Hjelp, corydorasen min blør

Hei.
Når jeg gikk for å se iakvarie for en stund siden, da så jeg at den ene hadde blidd nappet på og blødde.

Hva kan det være?
Jeg har kun neontetra i lag med de.

Takker for alle svar
Har du noen skarpe steiner eller røtter som coryen kan ha skrapt seg i ?
Plussmedlem
Hva mener du med "nei"?
Ingen røtter eller steiner i karet i det hele tatt?
Eller ingen røtter og steiner som er skarpe?

En rot trenger ikke å være skarp for at en corydoras skal klare å skade seg selv.
ok.
Men va skal jeg gjøre med han
Har du mulighet til å få tatt eit bilde ?
Plussmedlem
Hvis han ellers virker i god form så går det sikkert bra.
Corydoras kan skrape seg opp når de leiter etter mat under røtter osv.
Slike små skader leges bra helt av seg selv.
Du kan ta noen ekstra vannbytter til såret har grodd.
her e bilde

Det såg ikkje så veldig stort ut så eg vill anbefale deg å gjøre det som Loomis skriv i innleget at du kan ta noen ekstra vannbytter eller så komme det til å gro heilt av seg selv
Men ryggfinnene er jo helt fillete, og det hvite ser nesten ut som sopp eller noe. Kanskje du burde sjekke om det kan være en sykdom du har fått. Les om sykdom her

For meg ligner det på den nitritsyken coryer kan få, de får da blodutredelser og finnene flises opp.
Mona O (eller andre selvsagt!) vet sikkert mer. Husker Ian Fuller snakket om dette på Hallingtreffet.

Har du målt nitrit/ nitrat?
Plussmedlem
Jon M
her e bilde

Ikke så lett å se på dette bildet ditt, men er disse blødningene under "huden"?
Da kan det være en infeksjon som plager coryen din.
OM det skulle være nitrittsyke eller at den har skrapt seg opp/satt seg fast, vil uansett noen ekstra vannbytter i tida fremover bare virke positivt.
Hei.
I morrest når jeg vokna så lå den opp ned, så jeg trudde den va død så jeg gikk for å ta den opp, da så jeg at den levde men den lå bare på rygg.
Så jeg tok den i en fødekasse og hadde litt salt og en luftstein til den og så la jeg luftsteinen litt inntil den sånn at den ikke for på rygg, og når jeg kom hjem nu er den blitt litt bedre en den va og ligger ikke på rygg
Cory'er tåler veeeeeldig lite salt.. Hvorfor i alle verden hadde du salt i til den?
Jon M, har du sjekket/målt om det er nitritt i akvariet ditt? Det bør du gjøre med en gang. Har du foretatt noen vannbytter siden du oppdaget dette, slik du har fått råd om å gjøre?
Modern
Cory'er tåler veeeeeldig lite salt.. Hvorfor i alle verden hadde du salt i til den?

det stod at man behandlet sopp med salt
Corydoras er ett av unntakene.. Har du tatt vannbytter i hovedkaret?
Er den fødekassen et lite kar? Da foreslår jeg at du gradvis bytter ut det salte vannet med vann fra hovedkaret, og etterhvert flytter den tilbake dit. Cory'er trives ikke alene. Den kan dø, men salt hjelper i alle fall ikke. Er vel lite som tyder på sopp, egentlig. Nitrittforgiftning er "tricky", og man kan fort miste fisk, men godt vann er det eneste som kan hjelpe. Så vær ekstra nøye med vannbyttene fremover, ta noen ekstra en tid fremover, og hold øye med de andre, også..

Edit; Skrivefeil...
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap