Fikk en ciklide i dag, men aner ikke hvilken sort det er !!

Hjelpe meg . En veninne kom nettopp på døren med en '"gave" til meg. fire tetraer, er ikke helt sikker enda hvilken sort .Og noe er tror er en ciklide. Jeg har ikke klart å få tatt bilde pga tomt batteri.

Men den er ganske kjedelig grå, rett og slett. Finnen på ryggen minner om den finnen en rubin/dverggurami har. den begynner fremme og fortsetter hele fiskens lengde, og så har den en litt lengre avrundet form. Den har en finne under også som rekker like langt bak som den over. Hale finnen er helt enkel, litt avrundet i bue. den har muligens en litt mørkere strek langs siden som ender i en liten flekk, men dette er ikke så tydelig å se.

Fisken er 5-6 cm lang.

Den er grå og kjedelig å se på, aner ikke om det er hann eller hunn.

har for øyeblikket disse fire avstengt i et eget akvarium, siden de kom fra en "sop i hop" tank, og det ligger en død fisk i posen.

Hun som kjøpte de gjorde det jo for å glede meg da, så jeg kunne ikke begynne å klage heller.

Men jeg vil gjerne vite hvilken ciklide dette kan være. Det er jo slett ikke sikkert at den passer her hos meg.
Om du skaffer oss et bilde så gjør du jobben vår utrolig mye enklere, et dårlig bilde med mobilen er jo gull verdt da. Ellers er dte jo bare å gå igjennom basen, som er stor, Siden du ikke vet om det afrikaner eller amerikaner.
Du må nok få tatt et bilde, ellers er jo mulighetene uendelige når det gjelder hva dette er slags fisk. Det kan også være at den farger ut etterhvert. Mange fisk "mister" fargen når de er stresset, og en flytting er jo stressende.
Her er bilder, ikke særlig gode men jeg håper det kan hjelpe.

Ååånei, det er en afrikanske killerciklide!! Disse spiser alle andre fisker, og deretter alle plantene!!

Beklager, jeg er i det barnslige hjørnet i dag.
Tror du må ta bedre bilder, helst i profil.
Klarer du å ta et bilde i profil?
Vanskelig å se på bilde, men syns faktisk den ligner på noe da :P kommer ikke på navn da, såg noe lignende i dyrebutikken for noen dager siden.

Hva med Thomasiciklide? Litt vill tipping egentlig :P:P
Inaktiv bruker
minner litt om en ungfisk av jordspier...
Det store øyet og den kjeften... det ser søren meg ut som en baby-Oscar!
Skulle ikke forundre meg om venninnen din falt for dem i butikken, for Oscar-babyer ser ut som hundevalper som tigger om mat hver gang noen nærmer seg....

Tetraene ser ut til å være dolkestikktetra muligens. Når fargene vender tilbake, er det nok lettere å gi id på dem. Det finnes en til som ligner dem, og det er denne.
Her kkommer to bilder til, får de ikke så tydelige
Glem Oscar! Det var ikke det
Kan det være en eller annen Malawi-ciklide?
Jeg syns den ser ut som en geophagus... Vanskelig å se fargene på den, men kanskje en geophagus altifons eller g.dicrozoster???
takk og pris, fikk litt panikk nå , oskar, hehe

men håper det er en snill fisk dette, ellers kan jeg jo ikke beholde den.
Ser ut som en sør-amerikaner det der..
Kan ligne på Jack Dempsey, se om den farger ut mer litt senere
Hadde det ikke vært for di sorte prikkene ville jeg gjettet på en orochronic mossambicus ciklide
Inaktiv bruker
samme her leif, jeg tenkte mossambicus først, men når jeg ser nærmere tenker jeg en ungfisk av en eller annen geophagus..
Finner ikke helt ut av dette. Fikk tatt flere bilder. Synes tuppene på ryggfinnen er røde, men vet ikke om det er farge som kommer frem, eller om den er syk.

fisken er nermere 7 cm tror jeg enn 5 som jeg først skrev.

Er veldig rolig, svømmer ikke, men står stille i vannet.
Hmm. Jeg synes det ligner på den hvite gullfisken min..
Inaktiv bruker
det heller mere over på en mossambicus hue, om du sier tuppene på ryggfinnene er røde... oreochromis mossambicus.
sjekk den, se om hunnen på et av bildene ligner noe særlig
Får da håpe det ikke er den! 45 cm du! Men den var jo utrolig fin og da..
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik Telnes
Reklame for plussmedlemskap