Ikea hylle

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90053923

Lurer på om noen har testet denne som akvariebord og om den kan klare og holde et 100liters oppe?
Dama har 2 av disse, aldri prøvd som akvariebord dog.
Litt spinkle skuffer, og de går fra hverandre etterhvert om du ikke forsterker dem. Derfor vil jeg tro 140 kilo blir en del belastning her. Men sideveggene er jo solide, står plantet i gulvet med en solid topp så burde nok gå...
er vel bare sponplater og slikt det der?? nei jeg viet ikke om jeg hadde satset på å ha en akvarie på den.. men går jo ann å teste den.. la mange sitte på den..
Selve kommoden er sikkert sterk nok. Det er topp-platen som eventuelt vil få litt nedbøyning. Spesielt hvis den blir våt.

Du kan eventuelt legge en treplate oppå kommoden for å redusere belastningen i kommodens topp-plate.
Oki høres ut som det er verdt og prøve
Er begrenset hvor lenge man orker og sitte på en sånn kommode da Men holdt 140 kilo i en halv minutt da :P
Syns forøvrig skuffene har holdt greit jeg men bruker de jo ikke allverden
Er dårlig med plass i leiligheten så er fint om akvariene står på et møbel med noe "nytteverdi" i tillegg
Blir det ikke mye "risting" i karet når disse skuffene skal åpnes? Jeg ville satsa på noe med hyller eller dører..
Kan hende det blir litt risting men er egentlig ganske rolige til å være skuffer, uansett vil ikke disse bli åpnet daglig for å si det sånn

Et annet møbel jeg lurte på også :P
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50103086

Hvordan trur dere denne er om man legger den med langsiden ned? de hylle platene er jo sinnsykt spinkle men om karet står langt til en av sidene? Jeg regner med at det vil gå dårlig, men kan jo høre hva dere synst :P
Dersom du ser på bilde ser du det at det eneste som holder den øverste platen som du planlegger å sette karet på er de to platene oppe og nede. Dette gjør at det eneste som holder akvariet ditt er skruene mellom platen du vil ha karet på og toppen. Jeg vil ikke annbefale deg dette for det som vil skje er at skruene ikke klarer belastningen fra akvariet og hyllene inni selve hyllen vil knekke.

Så, dersom du ikke har planer om et lite litermål, så nei;P
Dersom du ser på bilde ser du det at det eneste som holder den øverste platen som du planlegger å sette karet på er de to platene oppe og nede. Dette gjør at det eneste som holder akvariet ditt er skruene mellom platen du vil ha karet på og toppen. Jeg vil ikke annbefale deg dette for det som vil skje er at skruene ikke klarer belastningen fra akvariet og hyllene inni selve hyllen vil knekke.

Så, dersom du ikke har planer om et lite litermål, så nei;P
haha bra observert og det hadde nok ikke funka om de platene lå motsatt heller
oi, beklager dobbelt svar...
Trond Ferkingstad
haha bra observert ;) og det hadde nok ikke funka om de platene lå motsatt heller ;)


Nope, tror ikke hyllen hadde tlt det generelt desverre
...Malm bøyer seg...Har selv forsøkt med en 200 liter over to malm-kommoder, og det går ikke...Men dersom du lager en ramme som du setter karet på, kanskje 2"x4" på høykant eller noe slik, så tror jeg sideveggene er sterke nok til å bære karet...
200 litern gikk vel ikke over begge bordene ? altså fra ende til ende?
Jeg har mitt 70-liters akvarium oppå en sånn kommode, og har ikke hatt noen problemer med det.
JS
Jeg har mitt 70-liters akvarium oppå en sånn kommode, og har ikke hatt noen problemer med det. :-)


Har du hatt det der lenge?
og er det ikke antydning til at det er blitt bøyning i topplaten av kommoden heller?
Har hatt det der hvertfall noen måneder. Ingen tegn til bøyning, nei.
Trond Ferkingstad
200 litern gikk vel ikke over begge bordene ? altså fra ende til ende?

..Ikke fra ende til ende på begge, men den ene der den sto på begge vegge klarte den å bøye toppplaten...Så karet fikk opplagring på ene siden og 3/4 ut, jeg regner ikke med at topp-platen på noen av de egentlig bar noe særlig vekt...

...Legge til at skuffene ikke gikk når vi flyttet det, etter bare noen dager med kanskje 100 liter vann (max!)...Dersom du får karet over sideveggene så tror jeg det går bra, men jeg ville holdt et vaktsomt øye med det, og hatt en backup-plan klar...("Backup'n min" ble å kaste ting fra soverommet og sette opp en ny kommode som tålte vekten)
Jeg har også Malm kommode, bare denne typen og jeg har da et 112 liters kar oppå med nesten 25kg sand og en rot oppi, og har hatt det sånn etpar uker nå og merker ingenting som tilsier at det ikke skal tåle dette!

Karet passer akuratt på toppen i bredden så da hviler den på di vertikale platene også, ikke bare på topplaten.

Men skal heller poste ett lite inlegg her om det skulle gå til h****** :P
iDuddits.
Jeg har også Malm kommode, bare [URLBLOCK1] og jeg har da et 112 liters kar oppå med nesten 25kg sand og en rot oppi, og har hatt det sånn etpar uker nå og merker ingenting som tilsier at det ikke skal tåle dette! Karet passer akuratt på toppen i bredden så da hviler den på di vertikale platene også, ikke bare på topplaten. Men skal heller poste ett lite inlegg her om det skulle gå til h****** :P


Det håper jeg
Du gidder ikke å sjekke om, og i så tilfelle, hvor mye toppplaten har bøyd seg om en uke eller noe..
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap