Bakepulver i akvariet!

Hei!

Er det noen her som har prøvd å putte litt bakepulver i akvarievannet? :P

Høres dette ut som en lur idé?
Hvorfor vil du putte bakepulver i akvariet? Natron er en ting (det hever KH og dermed pH), men bakepulver?
ja det fungerer helt sikkert å putte bakepulver i akvariet. det samme gjør stein, røtter etc. men hva skal du med bakepulver i akvariet? skjønner ikke helt gleden idet.
Bruser jo så fint når man har oppi nok
Bakepulver i akvariet, hvorfor?
Bakepulver er ikke det samme som natron, hvis du tenker å bruke bakepulver i stedet for natron for å øke pH'en i vannet. Bakepulver er en kombinasjon av sure og alkaliske salter, og er tilsatt stivelse som antiklumpemiddel. Bakepulver inneholder natriumbikarbonat (Natron) og kremortartari (vinstein). Jeg ville ikke brukt det i akvariet.
Takker for svar, hehe... Grunnen til at jeg lurte var fordi jeg eksperimenterte litt her den kvelden. Jeg hadde en halvliter vann i tre beholdere. Den ene lot jeg være (springvann), den andre hadde jeg i 1,2 ml natron, den tredje hadde jeg i 1,2 ml bakepulver.

Resultat:
Beholder: pH: KH: CO2:
Springvann 7,4 3 3,5
m/Natron 8 40+ 12+
m/Bakepulver 6,8 19 90


Som dere sier, natron øker pH og skyter KH laangt til værs. Gadd ikke sløse bort mer en 40 dråper...

Bakepulver derimot gir den virkningen jeg vil ha, jeg vil øke KH og CO2, men ikke øke pH, kanskje senke den litt...

Men... Bakepulver inneholder jo fosfater, dette fungerer vel på samme måte som karboner, altså en pH-buffer. Stemmer det at fosfater skaper økt algevekst?

I såfall er det en grunn til at jeg bør la være? :P

Flere synspunkter?
Fosfat er som kjent en kilde til kraftig algevekst...
I vassdrag har det vært så stort problem, at fosfat er forbudt i vaskemidler.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap