- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Er dette rare retter?
Er dette rare retter?
Postet 10.09.08 kl 16:49
Postet 10.09.08 kl 16:53
Postet 10.09.08 kl 16:56
Postet 10.09.08 kl 16:57
Sannekylling med potetgull har jeg ikke spist, men jeg har fått potetgull servert til middag engang. er visst mer vanlig nerover i europa å ha det som tilbehør til middagsretter. og sjokopudding er da jaggu søtt nok :p
Det passer bra til biff og forresten. Sjokoladepudding er jo ikke søtt, det er sjokoladesmakende :P derfor trenger man sukker på
Postet 10.09.08 kl 16:57
er diabetiker, så skal helst ikke ha noe av det der :p men sjokopudding er søtt nok for meg. dog, det MÅ være vaniljesaus til :p
vet ikke no rariteter vi spiser.. men stefaren min fra romsdalen har ketchup og sennep på fiskekaker og majones på banan på brødskiva... høres riv ruskende galt ut i mine ører :p
vet ikke no rariteter vi spiser.. men stefaren min fra romsdalen har ketchup og sennep på fiskekaker og majones på banan på brødskiva... høres riv ruskende galt ut i mine ører :p
Postet 10.09.08 kl 17:01
Postet 10.09.08 kl 17:05
Postet 10.09.08 kl 21:08
Er vandt til paprikapotetgull til kylling. Det er snadder. Det med å ha sukker på sjokoladepuddingen har jeg sett hos min far og mine besteforeldre (de er fra gudbrandsdalen) Synes det er snadder med litt på, også vaniljesaus. Er også vandt til melk til en type grøt (noe i området fløyelsgrøt), ikke ellers. Er noe ulike matvaner. Min bestemor koker verdens beste rømmegrøt, og serverer det med en tynn "kake" (avlette) til. Spises gjerne til kaffe/som dessert. Snadder!
Postet 12.09.08 kl 04:14
KjetilvMange har nevnt at jeg/familien er litt merkelige i matveien, er dette rart?: * Kylling med potetgull i steden for ris * Sukker på sjokoladepudding/gele For meg er dette de mest naturlige ting i verden, mens andre blir helt sjokkert når jeg nevner det sammen :P Noen andre her som spiser sånn?
HÆ? er du gal? går ikke ann å eta detta?? hehe.. neida.. tulla bare
Sukker på sjokopudding, blir ikke det smør på flesk?
Må innrømme at jeg aldri har prøvd de nevnte kombinasjoner.
Selv er jeg glad i hvitost med syltetøy, eller sennep, eller sylteagurk. Pizza med bernaisesaus. yummie.
Postet 12.09.08 kl 07:56
akvafilMå innrømme at jeg aldri har prøvd de nevnte kombinasjoner. Selv er jeg glad i hvitost med syltetøy, eller sennep, eller sylteagurk. Pizza med bernaisesaus. yummie.
....Syltetøy med banan på skive, Sjokade med banan på skive, Arme riddere med skinke og banan, Fiskeboller i tomatsaus med poteter og raspet gulrot, Raspeballer (komle/kompe) med rømme, Melk til pizza.... Kunne fortsatt i det uendelige, så jeg tror ikke noe er uvanlig i matveien hos dere..
Postet 12.09.08 kl 08:04
Endret: 12.09.08 kl 08:05
Postet 12.09.08 kl 08:12
Postet 12.09.08 kl 12:51
SoVeRaspeballer (komle/kompe) med rømme
Det er jeg flasket opp med Det beste jeg vet! Mor er fra vestlandet (Sogn og Fjordane), så dette spiser jeg og alle brødrene mine med STOR appetitt!
Vi kaller det raspeballer, og vi har også middagspølser fra Nordfjordkjøtt og kålrabi til. Inni raspeballene er det flesketerninger. Det er et must!
De senere år har vi føyd til baconterninger som tilbehør, for fetteren min har en mor (også fra vestlandet) som er vokst opp med det men et annet lokalt sted enn MIN mor, så det er litt ulike skikker med hensyn til tilbehøret til raspeballene. Dermed foreslo han at vi føyde til det på familiemiddagene våre, og det ble en stor hit!
Raspeballer uten rømme går jo ikke an!
Postet 12.09.08 kl 12:53
Endret: 12.09.08 kl 12:57
Postet 12.09.08 kl 14:35
mona o[QUOTE=SoVe]Raspeballer (komle/kompe) med rømme
Det er jeg flasket opp med Det beste jeg vet! Mor er fra vestlandet (Sogn og Fjordane), så dette spiser jeg og alle brødrene mine med STOR appetitt!
Vi kaller det raspeballer, og vi har også middagspølser fra Nordfjordkjøtt og kålrabi til. Inni raspeballene er det flesketerninger. Det er et must!
De senere år har vi føyd til baconterninger som tilbehør, for fetteren min har en mor (også fra vestlandet) som er vokst opp med det men et annet lokalt sted enn MIN mor, så det er litt ulike skikker med hensyn til tilbehøret til raspeballene. Dermed foreslo han at vi føyde til det på familiemiddagene våre, og det ble en stor hit!
Raspeballer uten rømme går jo ikke an!
Raspeballer med pølse, kjøtt, gulrot, kålrabi(stapp), bacon og rømme. Dagen derpå er det enda bedre. da kutter vi alt i terninger og steker det på stekepannen. Spises med ketchup og melk... Mmmmmm. Beste som finnes. Vi har ikke bacon inni raspeballene. Jeg er faktisk rar i min familie siden jeg bruker rømme på. De andre drikker helst surmelk til.
Postet 12.09.08 kl 14:52
Endret: 12.09.08 kl 14:53
Postet 12.09.08 kl 16:11
Uff Komler... Er ikke akkurat det beste jeg vet.
Har noen sprø retter selv:
Tunfisk omelett
kylling lever og potetstappe
lukovice = Du tar ut et og et helt skall fra et løk hode, altså skallet er helt og rundt, så fyller du hullrommet med kjøttdeig og koker det hele i en spesiell tynn tomatsaus. Ahh god bosnisk mat.
Bosnisk Pita - ultra tynn deig, så setter man en tykk "stripe" med fyll og så ruller man det sammen slik at det blir en lang pølse form, så ruller man det sammen som skillingsboller. Fyll er evt, poteter med salt og pepper, krydret kjøttdeig, poteter blandet med spekekjøtt (favoritt, utrolig god når den er kald).
++ Mange andre bosniske retter.
Chips/potetgull med biff er utrolig godt. Og på smørbrød så funker det og, men ikke mye, og det må være en skikkelig kjøttpålegg som roastbiff.
Pølsebrød med nugatti var en barndoms favoritt.
etc etc.
Har noen sprø retter selv:
Tunfisk omelett
kylling lever og potetstappe
lukovice = Du tar ut et og et helt skall fra et løk hode, altså skallet er helt og rundt, så fyller du hullrommet med kjøttdeig og koker det hele i en spesiell tynn tomatsaus. Ahh god bosnisk mat.
Bosnisk Pita - ultra tynn deig, så setter man en tykk "stripe" med fyll og så ruller man det sammen slik at det blir en lang pølse form, så ruller man det sammen som skillingsboller. Fyll er evt, poteter med salt og pepper, krydret kjøttdeig, poteter blandet med spekekjøtt (favoritt, utrolig god når den er kald).
++ Mange andre bosniske retter.
Chips/potetgull med biff er utrolig godt. Og på smørbrød så funker det og, men ikke mye, og det må være en skikkelig kjøttpålegg som roastbiff.
Pølsebrød med nugatti var en barndoms favoritt.
etc etc.
Postet 12.09.08 kl 16:21
Endret: 12.09.08 kl 16:21
Postet 12.09.08 kl 16:57
Postet 12.09.08 kl 18:41