Sikring av reke filter.

Siden søkefunksjonen sikkert er under oppdatering eller er krasj så får jeg spørre her. Hvordan skal jeg i et kar med reker og cory hindre at rekene blir tatt av filteret? Er dem så redde for strømmen som trekker dem at dem aldri er borti?
Stikk på RIMI og kjøp dame-longs, klipp av et ben og tre på pumpen. Voila så har du rekesikkert filter.
Men da tar vel ikke pumpa noe partikler. Det er jo litt surt syns jeg da. Det vil jo være åpent u bunn og ltt på sidene. Ikke største sugekrafta.
Hvilke partikler snakker du om?
Er partikkelfritt her hos meg, og evt. partikler suges fast på strømpen etter hvert likevel og brytes ned der.
Ok. Skal se om jeg ikke får tak i noe da.
jeg har en eheim 2028 i 110 liter rekekaret mitt. de yngler som et ville hel.... ser yngel hele dagen på det 10x 5 x 5 cm grovsvampen jeg har satt over innsuget.
de har ingen problemer der

Å bruke nylonstrømper over filterinnsuget synes ikke jeg er noe særlig. Det kan tettes fort og hemmer sirkulasjonen.

Jeg ville heller brukt en svampbit. Skjær ut en passe stor, avlang terning i blåsvamp f.eks, som er litt lenger enn innsugsristen på filteret. Med en tapetkniv stikker man ut et passe dypt hull i toppen av svampterningen. Så er det bare å tre den på innsuget, og man har dermed et yngel- og rekesikkert innsug.
Svampen vil også bli et eget lite filter med tiden, siden det er god sirkulasjon gjennom den. En svamp behøver sjelden å renses, den kan stå i månedsvis før det blir behov for det. Og når det trengs, napper man den bare av og klemmer den litt i en bøtte vann, og så smettes den tilbake på plass.

Eksempel:
Her er et bilde av svamp over innsugsrøret til et Eheim Liberty Hang-On filter, som jeg bruker i en 85 liter der jeg har en stor koloni med CRS reker.

[External Image]
Filteret jeg har er et Hailea HL-BT700 som er modifisert med en kube med grov svamp nederst fremfor innsuget og bunnen. Så er det flere små brikketter av blåsvamp som er allerede innkjørte. Tror du det holder dem borte?

Og holder eheim sine hang on's til litt større akvarium mot 100 liter?
EivindG
Og holder eheim sine hang on's til litt større akvarium mot 100 liter?

Ja. Eheim Liberty finnes i tre modeller, og det største, Liberty 2042, skal iflg produsenten holde til akvarier opptil 200 liter. Jeg ville ikke hatt det i noe større enn ca 100-128 liter, for det heter jo at man alltid skal ha overkapasitet på filterne. Modell 2042 burde derfor passe fint til en 100 liter.
Jeg har modifisert alle mine, og byttet ut den originale innmaten med store kuber av blåsvamp. Det medfølgende materialet blir for pinglete (det er jo ikke uvanlig, alle gjør jo det f.eks. med Fluval'ene)

Jeg har 2041 og 2042 i mange akvarier, i 85 literne mine. Men om Liberty hadde passet i det heldekkende armaturet jeg har på 98 literne mine, hadde jeg nok hatt noen der også Modell 2041 har jeg også, til en 19 liter og 45 liter.

Veldig praktiske, og lettvindte å holde rene. Man kan når som helst bare åpne lokket og ta en kikk nedi for å se om det må renses (mens filteret er i gang), uten å bli våt på fingrene engang Jeg digger disse filterne, de opptar ingen dyrebar plass hverken utenfor eller nedi akvariet. De henger jo bare på baksiden på kanten der! Og det er jo en plass man ikke bruker til noe uansett. I tillegg er de som du ser, veldig lette å sikre mot å suge inn yngel og reker. Supert!

Det filteret du viste link til, kan sikres mot at reker blir sugd inn, dersom du passer på at svampene inni filteret ligger helt tett klemt inntil ristene fra innsiden. Sånn at det ikke er rom for en reke å krabbe forbi og videre inn i filteret, altså.
Jo svampen er jo litt for stor for hele greia. Men nå ga du meg en ide at jeg burde kjøpe meg blåfiltermatte å lage slik en innsugsding på utvendig fluvaen. Blir nok hang on filter en gang kanskje. Er bare å sage litt i armaturen. Bare barnemat.
Jeg sitter og søker etter reke-innsug-stopper-løsninger, og leser denne tråden med et lite flir. Jeg har slik blåsvamp på innsuget her, og den fungerer jo som foringsplass/bopel. Makan til bra sted å sitte og speide, samt ete all mulig skit! Helt toppers. De rekene er det ikke vanskelig å godgjøre. :p

Men jeg så opprinnelig etter noe mer beskjedent. Blåsvampen her er litt stor, og veldig synlig. Jeg skal prøve å skjære den til litt bedre jeg, og gjøre det beste ut av det med beplantning etc. Den er jo tydeligvis den beste for jobben.

Hei
lykke til med rekene begge to.
Tilfeldig bekjentskap
© Roy Olsen
Reklame for plussmedlemskap