Nybegynner med brukt akvarium trenger tips:)

Hei!
Jeg er helt fersk når det kommer til det å ha et akvarium. Har lest en del og vet nå at man skal la akvariet "modnes" før man begynner å ha oppi fisk. Nå har det seg slik at det akvariet som jeg fikk, i går, allerede hadde noen innbyggere som fulgte med på lasset. For meg så er jo dette frykelig spennede, og håper at de trives i sin "nye" bopell.
Det som jeg er litt redd for er at siden jeg har NULL kunnskap om det å ha et akvarium så er det jo ikke helt sikkert at dette kommer til å gå bra. Så derfor trenger jeg alle de råd som jeg kan få
Akvariet har allerede vært i bruk og ikke vasket slik at det allerede er bakterier i filteret (og slik som jeg har forstått det, så er dette et must).
Når det kommer til fiskene, så er jeg faktisk ikke sikker på hva jeg har, men tror jeg har en malle, den er sort, og ligger nede på bunn og sover stort sett. Den har også en slik munn som kan suge seg fast til glasset, og jeg går ut ifra at den er en mester på å spise alger.
Så har jeg to fisker som er ganske aktive og som jager hverandre rundt. De er mindre enn det jeg går ut ifra er en malle, og de har også noe orange på seg. Til slutt har jeg en liten fisk med en orange strek ganske langt opp på ryggen, hvis man kan kalle det det. Den minste var det 7 av, men 6 av de døde under frakt
Noen ting som jeg lurer på er:

1. Vannet.
Der jeg bor har vi eget "kildevann" som kommer fra et tjern i skogen. Dette vannet går gjennom et filter før det kommer til springen, men er ikke tilsatt klor eller noen andre stoffer. Hvis man fyller opp en liten i en bolle, kan man se at vannet har et gult skjær i seg.
Er det noe jeg må ta hensyn til, tilsette vannet eller tenke på?

2. Planter.
Kan jeg plante planter etter at fiskene har flyttet inn? Leste et sted at dette ikke var så lurt pga at fisken da be urolig/forvirret?
Hvilke planter er å anbefale?

3. Filteret.
Når skal det "vaskes"/skylles? Hvor mye gjengrodd skal det være?

Er det noe spesielt jeg bør tenke på?

På forhånd, tusen takk for alle svar, tips og råd

1: Få vannet ditt testet. Ta med en liten prøve til en dyrebutikk og spør om de kan teste verdiene i det for deg. Ph og hardhet først og fremst. Sammenlign dette så med de fiskene du har og om du må gjøre noe for å ha riktige verdier på vannet.
(Angående fiskene, blir det bare vill gjetting av hva du har. Har du ikke bilder? Men kan gitte ancistrus sp oppdrettsvariant på den mallen)

2: Om du har null planter der nå, ville jeg tatt det gradvis ja. Ta planter utfra lysforhold og om du ønsker å bruke gjødning på dem i bunnsubstratet. Enkle planter som ikke trenger stort stell utenom luking innimellom kan være; hornblad og vasspest.

3: Filteret skal bare krystes i akvarievann for å "åpne" porer igjen. Det vil si at du kun skal rense det når vannstrømmen i pumpen er sterkt redusert. Varierer veldig fra modell til modell og type som feks innvendig eller utvendig osv på hvor lang tid mellom hver gang dette tar. Også på hvor hardt belastet akvariumet er og størrelse. Får nesten følge litt med og se når den pumper lite vann.

Andre tips:
- Ikke for for mye. Mange ferske som meg forer for mye i starten, og man tror ikke de får nok. Det gjør de. Kan også ha en dag i uken uten foring.
- Ta vannbytte en fast dag i uken slik at du har god rutine på det. Bytt da ca 30% av vannet med nytt vann.
- Finn ut hvilke fisk du har, let i fiskebasen eller liknende og les om fisken din slik at du hvet hvilke forhold de skal ha og trenger.
Lykke til videre...
He he, jeg tror jeg svarte litt på dine spørsmål også i denne tråden

(leste de rett etter hverandre)
1. Høres ut som du har drømme vann for å ha sør amerikanske fisker men en test er nok det beste for å få det avklart.
Testing av vann
Når det kommer til testing av vann, vil jeg gjerne ha muligheten til å gjøre det selv, og ikke løpe ned dørene til dyrebutikken med vannprøver til støtt og stadighet. Hvor kan jeg få kjøpt apparat/dingeboms til å gjøre dette? Hvor det det billig og hva er å anbefale?
Har forstått det slik at PH-papir ikke er pålitelig.

Tusen takk for gode råd så langt
"1. Høres ut som du har drømme vann for å ha sør amerikanske fisker men en test er nok det beste for å få det avklart. "

Hva er det som skal til for å ha vann til slike fisker?

Kanskje jeg skal prøve meg på slike fisker hvis dette prosjektet går skeis (noe som jeg selfølgelig ikke håper på, men jeg må væe realistisk, hehe)..
Vannet jeg hadde før høres ut som vannet ditt og kom også i fra ett "tjern" med mye torv og myr. Men så kom det nye renseanlegget og ødela det perfekte akvarievannet mitt Nå vokser ikke plantene så godt, scalarene trives ikke så godt og så videre.

Men test vannet i en akvarebutikk eller noe og noter ned verdiene, det er greit å vite slikt i steden for å gjette.
Bilde av den ene fisken
Å ta bilde av en fisk som aldri står i ro lenger enn et sekund er vanskelig, men tror jeg fikk til et såpass greit at man kan se hvilken fisk det er, noen som vet hva dette er?

Er rimelig sikker på at jeg også har en malle, etter det jeg har lest om den er jeg nesten ikke i tvil.. Den ligger forøvrig under en stein og er definitivt ikkeen linselus..

Når det kommer til mortenminstemann, så har jeg ikke sett han på et døgn, noen som vet hvor han har tatt veien? Kan noen ha spist han, eller kan han gjemme seg?
Det er nok Kileflekktetra du har svømmende der.
Du kan lese mer om den her:
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=8751
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap