Klipping av tenner på små kulefisk
kokeboken på thepufferforum.com ser ok ut, men har noen av dere praktisk erfaring med å klippe tenner på kulefisk? har 3 stk tetraodon biocellatus som snart trenger litt tannpleie.
er dette blandingsforholdet helt på slump? 3 kopper vann fra tanken og 3 droper nellikolje?
(dårlig) video fra youtube; trimming av SAP, men det ser ut til å funke ok:
<embed src="http://www.youtube.com/v/wn4uhBS7S_s&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
For puffers under 4?, fill two, one-quart containers with 3 cups of tank water. Put 3 drops of clove oil in 1 container.
er dette blandingsforholdet helt på slump? 3 kopper vann fra tanken og 3 droper nellikolje?
(dårlig) video fra youtube; trimming av SAP, men det ser ut til å funke ok:
<embed src="http://www.youtube.com/v/wn4uhBS7S_s&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Postet 29.09.08 kl 22:06
Postet 29.09.08 kl 22:10
Postet 29.09.08 kl 22:14
Postet 29.09.08 kl 23:13
SoVeNå har jeg søren meg sett det og.. Klippe tennene på fisk? Ja ja ingenting forundrer meg lenger.
Det er dessverre en nødvendig sak når det gjelder kulefisk, Sove, særlig hvis man holder Sør-Amerikansk kulefisk. Jeg vet om kun én person på verdensbasis som har greid å holde tannveksten i sjakk på denne arten. Vi greier ikke fullt ut å gi dem den samme dietten som i naturen, og i naturen spiser de mye mat som er med på å slipe ned tenne deres. Forskjellige kulefiskarter har forskjellig hastighet på tannveksten. Tannveksten er grunnen til at kulefisk må fôres med snegler. Men det er ikke alltid at sneglefôring er tilstrekkelig, og da vokser tennene så mye at fiskene får problemer med å ta til seg mat. Hvis du ser på dette bildet, skjønner du hvorfor man av og til må leke tannlege på disse fiskene.
Så til trådstarter: Dessverre (eller egentlig heldigvis) har jeg aldri selv vært nødt til å leke tannlege, så jeg har ingen erfaring med det. Jeg foreslår at dere legger ut spørsmål om doseringen på The Puffer Forum. Der treffer dere garantert på noen som vet hvordan dette fungerer i praksis.
Postet 29.09.08 kl 23:33
Postet 29.09.08 kl 23:36
Jeg antar at du tenker på å hente blåskjell i sjøen? Problemet med det er at det er risikabelt på to måter: blåskjellene kan være giftige og de kan bringe med seg utøy man ikke vil ha i en kulemage (dette siste kan man unngå hvis man fryser blåskjellene først). Jeg ville aldri tatt risken å gi fiskene mine blåskjell fra sjøen. Men hvis man glemmer det med giftighet og slikt, så kan man i teorien gi kuler blåskjell, ja. Det kommer an på størrelsen på kula og hvor kraftige tenner de har. Jeg er usikker på hvor harde blåskjell er, så jeg er usikker på om det er risiko for at kulefisken kan brekke tennene på disse. Når det gjelder de store kulefiskene, derimot, er det ikke den samme risikoen for å brekke tenner, så de kan knekke ganske harde skjell. Jeg husker video en av mine yndlingskuler (som jeg aldri har eid - den levde i england, fram til den døde for ca. ett år siden) som fikk krabbeklør - krabbeklør av den store, harde typen, slik som man kjøper i fiskedisken på butikken. Og fisken greide å knekke dem, den. Men dette var en Tetraodon mbu, den største ferskvannskula som finnes (sukk, jeg savner Clooneys blide åsyn på TPF). Men om man er redd for at kula skal kunne brekke tennene på blåskjellskallet, så finnes det et annet triks med skjell som kan hjelpe til med å slipe ned tennene på kula. Man åpner skjellet og tar ut nok av innmaten, slik at det er igjen (i skjellet) så mye som man ønsker at kula skal spise. Så slipper man skjellet nedi karet. Kula må da skrape tennene mot skallet for å få tak i de restene som sitter fast på skjellet, og denne skrapingen sliper tennene ned noe.
Postet 29.09.08 kl 23:52
Postet 30.09.08 kl 00:04
Nå har jeg sett hele videosnutten. Nesten ti minutter med å se på en kulefisk i en plastbolle.... Men si meg, hvor og når fant selve tannklippingen egentlig sted? Videoen "hang seg opp" litt i blant hos meg, var det kanskje et av de øyeblikkene da klippingen skjedde, for jeg så faktisk ingen tannklipping?
Jeg satt i 8 minuttene eller noe sånt og så på en kulefisken i en bolle rent vann - var det mens den "våknet opp"? Var tannklippingen helt i begynnelsen?
Jeg satt i 8 minuttene eller noe sånt og så på en kulefisken i en bolle rent vann - var det mens den "våknet opp"? Var tannklippingen helt i begynnelsen?
Postet 30.09.08 kl 00:47
Endret: 30.09.08 kl 00:49
Postet 30.09.08 kl 01:12
Postet 30.09.08 kl 01:34
Postet 30.09.08 kl 01:39
Endret: 30.09.08 kl 01:40
Nellikolje er egentlig en middel mot tannverk hos mennesker, men det brukes også til å bedøve fisk.
Jeg har ikke sett på videoen før nå, og jeg ble temmelig deprimert av den. Det var noen ting der som de definitivt gjorde temmelig feil. Det første jeg la merke til, var at de håvet fisken ut av karet, og over i bollen. Ikke nok med at de gjorde det, men de hadde også lang vei mellom akvariet og bollen, og dermed god tid til at kula kunne finne på å blåse seg opp på luft. Kulefisk skal aldri ut av vannet (med unntak av når den er bedøvet - da kan det gjøres. Det er en av grunnene til at kulefisk må bedøves før man klipper tennene). De skal aldri opp i luft, da det er sjanse for at de altså kan blåse seg opp. Kulefisk skal fanges over i en beholder under vann, slik at man slipper å løfte dem ut av vannet. Ferskvannskuler blåser seg ikke opp like lett som saltvannskuler, men risikoen er der.
De tok tydeligvis også kula før den var godt nok bedøvet. Resultatet var at den blåste seg opp på luft (dere så kulen på magen). Og som dere så, så slet den alvorlig med å bli kvitt lufta igjen. Den var ikke bedøvet hele filmen - den slet med å kvitte seg med lufta! Det var derfor den stod på høykant i vannet. Lufta gjorde at den ikke greide å holde seg i normal "fiskestilling". Det frusterte meg veldig at de bare så på det og lo av det, i stedet for å forsøke å hjelpe fisken. Hadde den ikke greid det selv til slutt, hadde den rett og slett kunnet dø av lufta i magen. Argh! Filmen er altså et godt eksempel på for lite kunnskap om behandling av kuler.
Jeg har ikke sett på videoen før nå, og jeg ble temmelig deprimert av den. Det var noen ting der som de definitivt gjorde temmelig feil. Det første jeg la merke til, var at de håvet fisken ut av karet, og over i bollen. Ikke nok med at de gjorde det, men de hadde også lang vei mellom akvariet og bollen, og dermed god tid til at kula kunne finne på å blåse seg opp på luft. Kulefisk skal aldri ut av vannet (med unntak av når den er bedøvet - da kan det gjøres. Det er en av grunnene til at kulefisk må bedøves før man klipper tennene). De skal aldri opp i luft, da det er sjanse for at de altså kan blåse seg opp. Kulefisk skal fanges over i en beholder under vann, slik at man slipper å løfte dem ut av vannet. Ferskvannskuler blåser seg ikke opp like lett som saltvannskuler, men risikoen er der.
De tok tydeligvis også kula før den var godt nok bedøvet. Resultatet var at den blåste seg opp på luft (dere så kulen på magen). Og som dere så, så slet den alvorlig med å bli kvitt lufta igjen. Den var ikke bedøvet hele filmen - den slet med å kvitte seg med lufta! Det var derfor den stod på høykant i vannet. Lufta gjorde at den ikke greide å holde seg i normal "fiskestilling". Det frusterte meg veldig at de bare så på det og lo av det, i stedet for å forsøke å hjelpe fisken. Hadde den ikke greid det selv til slutt, hadde den rett og slett kunnet dø av lufta i magen. Argh! Filmen er altså et godt eksempel på for lite kunnskap om behandling av kuler.
Postet 30.09.08 kl 01:56
Inger AnneSå til trådstarter: Dessverre (eller egentlig heldigvis) har jeg aldri selv vært nødt til å leke tannlege, så jeg har ingen erfaring med det. Jeg foreslår at dere legger ut spørsmål om doseringen på The Puffer Forum. Der treffer dere garantert på noen som vet hvordan dette fungerer i praksis.
oki. "kvart-bolle og gallon". skal søke litt mer på The Puffer Forum i kveld og se om noen har noen metriske og eksakte mål på sakene. har planer om å kjøpe en liten gjeng med SAP til et nytt kar og da er det best å være skikkelig forbredt.
(bedøvelse: mener å ha lest at det finnes en annen type bedøvelse som også kan brukes, men husker ikke hva eller hvor.)
Postet 30.09.08 kl 07:24
Hvis det er på TPF du har lest det, handler det nok om et middel du kan få skrevet ut av veterinær i USA. Dette middelet er faktisk laget for å kunne bedøve fisk. Men altså plent umulig for oss i Norge å få tak i, såvidt jeg vet. Jeg husker ikke navnet på det, men vet at Pufferpunk på TPF har testet det.
Postet 30.09.08 kl 10:11
Inger AnneHvis det er på TPF du har lest det, handler det nok om et middel du kan få skrevet ut av veterinær i USA. Dette middelet er faktisk laget for å kunne bedøve fisk. Men altså plent umulig for oss i Norge å få tak i, såvidt jeg vet. Jeg husker ikke navnet på det, men vet at Pufferpunk på TPF har testet det.
Har sett at forskere i Norge bruker nelikolje når de bedøver fisk for å operere inn små radiosendere.
Mulig det brukes andre midler også, men det er ikke umulig at dette er nellikolje i annen forpakning.
BTW: Skal man avlive fisk, kan man bedøve den med nellikolje om man har.
Deretter kan man gi den en overdose med nellikolje, eller avlive på annen måte.
Postet 30.09.08 kl 10:47
mona oNå har jeg sett hele videosnutten. Nesten ti minutter med å se på en kulefisk i en plastbolle.... Men si meg, hvor og når fant selve tannklippingen egentlig sted? Videoen "hang seg opp" litt i blant hos meg, var det kanskje et av de øyeblikkene da klippingen skjedde, for jeg så faktisk ingen tannklipping? Jeg satt i 8 minuttene eller noe sånt og så på en kulefisken i en bolle rent vann - var det mens den "våknet opp"? Var tannklippingen helt i begynnelsen?
greit nok at det er kjedelig, men syns dte er greit at den er så lang som den er slik at folk slipper å få panikk hvis de tror at fisken bruker for lang tid til å komme ut av "narkosen".
Men er det bare jeg som reagerte på måten han klippa første gang, så ut som han klippa tenna først horisontalt for så å klippe dem vertikalt?
Men kan man ikke bruke noe sånn som de bruker for sauer eller et annet dyr (husker ikke 100%), at de kan gnage på noe slik at tenna slipes ned? F.eks. smak tilsatt slipemateriale av noe ufarlig?
Postet 23.10.08 kl 14:25
etter å ha utsatt tannpussen lengst mulig har tiden kommet for at vår lille Baltus (tetraodon biocellatus) skal få sine tenner klippet denne helgen. det blir kanskje tatt noen bilder/video.
tiden går og man søker igjen, nye ting dukker opp, slik skal man IKKE gjøre det:
<embed src="http://www.youtube.com/v/cIu6zxQ5IOc&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
her er en video av en fyr som gjør en OK jobb, selv om han kanskje bruker litt lang tid:
<embed src="http://www.youtube.com/v/qJzJtH2e2bg&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
tiden går og man søker igjen, nye ting dukker opp, slik skal man IKKE gjøre det:
<embed src="http://www.youtube.com/v/cIu6zxQ5IOc&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
her er en video av en fyr som gjør en OK jobb, selv om han kanskje bruker litt lang tid:
<embed src="http://www.youtube.com/v/qJzJtH2e2bg&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Postet 22.08.09 kl 12:33
sånn, nå er Baltus ferdig hos tannlegen. vi fulgte rådene fra to tannleger:
The Puffer Forum: http://www.thepufferforum.com/forum/library/hospital/dentistry/
Arizona Fishkeeping: http://www.arizonafishkeeping.com/2009/07/puffer-dentistry-and-dog-too.php
selve klippingen gikk helt greit. Baltus er en rolig og modig kulefisk som tok det hele med stoisk ro og uten puffing.
Bilde 1: en bedøvet Baltus ligger på siden, tilsynelatende livløs
Bilde 2: før klipp
Bilde 3: nesten ferdig klippet
The Puffer Forum: http://www.thepufferforum.com/forum/library/hospital/dentistry/
Arizona Fishkeeping: http://www.arizonafishkeeping.com/2009/07/puffer-dentistry-and-dog-too.php
selve klippingen gikk helt greit. Baltus er en rolig og modig kulefisk som tok det hele med stoisk ro og uten puffing.
Bilde 1: en bedøvet Baltus ligger på siden, tilsynelatende livløs
Bilde 2: før klipp
Bilde 3: nesten ferdig klippet
Postet 22.08.09 kl 20:05
Postet 22.08.09 kl 20:34
Endret: 22.08.09 kl 20:34