Nytt kar oppstartet, ph bra?

startet opp karet på mandag målte nitritt og ph i dag.
nitritt foreløbig på null men nitrittsjokket kommer vell ikke før om 2 uker?

men ph'en min er på 6.4, er det bra?

skal ha kakadueciklider.

Har puttet 2 fisker oppi som oppstart nå. Hvor ofte bør jeg måle verdiene nå i starten?

Vet ikke om det er helt feil fisk jeg har som oppstartsfisk jeg da. Dyrebutikken som anbefalte pluss at det var bilige fisker...

2 stk Pygmegurami??

Takker for svar )
6,4 er bra for kakadueciklide.
I staren måler eg vannverdiene annehver uke ca.
Kor lenge sto karet får du putta dei 2 guramiene i ?
Hvis du startet opp på mandag ville jeg bekymret meg mer for ammoniakk enn nitritt og satset på daglige vannbytter
Jeg fikk beskjed fra dyrebutikken å vente 2 døgn før jeg hadde oppi de som oppstartsfisk?
Hva de 2 døgnene skal hjelpe kan jeg ikke svare på (typisk dyrebutikk). Filteret er nytt og trenger tid på danne gode bakterier som skal ta kverken på de "slemme". (4-6 uker tar normalt en slik filterinnkjøring). Nå må du gjøre jobben selv, (inntil filteret er innkjørt) og da er det kun hyppige vannbytter som hjelper
Du har nå to fisker som er avhengig av at du skifter vann daglig for at de skal overleve. Filteret ditt er ikke klart til å ta i mot fisk i karet før det er gått en 4-5 uker. Det er en stor misforståelse at det er behov for fisk i karet mens det er under innkjøring. Litt mating av de "usynlige" fiskene sørger for mer enn nok avfall til at bakteriene som er under oppbygging har noe å jobbe med.

Her og her kan du lese om hvorfor det ikke er anbefalt å ha fisk i karet før filteret er innkjørt.
typisk dyrebutikk. Jeg skal gjøre det jeg kan for å få fiskene trygt gjennom dette

Finst det noen tester til dette også?
Det finnes tester for det meste
Testene for "nitrogensyklusen" er Ammoniakk, Nitritt, nitrat.
Men egentlig er det bare å bytte vann som bare pokker de neste 4-5 ukene.
Som Tender sier så er det bare vannbytter som gjelder. 30% en eller to ganger daglig om du ikke har tester. Gi lite fôr slik at det blir minimalt med avfallstoffer. Har du tester så kan du følge med og skifte mer etter behov, men både ammoniakk og nitritt bør være på null før du går over til normale vannbytterutiner på rundt 30% i uken.

Veldig irriterende at butikker gir slike dårlige råd. Hadde du latt være å hatt fisk i karet så kunne du faktisk ventet med vannskift til filteret var innkjørt og spart deg masse arbeid.

En annen ting er at pygmeguramiene ikke helt passer inn i en sør-amerikansk biotop. Når det gjelder vannverdier så går det vel greit og forhåpentligvis så vil det gå bra når kakaduene går i lek også siden guramiene holder til øverst i karet og ciklidene nederst. Lykke til i alle fall.
Inaktiv bruker
Tante Astrid
[URLBLOCK1] kan du lese om hvorfor det ikke er anbefalt å ha fisk i karet før filteret er innkjørt.
f.eks. akkurat denne leste jeg faktisk før jeg anskaffet akvarium, men den lurte meg også. I teksten etter undertittel "Syklusen" står det "derfor er det viktig at man ikke har så mye fisk i akvariet i starten". Dette tolket jeg direkte som "du kan ha i noen få fisk".

Om noen har redigeringsmuligheter hadde det vært greit å påføre det Tante Astrid sa om at akvariet kan stå uten fisk med et par flak fiskefor i den første tiden, og påpeke at dette sparer en for vannbytter også. Hadde jeg bare visst.
Har sendt inn et forslag om endring/tilføyelse i artikkelen så får vi se om det er noe som det kan gjøres noe med

Godt forslag Preach07
Filter-gugge, vil hjelpe?
Jeg kom på i dag at siden jeg likevell var hjemme hos mor så kunne jeg ta filter-gugge derifra (fra et godt oppstartet akvarium) og stappe det inn i filteret i ny karet.. Kan dette framskynde prosessen og være med å hindre nitritt og amoniakk?? )

Tar med meg en god dose gugge nå vertfall...
Så sant du får guggen tilbake i filteret ditt rimelig raskt så er det en utrolig kjapp måte å få filteret i gang på. Følg likevel med og skift vann om nødvendig. Eventuelle døde filterbakterier kan fort føre til et hopp i verdiene. Snakker av erfaring. Kickstartet et lite filter her hjemme og dagen etter var nitritten utenfor kartet, rett og slett ikke målbar! Skiftet vann samme dagen og dagen etter og da så jeg ikke mer til nitritten i dette karet. Kampfisken overlevde også
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap