuela, men den er utrolig sjelden. Det er IKKE den samme som jeg viste bilde av, et bilde jeg la ut for å være sikker på at vi snakket om samme fisk.
Hvis det virkelig er den ekte viltfangede, mørke Corydorasen fra Venezuela, så er det bare en ting å gjøre: LØP OG KJØP! Men jeg har sterke tvil om at det er den. Som sagt er "Black Venezuela" også et handelsnavn på oppdrettsformen, og den forekommer på listene fra grossistene med det navnet. Mine het også det på listen da jeg bestilte dem....og de masseproduseres i Tsjekkia.

Det er ekstremt mye rykter og forvirring ute og går på nettet ang. disse, dessverre. Og alle har "hørt" litt forskjellig...

Prøv selv å søke på nettet på Corydoras Black Venezuela.... alt du får opp, side opp og side ned, overalt, er oppdrettsformen av den svarte Corydoras schultzei. Så sjelden er altså den "ekte" og viltfangede mørke varianten. Det finnes ikke et bilde å oppdrive, det er så man tror den ikke eksisterer engang. Iflg beskrivelsene jeg har lest, ser den også annerledes ut, og alle bildene jeg har sett noen gang som kalles "Black Venezuela" er oppdrettsformen fra den tyske akvaristen. Shane Linder fra Planet Catfish har, etter hva jeg har lest der, en gang fanget den ekte, ville formen av en mørk Corydoras i Venezuela. Men jeg har ikke sett noen bilder av den.

Du tror tydeligvis ikke på meg du heller? Du får heller gjøre litt grundig research og lete blant nettsidene på nettet, forumer der ekspertene ferdes, og spørre deg for. Så får du vite akkurat det jeg har prøvd å fortelle.

Se denne tråden på Planetcatfish, for eksempel.


Frode Bakken
Han fyren som såkalt har drettet på den sorte schulzeien hørte jeg først om for noen år siden. Synes nå det er ganske rart og uforklarlig jeg da.

Hm... men har du virkelig forsøkt å finne info da? Det at du ikke har hørt om han og den fisken han systematisk drettet før nylig, betyr jo ikke automatisk at det ikke er tilfelle Er du ikke enig i det?

Ifølge Planetcatfish (for eksempel) om Corydoras schultzei, som den svarte formen oppstod fra:
"The black colour form was produced by German aquarists in the 90's. "
Jeg kan forøvrig skrive under på at den vanlige sp. black er en oppdrettsvariant av c. schultzei. Jeg har nemlig selv fått et sort individ (eller flere, det er ikke alltid like lett å få helt oversikten i et overgrodd kar med ca. 80 småttiser) fra mine vanlige schultzeier. Denne lille kroppen er en helt perfekt liten c. sp black, akkurat slik du ser på det bildet Mona har lagt ut. Og den er så definitivt ikke VF. Ikke foreldrene heller.
Sjekke litt det skal jeg. Har ingen sorte nå og har for øyeblikket ingen planer om å kjøpe for øyeblikket. Hadde kanskje vurdert det hvis det ikke var for de sinnsyke prisene de kjører på Strømmen. Nærmere 200 kr stk for ca 3 cm fisk. Skal ihvertfall sjekke med han som tok de inn for 5 år siden.

Det jeg mener å huske er at de ikke var importert fra Europa og da gjennstår spørsmålet om Schultzei drettes og selges som Vf fra Sør-Amerikanske leverandører?
Det ser ut som spørsmålet mitt har startet en liten debatt.Det er jo bra.

Jeg kjøpte 8 stk forrige uke de kostet kr. 100,- pr. stk. De er kjøpt inn som VF Og de står oppført i Aqualog boka med nr. S 18070-4, og jeg mener å huske at det var på side 104 eller 106.Vi slo de opp i Butikken.

Jeg har faktisk noe vondt for å tro at disse bare er "man made" fordi teoretisk skulle man da også få avkom i "normal" farge.Og det blir noe enkelt for en å si at han kjente han som "laget" arten uten videre dokumentasjon.

Er det noe det fins mye av,så er det vel fiskeskrøner.Men jeg kan ikke avvise det helt heller. På lik ljnje at dere ikke kan avvise at de jeg har kjøpt er VF.

jan
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap