Måling av vannverdier.

fins det noe elektronsk utsyr man kan montere og få en direkte avlesning på, nor det gjelder vannverdier?
Jeg bruker en Weipro Realtime PH meter 2000
http://stores.ebay.com/International-Fish-Street_PH-ORP-Water-Control_W0QQcolZ4QQdirZ1QQfsubZ11857495QQftidZ2QQtZkm

Da har jeg kontinuerlig måling av PH i vannet. Det er rimelig kjekt når man tilsetter CO2 i karet.

Bruker også Weipro Dual Led 300W x 2 Heater for å måle/styre tempen i vannet
http://cgi.ebay.com/Weipro-Dual-LED-300Wx2-Heater-with-Temperature-control_W0QQitemZ370124247949QQihZ024QQcategoryZ46311QQtcZphotoQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262

Disse kan anbefales, de er mindre, kan senkes ned i vannet. Liker å ha 2 mindre kolber, enn 1 stor.
Vannverdier
Hei og takk for svaret ditt
Har du kjøpt den her i norge, og hvor hen da?
hva ligger det på i pris ca
Kjøpte begge på Ebay, der url'en peker på.
Det tok ca 10-11 dager før varene kom, de var merket som gave med verdi 20$, så det var ikke noe toll og mva i tillegg. Så har du en paypal konto kan disse anbefales.
PH-måleren finnes i en litt mer avansert utgave (Kontroller) som også kan styre feks en magnetventil (om du tilsetter CO2). Må riktignok kalibrere måleren ca hver 14 dag, for å være sikker på at den gir riktige resultater. Dette tar riktignok ikke lange tiden, men er greit med riktige avlesinger
Jeg har sagt til samboeren min at til jul ønsker jeg meg en dings som kan ha følereren i vannet hele tida og lese av alle vannverdier når jeg måtte ønske det. He he, men noe sånt finnes vel ikke?!
Hva trenger man da? Temperatur og pH er greit.

Hardhet? Den "følger" jo som oftest pH'en (eller motsatt).

Nitritt/nitrat/ammoniakk? Disse skal jo uansett være nær 0, så det man eventuelt kunne ha bruk for, var en alarm som kunne gå av med en gang noen av disse stoffene fantes i vannet.

Ellers...? salinitet? Ikke i et ferskvannskar vel. (Så lenge man ikke tilsetter salt, selvsagt, men da blir det fort brakkvann og ikke ferskvann.)

Så hva har man bruk for å måle?
Akkurat PH'en synes jeg er veldig grei å måle kontinuerlig (Mulig det bare er meg ), ihvertfall siden jeg tilsetter CO2, og da ser fort at det trengs å tilsette natron for å kompensere for at KH har sunket (CO2 er stort sett stabil tilførsel, så synker PH, er mest sannsynligvis KH også sunket).
Dette er helt sikkert noe som man tar med erfaring senere, men for meg er dette utrolig kjekt OG lærerikt.
Etterhvert som jeg får erfaring, ser jeg at jeg måler verdier sjeldnere og sjeldnere, godt mulig at dette kanskje er litt for arrogant holdning..............

At tempen er digital er forsåvidt ikke noe poeng i seg selv, men jeg likte at kolbene var mindre og hadde felles sonde.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap