Hvordan håndtere butikktvister o.l.

Ettersom vi ikke ønsker kun negativ kritikk av butikker på forumet, starter jeg en tråd om hvordan selv å håndtere tvister med butikker og hvilke rettigheter man har som forbruker. Dette er skal være en tråd som diskuterer temaet på generelt grunnlag, og ikke spesielle saker. Jeg tenkte det kan være nyttig, ettersom mange opplever at de ikke får den behandlingen de fortjener, og ikke vet hvordan man skal håndtere dette.

Så kom med saklige forslag om håndtering av forbrukertvister, samt reglene som dekker dette problemområdet! Dette tror jeg kan hjelpe mange medakvarister.
Så bra!
Her er en link til forbrukerportalen, forbrukerrådet på nett.
Her kan man lese om sine rettigheter, og man kan også få hjelp til å skrive klagebrev skriftlig via "klikk og klag".

Et godt tips er faktisk å ta klagesaken skriftlig, i høflige former. Da har man mer oversikt over saken, og slipper å gremmes over at man kanskje har glippet ut noe uhøflig.
Det er veldig viktig å holde seg saklig. Da blir man ofte tatt svært seriøst, og får lettere hjelp fra butikken.
Jeg har selv jobbet i butikk. Det var ikke dyrebutikk men kan jo dele de råd jeg har.

Første å tenke på er at uansett hvor profesjonell personlalet i butikken skal være så er de bare mennesker.

Så aldri hver sur eller grinete uansett det er kun en taper på det og det er du som kunde. Start samtalen med et smil og forklar ditt problem og spør om de har noen løsning før du kommer med krav osv.

Ikke kom med fraser som loven sier ditt og datt. Og hvis det går så langt at man må trekke inn loven så les forbrukerkjøpsloven først og sett deg inn i hele loven slik at du kan sitere til konkrete lover. (du finner loven på lovdata.no)
Husk i slike tilfeller at også butikken har rettigheter ikke bare forbruker.

Man kommer langt med et smil selv om det faktisk er du som har feil. Alle seriøse butikker ønsker fornøyde kunder og strekker seg ofte det bitte lille ekstra mot bilde kunder. Vi gjør alle feil og er alle mennesker husk det.

Prøv selv så vil dere fort merke det.

PS: samme gjelder også når man ringer tlf support, hjelper aldri å bli sur der
Aggi
Så bra! :) Her er en link til [URLBLOCK1], forbrukerrådet på nett. Her kan man lese om sine rettigheter, og man kan også få hjelp til å skrive klagebrev skriftlig via "klikk og klag".


Forbrukerrådet er bra og ha, men vil anbefall og kun trekke inn disse hvis det absolutt er nødvendig. Har jobbet en del mot de og må dessverre si at jeg er skuffet over hvor lite de faktisk kan dessverre De leser tydligvis aldri hele loven og tar ikke en nøytral stilling. Altså de prøver å kjempe kundens sak selv om de vet at kunde har feil. Dette synes jeg blir feil da de sjelden sier til en kunde at her må du bite i det sure epple.

Så bruk forbrukerrådet men kun når det absolutt er nødvendig ikke gå rett til de med en gang du har et problem.
Er enig i det mysthical sier om at en bør prøve med en vennlig henvendelse.
Jeg har aldri vært på den andre siden av en forbrukertvist, så jeg aner ikke hvordan det foregår der egentlig.

Men det er klart at man går gjerne ikke til forbrukerråder om man sitter fast i en mindre sak.

Men jeg mener at forbrukerrådet har en masse gode råd man kan følge, og en veiledning på hvordan man klager, og når man har rett til å klage.

Jeg har aldri måtte gå til forbrukkerrådet selv, men har brukt flere av rådene som står på siden deres med hell. Særlig den loven der man har rett til å heve kjøp eller å bytte vare dersom man har fått en vare som ikke holder det den lover, eller er det butikken sier den er.
Det aller meste løser seg med et smil og en vennlig tone.

Forklar situasjonen kort og greit, og spør hva som kan gjøres.

Dersom du ikke har misshandlet produktet, er det gjerne en kjent porblemstilling som løses raskt og effektivt.

Dersom du har kjøpt en fisk som har dødd, er det 90% sikkert at det er din egen feil. (Uten referanse til noen av deltagerene i tråden.)
Er helt enig i det flere sier her, at begynn med ett smil. Har erfart det mange ganger, og det fungerer!
Bare ikke spill dum, spill med åpne kort, og innrøm glatt at du KAN ha gjort en feil. Da er det enklere for den andre part (dvs butikken) å innrømme feil og løse dette på en tilfredstillende måte.

Det er ingen som orker å løfte en finger ekstra for en grinebiter, da leter mange heller etter feil denne personen har gjort, istedenfor å fokusere på å løse problemet. Det er sånn vi mennesker er, en trenger ikke jobbe i butikk for å forstå det

Men det er klart at dersom butikken åpenbart ikke følger spillereglene, da må man vite om sine rettigheter. Men mine erfaringer har vist meg at de aller aller fleste er seriøse, og ønsker ikke noen misfornøyde kunder.

Dersom man er misfornøyd med noe, gå inn i deg selv, og tenk etter om du har gjort ditt ytterste for å informere om hva som er skjedd? Kunne DU gjort noe annerledes? Hadde du en dårlig dag, da du var innom for å klage?
Inaktiv bruker
jeg har selv lyst til å starte en dyrebutikk
Plussmedlem
david g
jeg har selv lyst til å starte en dyrebutikk

Uten tvister da, David Håper jeg.
Bortsett fra å være hyggelig, imøtekommende og saklig selv (ja, det er viktig å være det, det er jeg helt enig i), hvilke konkrete måter kan man håndtere dette på? Hva kan man kreve av butikken? Hva kan butikken kreve av deg? Hvordan håndterer man dette når butikken ikke vil imøtekomme kravet/kravene dine?
Ett bra tema Inger Anne og ett om mulig brennhett tema.

Om mulig skal en kanskje forsøke og opptre høffelig for å ikke støte noen.

Jeg forsøker derfor en tilnærming slik:

a) Markedet vi snakker om er først å fremst verdens største hobby (akvarier mm)

b) Vi innen hobbyen er verdens største SPOT shoppere (vi kjøper litt her å der...) Ja for vi er jo litt "bortskjemte drittunger" er vi ikke?

Spm: er sett fra en forretning sin side; Hvordan tekke å behage de "bortskjemte drittungene" som er kundene våre imorgen?

Spm: Sett fra en forbruker sin side, er hvem vil vi handle av og hvorfor?

Mitt spm er : Hvor går egenlig grenseskille for hvem som har ansvaret for hva?

La oss ta tre eksempler:

a) To fisk blir innkjøpt , de slippes selvfølgelig rett i selskapsakvariet... Å vips ala boom - vi kan ha ett sykdomsutbrudd innen en uke. Å hele akvariets beboere dør... Hva har jeg garanit på da???

b) Du har kjøpt ett akvarie - du velger å få borret ett hull fordi du vil ha en "sump". Da er det slik at glassgarantien bortfaller.... Akvariet sprekker, vannet rant utover parketten i stua... Akvariet er ødelagt... Hvem har ansvaret da??

c) Maridalsvannet i Oslo (byens største drikkekilde) er fullt av "gjellemark" , den som får sitt vann herfra. Risikerer dermed å få "gjellmark" på sine fisker. Med resultat at veksten stangnerer, de viser mindre fargeprakt og yngelen dør. Hvem har ansvaret for vår hobby og investering jeg har gjort da?


Mitt svar på de tre eksempler som er gitt, er at spennet på risiko av en "mindre fornøyd kunde" er stort. Av den årsak vil hele vår arrgumentasjonsrekke fra. Dette med å smile med klagerett, forliksråd, til rettsapparat kunne komme til anvendelse.

Poenget er mer at vår hobby - faktisk forer en hel næringskjede. Fra forsikringselskaper - til forskere - zoo forretninger - oppdrettere - forbrukere og mye mer.

En ball ble kastet... som "input" til en diskusjon. Om begrep i dette innlegget "støtet noen" var det ikke ment slik. Teksten er mer skrevet for å fremmheve totalen.

Geir

Inaktiv bruker
Loomis
[QUOTE=david g]jeg har selv lyst til å starte en dyrebutikk

Uten tvister da, David Håper jeg.

jeg skal jafal ikke spile et skitent spil som di 2 dyrebutkkene som jeg er sykt misfornøyd med gjør jeg sal spile et rent spil =
hva men når en kjøper en relativt dyr vare(ikke fisk å ikke akvarium..), som fungerer som den skal i 1-2mnd. Nå lager den såpass mye lyd at det høres i 2.etg (varen står i 1.etg) å denne er laget for å være relativt "stille". hvem har ansvaret da?? kjøper\bruker eller selger\butikk?? å hvilke rettigheter har man ifølge garanti og som kjøper\forbruker?? å hva gjør man når det ikke går helt som forventet der man har kjøpt varen??
kjellvis
hva men når en kjøper en relativt dyr vare(ikke fisk å ikke akvarium..), som fungerer som den skal i 1-2mnd. Nå lager den såpass mye lyd at det høres i 2.etg (varen står i 1.etg) å denne er laget for å være relativt "stille". hvem har ansvaret da?? kjøper\bruker eller selger\butikk?? å hvilke rettigheter har man ifølge garanti og som kjøper\forbruker?? å hva gjør man når det ikke går helt som forventet der man har kjøpt varen??


Da tar du filteret med tilbake til butikken og lar dem se på det.
ja, ok.. det har jeg gjort, å de testet den grundig å sagt at sånn skal det ikke være .. men når jeg fikk den tilbake så bråker det om mulig enda mer, det som er litt kjedelig er jo at jeg har tatt den i bruk å faktisk trenger den.. det jeg lurer litt på er hvor lenge en er "påkrevd" å vente på deler o.l i henhold til garanti f.eks??
kjellvis
ja, ok.. det har jeg gjort, å de testet den grundig å sagt at sånn skal det ikke være .. men når jeg fikk den tilbake så bråker det om mulig enda mer, det som er litt kjedelig er jo at jeg har tatt den i bruk å faktisk trenger den.. det jeg lurer litt på er hvor lenge en er "påkrevd" å vente på deler o.l i henhold til garanti f.eks??


Loven sier ingen ting om dette. Loven er ganske overfladisk på dette punktet for å ivareta selger og kjøpers interesser. Hele teksten er som følger
"§ 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader."

Som du ser så har du krav på lånevare, men igjen så skal ikke dette påføre selger ulempe osv. Hvis det er slik at det er pumpa de som er ødelagt bør det jo være null problem å argumentere med at det er et stort behov for det. De bør jo da også være mulig at du låner en av pumpene de bruker i butikken.

Men som du ser så er det en fin balansegang her mellom butikkens og dine rettigheter.

Her finner du hele loven [URL=http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/nl-20020621-034.html&emne=forbrukerkj%d8pslov*&]loven[/URL]
takk skal du ha!! dette hjalp faktisk mye!! skal prøve å redgjøre for det her enkelt å gret, å ja det er en pumpe det er snakk om. Jeg kjøpte en pumpe 29.august i år (2500kr) å har brukt den ett par måneder, men da jeg flyttet den fra den ene siden på akvariet til den andre begynte den å bråke noe forfærdelig. Jeg kontaktet da butikken der jeg kjøpte pumpen, å fikk beskjed om at de skulle ringe meg når de fikk inn en rotor til pumpen.. Det gikk over en uke, nærmere 2 uten att jeg hørte noen verdens ting.. så jeg tok kontakt å fikk beskjed om at jeg kunne komme med pumpen så skulle de se på den å evt bytte rotor. (det er et stykke ifra der jeg bor til butikken der jeg kjøpte pumpen noe som innebærer blant annet enn ferge-tur til 200kr tur-retur å bensinutgifter, ca en times reising) Men da jeg kommer til butikken med pumpen så har ikke rotor kommet med på denne bestillingen, så de tester pumpen i butikken å hører selv hvordan den bråker å sier tydelig at sånn skal det ikke være, men de har jo ingen rotor så det er jo ikke stort de får gjort annet enn å teste grundig, både med å uten filtermedie å med å uten vann..Jeg får beskjed at de må bestille en ny rotor som forhåpentligvis skal komme om ett par uker å legger igjenn telefon nummer så de kan ringe meg når den kommer (ja, jeg prøver igjenn selv om jeg ikke hørte NOEN verdens ting sist..) jeg får med meg pumpen igjenn da den tross alt virker men bråker endel å jeg TRENGER pumpen. Men da jeg kommer hjem å skal starte den igjenn så bråker den om mulig enda mer å jeg kan høre den når jeg ser på tv i 2.etg mens pumpen står i 1.etg.. jeg har ikke fått noen tilbud om å låne pumpe eller lignende, det er forventet at man skal vente å smøre seg med tålmodighet har jeg skjønt... å det har jeg gjort, ingen sure miner. Men begynner å bli litt fustrert over manglende forståelse\kundebehandling\service der jeg kjøpte pumpen, men jeg er ikke sur bare litt undrende til hva som forventes av kjøper og selger.. 8-)
Ja de gjør vel sitt innen for det som minimum kan kreves men ja høres ut som dårlig service.

Men slik jeg skjønner det så skal de fikse pumpen bare de får delen selv. Da bør det jo være null problem at de tar den delen fra en ny pumpe de har i butikken og setter den inn i din. Så når de får delen montere de den på den nye de plukket den av.

Når det gjelder utgiftene du har hatt så tror jeg ikke sikker at du kan kreve å få dette dekket, men da kun konkrete utgifter som du kan vise kvitering på som bensin og ferge. tort og svie får man ikke. Så trenger du noen nye fisker for eksempel så kan du spørre om du kan få en meget god pris på noen fisker pga bom turen og lang vente tid. Er jo lov å prøve
ja, de har lovet å fikse pumpen. Det er jeg ikke bekymret for, men jeg synes det begynner å ta LITT tid.. først ble jeg lovet en ny rotor på tlf, etter over en uke måtte jeg ringe å høre.. det var bare å komme å få den byttet.. da viser det seg at de ikke har rotor, men må bestille på nytt noe som tar nye 2 uker minst... jeg er i utgangspuntet ikke ute etter noen som helst kompensasjon for bensin å ferge men synes kansje at butikken kunne utvise litt skjønn\forståelse for forbruker (i dette tilfelle meg å de VET godt at jeg må kjøre ett stykke for å komme til de....) å evt tilby meg å låne en tilsvarende pumpe f.eks. Er ikke ute etter noe for tort å svie heller, jeg liker meg veldig godt på stort sett alle dyrebutikke så HELT bommtur er det jo sjeldent. Men det jeg vil mest av alt er å få pumpen tilbake i "gammel god" stand fortest mulig.. Jeg tror heller ikke at de har pumpen som jeg kjøpte "inne" i butikken de måtte isåfall bestille den også å det tar sikkert like lang tid som å bestille rotor de var i alle fall det de sa til meg.. I min lille rosa-røde verden så trodde jeg faktisk at siden pumpen var såpass ny at de ville teste den å evt finne ut at det var noe galt så fikke jeg med meg en helt ny pumpe, ferdig butikk.. jeg synes jo ikke sånt BURDE skje med såpass dyrt utstyr å etter såpass kort tid. Men jeg godtar selvfølgelig at de vil forsøke å reparere å gjøre det på den måte, har ingen ønsker om å være vanskelig eller å "grøfte-kjøre" butikken der jeg kjøpte pumpen.. Dette er nok litt klaging over butikk men som forbruker er det veldig fint å kunne ha en diskusjon som denne så man ikke blir helt satt på side-linja av butikker å selgere, vi har jo noen rettigheter vi også men det er jo ofte litt diffust hva de egentlig er, å jeg synes jo at de bør tåle såpass. Dette er jo ikk snakk om å "henge ut" noen men å veksle erfaringer å meninger sånn at en kansje er litt bedre "rustet" neste gang noe sånt skjer å vet litt om hva man faktisk kan forvente å forlange av butikker\selgere samt hva som kansje forventes av en selv som forbruker.. Jeg tror at tråder som dette er til god hjelp både for forbrukere å selgere\butikker om de gidder å lese litt sånt som det her.. å det er ikke altid like lett å finne de riktige ting å si når man står i en butikk å føler seg litt "overkjørt".. da synes jeg ett objetivt forum er en fin plass å lufte sine fustrasjoner å fortvilelse, å evt høre om andre sin meninger å synspunkter på saken
jaja, så har det gått 4 uker siden jeg informerte butikken om pumpen.. etter 2 uker fikk jeg som kjent beskjed om at rotor var kommet, men dengang ei.. Men fikk jo beskjed om at de DA skulle bestille en ny rotor ifra danmark.. ventetid ny 2 uker.. og idag når det har gått de siste 2 ukene ringer jeg butikken for å høre om det er noe rotor, men NEIDA.. må bare vente er beskjeden jeg får.. ble litt paff da, å fikk sagt på telefonen at jeg begynte å bli litt lei. Men neida det er sånn det er å det må jeg bare finne meg i. Jeg prøvde meg da på et spørsmål om dette er god kundebehandling, å fikk beskjed om at det var god kundebehandling at han gadd å forklare meg hvorfor jeg må vente.. er det noen som har noen gode tips på hva jeg skal gjøre vidre?? er det bare å vente?? man har vel ikke mulighet til å heve kjøpet etter såpass lang tid?? jeg må bare si at jeg er drit lei av hele butikken å har mest lyst til å kaste pumpen ut av vinduet å blåse en lang masj i alt sammen, men det er tross alt en pumpe til 2500kr å jeg rett å slett ikke råd til det.. men lurer jo fælt på om det virkelig skal være sånn...? jeg synes ikke dette er spesielt gøy men skjønner jo hvor dette bærer så jeg må vel ha en advokat til å se på det her også, selv om det skulle jo være unødvendig men jeg kommer rett å slett ingen vei med denne butikken så hvis noen har noen fler tips eller råd så mottas det med takk... 8-)
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap