Mini krabbe fra thailand (limnopilos naiyanetri)

Limnopilos naiyanetri ble oppdaget/beskrevet i 1991, men har ikke blitt oppdaget av akvariehobbyen før nå.

Den er opp til 1 cm lang og, man tror den egner seg i Nano tanker sammen med dvergreker og mindre arter.

Den er ikke spesielt pen med sin hårete kropp. Den sies å leve i vannkanten og på drivende planter og vekster.

Den lever fullt og helt i ferskvann. Om den kan oppdrettes sies det ikke noe om.
Det er alltid spennende med nye arter og krabber som enkelt kan gå sammen med mindre fisk og reker er ikke hverdagskost

Kilde: Auarium Glaser.
Så kult Hadde vært fint om man kunne samlet nok info til å lage en profil til den i skalldyrbasen.
Max en cm er jo ørlite.. Lurer på hvordan den måles. Klospenn, eller bare huset?
Uansett, vil den nok minne om en vanlig hus-edderkopp i størrelse... :S
Artig uttrykk på den...
Først tenkte jeg at det kunne vært kjempemorsomt å ha en sånn en...helt til jeg så bildet. Er jo en edderkopp jo! Vel, veldig lik i alle fall. Grøss!!! Kjenner jeg får lyst til å hente avisa og klaske i vei
den var jo søt da, om ikke akkurat så fargerik :p
Enig med dilla, denne ble litt for edderkopp-aktig for meg. Eneste fobien jeg har
det store spørsmålet er jo. _Beveger_ den seg også som en edderkopp?

Det kan kansje bli litt spennende å rote oppi avkariet med en sånn skapning oppi, om man liker å pirre fobien litt
Går ikke alle krabber sidelengs?
Hei her er:

Flere bilder

Når det gjelder edderkopper så kalles denne familien:
"The false spider crabs of the family Hymenosomatidae are one of the most poorly known group of brachyuran crabs in Southeast Asia"

Det kan se ut som det er 11 kjente arter i denne familien. Det trekkes fram at de er sensitive for forurensning og at 3 av artene er fra Thailand.

Mer detaljert beskrivelse av denne krabbefamilien finnes på Zootaxa.
syns den var søt jeg men jeg liker ikke edderkopper faktisk :p
Vi har disse krabbene. Vi har vel ca.5 stykker av dem. Det er ikke store krabbene, men kjempesøte (til tross for at jeg (Joanna )ikke kan fordra edderkopper). Dessuten passer de fint i små kar, og de trenger ikke landområder Hos oss er de spesielt glad i moseballene våres.
På Dahls Dyrerike, men de har dem ikke mer. Vi kjøpte de aller siste, og det høres ikke ut som de ville bestille mer inn da ikke tjente noe på dem siden veldig mange døde da de fikk dem inn (de var ekstremt små da de fikk dem, våres er så og si "voksne")
ÅÅ disse var jo kjempespennende og skjønne, siden jeg befinner meg i Thailand får jeg vel se om det er noen mulighet til å skaffe meg slike
Galemor
ÅÅ disse var jo kjempespennende og skjønne, siden jeg befinner meg i Thailand får jeg vel se om det er noen mulighet til å skaffe meg slike ;)


Du får skaffe noen ekstra da
Inaktiv bruker
.
Tar opp denne tråden jeg...
Noen som har erfaring med disse og dvergreker?
Jeg planegger et "Mini-Asia" på 62liter med dvergreker og miniatyrfisk. Jeg har snakket med Dahls og de tar inn disse, men hvordan går de sammen med rekene? Johanna og Pål, hva betalte dere for disse?
Hvilket fôr gir dere?
Vi har en slik krabbe sammen med dvergreker. Av de 8 vi kjøpte er det kun den største som har overlevd. Virker som at de ikke tåler så mye. Da vi kjøpte krabbene hadde Dahls visstok hatt et stort frafall på krabbene så de tapte mer enn de tjente på dem. Mener vi betalte 80,- eller 50,- per stykk. Krabben får det samme som rekene får. Mener å huske at fòret heter Sera Shrimps Natural.
OK Det var Dahls som tipset meg om denne krabben, så da kan de sikkert få de inn igjen om noen ønsker det. Jeg har lest at de tåler veldig dårlig forandringer, så godt innkjørte karr er visst nesten et must.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap