Hvorfor stimer ikke kardinalene mine?

Hei, jeg har 9stk Kardinaltetra sammen i en 128L. Dere kan se hva de går sammen med her. Jeg lurer på hvorfor de så og si står på hver sin plass i akvariet og ikke stimer så veldig bra? Vist ikke jeg er nedi og plukker på noe selvfølgelig. Sikkert instinktet om fare som våkner da og de klemmer seg sammen som en liten sildestim.
Ihvertfall, kan det vært fordi de er for få? Har også lagt merke til at de er vanskelig og telle pga det er alltid 1 eller 2 som gjemmer seg på merkelige steder i karet.. Er dette en normal oppførsel blandt Kardinaler?
Inaktiv bruker
kardinaler stimer jo mest når de er redde for noe da
da betyr det at du ikke har så mye skremmende i karet ditt
aha, det var jo en god nyhet. Takk for kjappt svar, igjen.
De stimer også mye mer hvis de har større plass å svømme på (men det blir de nok litt redde for også), for da er de jo mer utsatte, selv om det ikke er noe skummelt der.
Kjetilv
De stimer også mye mer hvis de har større plass å svømme på (men det blir de nok litt redde for også), for da er de jo mer utsatte, selv om det ikke er noe skummelt der.

Det var og en tanke som hadde streifet meg. Har jo sett akvarier som ikke er så veldig mye større enn 128Liter der kardinaler og neontetra har stimet en hel del bedre enn mine.. Men nå vet jo jo egentlig ikke hva annet som gikk sammen med de. Men jeg stusset over at de var flere enn mine, derfor spørsmålet.
Hvis de har veldig mange steder/ting/planter å gjemme seg i så trenger de ikke stime, så hvis du heller vil ha stim kan du jo prøve å rydde opp litt
Ok, det vil altså drive fram "stimfølelsen"?
Har sittet og sett på akvariet nå å la merke til at ancistrusen min er litt "blek" på noen steder på kroppen. (Har lest at det kan være et tegn på mistrivsel hos maller) Derfor satt jeg og tenkte på at jeg skulle lagd noen flere huler til den så den får gjemt seg bedre.. Kunne jo prøvd og fått til et åpent område i midten som kardinalene kunne stimet på. :P Har skjønnt det sånn at både sugemaller og stimfisk liker litt sterk strøm, riktig? Hva med sommerfuglciklider?
Mine ancistruser bytter farge avhengig av hvor i karet de er:P

Testa en ting nå med kardinal/neontetraene mine, bare holdt hånda inntill glasset, så svømte hele gjengen plutselig sammen i en stor stim.
hehe! nettopp, tenkte meg at det var et slags forsvarsinstinkt. Men dine stimer ikke hele tiden de heller?
Nei, innimellom svømmer de helt alene. Men det tar ikke mange sekundene før de er sammen til en stim hvis noe skjer, selv om de er ganske langt fra hverandre.
du trenger flere kardinaler
du skulle egentlig hat rundt 20 stykk
Joakim Rasmussen
du trenger flere kardinaler du skulle egentlig hat rundt 20 stykk

Det er jeg helt enig med deg i. Har planlagt et innkjøp nå snart vist jeg ser noen fine eksemplarer i butikkene her. Du tror ikke det er "overbefisket" med 20 kardinaler, 4 sommerfuglciklider, 5-6 fantomtetra (Mulig jeg ikke skal ha disse alikevel) og en ancistrus eller 2 i en 128liter?
Dropper du fantomene så kan du øke til 20 kardinaler uten problemer vil jeg tro. Både ancistrusene og ciklidene holder seg jo stort sett nede i karet, så da er hele toppen fri for kardinaler.

Jeg har 100 stk kardinaler i et 400 liters kar og de stimer KUN nå jeg går mot karet. Da er det flott stiming i ca 10 sek helt til de skjønner at jeg ikke skal ta dem
Da blir jeg nok og kvitte meg med Fantomtetrane tenker jeg, og anskaffe flere kardiser.. Jeg skulle så gjerne hatt en skikkelig stim som ordentlig "popper" mellom de grønne plantene. :P hehe!
Jeg har neontetra. De stimet veldig dårlig før, men nå stimer de mye bedre. Kan nok ha noe med at sommerfuglciklidene mine driver å jager de litt til tider.

Men stimen oppløses når det er foring, da er det full kaos nedi karet mitt :p
Hei
det kan vere ein ide med skremmende, truende fisk, da vil di vel stime litt mer.
Shlush
Jeg har neontetra. De stimet veldig dårlig før, men nå stimer de mye bedre. Kan nok ha noe med at sommerfuglciklidene mine driver å jager de litt til tider. Men stimen oppløses når det er foring, da er det full kaos nedi karet mitt :p

hehe samma skjer hos meg. Sommerfuglcikliden driver og jager dem når det jeg gir dem mat, derfor passer jeg på å mate i begge ender av karet. Hehe. Syns dt er morsomt å se på, av og til koker karet hehe.
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap