Zebraciklidene mine har lagt egg

Jeg har ett par Zebraciklider som jeg har latt gå i egen tank.
Gla ble jeg når jeg for noen dager siden så att hun hadde lagt egg,men nå tror jeg hun har flyttet dem,de har gravd ut ett sted under noen stener og jeg klarer ikke å se inn under der,men hun er der hele tiden og når jeg så at eggene var flyttet så jeg henne ta ett egg i munnen og flyttet det under dceres hule.Men jeg lurer på om hun har spist dem,har vanskli for å tro det da hun har vært så nøye med å passe på dem,hannen min går også der men han er kjempesnill og graver å står i.Jeg lurer også på hva jeg skal gjøre når det eventuelt kommer yngel,jeg tenker da på pumpa,kan yngle bli dratt inn der?jeg tenkte på å tre en nylonstrømpe over innsuget,er det en god ide?
Hilsen Robert
Har gjort det i kar med yngel hos meg - spesielt rekeyngel. Disse er nok litt større og mindre utsatt. Vær obs på at strømpa blir som et filter selv, så den må skylles så det ikke går tett.
Det tar normalt rundt 3 dager før Sebraeggene klekker, å etter det har du en HAUG med yngel som bruker 5 dager før de greier å svømme. (De har plommesekk så de sulter ikke.)
Mor flytter ungene ved å suge dem inn i kjeften, svømme til bestemmelsesstedet, og deretter spytte dem ut igjen.
Dersom hun driver å flytter på ting nå, har de trolig klekket allerede.
Så ikke tro at hun spiser dem.
Du ser ikke hvor mange yngel hun har uansett nå som de fremdeles ligger gjemt nedi substratet.
Om ett par dager, når de svømmer - DA ser du hvor mye yngel hun har, så ikke tro at hun spiser dem!
- Selv om de noen ganger spiser yngelet de første gangene.

Den du skal være OBS på, er faren.
Han er snill nå, men når ungene begynner å svømme kan det hende han begynner å spise dem. Han vil gjerne komme igang med ett nytt sett unger igjen!!
Derfor pleier jeg å flytte faren når ungene begynner å bli svømmedyktige.
Så får moren gå sammen med ungene alene.
Takk for svar ang mine zebra
Det var beroligende med det svaret og nyttig da jeg ikke visste det.hun driver under ett par steiner som det er gravds sypt under,jeg har ikke klart å se noe yngel,m,en som du sier så har de ikke begynt å svømme enda,hannen min er litt pågående med henne så jeg lurer på om han ikke havner tilbake i selskapsakv i kveld.
Takk også for svaret på at jeg kan bruke nylonstrømpe rundt pumpa,kjempefornøyd for rådene jeg har fått.
Lykke til med yngel, håper det går bra. Ciklider må gjerne "øve" noen ganger før de får det helt til, men ikke alle, så det kan gå bra
Bare hyggelig Raskin, det er det dette forumet er her for! ^^
Hold oss underettet om hvordan det går videre med Sebraciklide oppdrettet, å dersom du får avlet fram noen yngel kan du registrere oppdrettet ditt å skrive fremgangsmåte!
Slike som meg synes det er veldig artig å lese.
Du kan dersom du ikke har annet for hånden mate yngelet med pulverisert flakfòr når de begynner å svømme.
Men jeg foretrekker å fòre dem med nyklekket artemia.
Jeg føler at jeg får fram større prosent yngel når jeg gjør det.
Husk å mat mor godt når hun passer ungene også. Det tar mye tid og krefter å holde svermen med yngel samlet til enhver tid!!
Da var ventetiden over!!!!!
Det var en glede da jeg for ett par dager siden så at det svømte en gjeng med smårollinger blant grusen under mitt Zebraciklidepar.jeg fjernet straks hannen for å være på den sikre siden som jeg fikk tips om.noe særlig glad ble han ikke,men nå svømmer han rundt i selskapsakvariumet og har det tilsyneslatende ok.Jeg vet ikke hvordan eller hvor man får tak i nyklekket artyrmia,håper jeg skrev det rikti,men jeg fikk kjøpt dypfryste.
Disse har jeg matet med og det ser ut til at de tar det,mor er ihvertfall veldi gla i dem også alle de forskjellige fiskene jeg har i selskapsakv.
Nå er det immidlertidig begynt å bli ganske skittent i tanken der hvor "barna"mine går ,så jeg tenkte å få skifta vann i dag ca en tredjedel og vaske pumpa litt,jeg satte jo på en nylonstrømpe,noe som var lurt.
Men jeg har da ett spørsmål:hvor mye vann skal jeg skifte så ikke det går på yngla.jeg har altid brukt friskt vann og har aldri hatt noen problemer med det,neb jeg er bare bekymret for yngla mi hvis vann temp skulle synke ett par tre grader,gjør det noe???
Gratulerer med yngel!! så gøy!!
Yngelen er nok litt mindre hardføre enn de voksne, så jeg ville satt det nye vannet til temperering før jeg hadde det i karet så ikke det blir for stor temperatursvingning.

Et triks med frossen ertemia er forresten å ta en liten bit og sette i en klesklype eller noe så den holder seg på bunnen til yngelen. Jeg har også gitt frossen cyclops med stort hell til yngel.

Ellers er cory tabletter ikke dumt, den faller til bunnen og avgir fint pulver som de fleste yngel kan ta til seg. Mange lager fint pulver av flakfor, problemet er at det ikke synker så bra og yngelen holder seg jo ofte på bunnen.

Ellers ville jeg byttet like mye vann som ellers. bare sjekk nøye at PH er samme som i karet så det ikke blir noen store endringer der heller.

Masse lykke til!!
Hei igjen
Takk for det og takk for råd,setter veldi stor pris på det.
Så koimmer det et spørsmål igjen,jeg spør og jeg graver,nesten som en ciklide!!!!Jeg tenkte litt på å sette en fisk der,jeg har så mange fisker i selskakvari,men dem er jo flest store,scalare,2 gurami,platty,yellowciklide ett par,dem tenkte jeg å prøve å få yngel på forresten når zebran er færdig,eller om jeg skal ta palettciklparet mitt,er ikke helt sikker enda,men spørsmålet lyder:jeg har 2 pansermaller som rydder opp godt i selskapsakv,er det for risikofylt å flytte en av dem oner sammens med zebrayngel???men jeg vil jo helst at de skal få gå der med sin mor til de er litt større.bare ett spørsmål,isafall er det noen fisk som i det hele tatt kan gå trygt sammens yngel av alle slag,Otto kanskje?
Jeg ville nok ikke satt corydoras (pansermaller) sammen med sebraciklidene og yngelen. Ikke fordi de er en fare for yngelen, men av hensyn til coryene. Coryer er godlynte vesener som svinser rundt uten særlig forståelse for territorier og sånt og sebracikliden kan være ganske så agressiv når de har yngel så de stakkars coryene vil nok bli kjeppjaget konstant og veldig stressa. Otto eller ancistrus er nok et bedre valg hvis du vil ha noen som spiser alger og "til overs" for. Ellers rydder sandsnegler veldig godt på bunnen av akvariet.

Vedr. de andre artene du vurderer så vet jeg ikke hvor stort karet med sebraene er, men scalare vil nok ikke passe så godt med sebraer - scalaren er veldig fredelig fisk (men en rev etter yngel) og kan godt risikere å bli nappet i finnene av sebraene. Palettcikliden er like agressiv som sebracikliden under yngling (og de yngler konstant begge arter) så det ville blitt mye krngel og bråk med de to artene sammen (med mindre du har et ekstremt stort akvarium til dem)
I verste fall kan Zebraciklide-hunnen drepe Corydorasene, så det er en veldig dårlig idè.
Hvis du ønsker at yngelen skal vokse opp, så setter du ikke inn noen av de andre fiskene dine heller.

Du får heller tåle litt møkk, eller fjerne strømpen over filteret, slik at filteret får renset skikkelig. Dette med strømpe over filteret liker jeg egentlig veldig dårlig, det setter ned sirkulasjonen og det forhindrer filtreret fra å suge opp partikler og rense vannet slik det skal. Strømpen må tas av og vaskes i ett kjør, for den blir jo tett av partikler veldig fort.

Du får heller ta hyppige vannbytter men tåle at møkka ligger der, slik at vannkvaliteten holdes oppe mens yngelen er liten. Ikke slamsug. Ciklideyngel tåler ikke alltid turen gjennom slangen og ned i bøtta.... og det er utrolig vanskelig å slamsuge uten å få med noen.

Hva slags filter er det snakk om i dette akvariet?
Hei
Takk for svar og hjelp.
Det er ei vanlig innvendig pumpe som jeg bare har fylt med den vanlige skummgummien eller hva jeg skal kalle den.mora og yngel går i en 65 liter,da med tilsvarende størrelse på pumpe.
du har helt rett i att strømpa blir tett samme dag og vannet sirkulerer og blir rensa dårlig for de større partikler.Jeg har bestemt meg for å følge rådet om å ikke sette inn noen annen fisk.jeg fikk ryddet litt i går,skiftet ca 1/3 med vann,det gikk fint så tenkte å fortsette med det.yngel og mor har det fint.jeg har registrert at yngla går relativt grundt i vannet og flink som mor er følger hun godt med.jeg har ei terrapotte som jeg tenkte å sette foran innsuget på pumpa,sånn ca 5cm i fra,dette tenkte jeg vil holde yngla borte fra pumpe,men det hører med til historien at de går mer mitt i karet så jeg tar nok sjansen på å ta av strømpa som du sier.jeg bryr meg ikke om å slamsuge,som jeg sa så rydda jeg litt i går,da rotet jeg litt i sanden,ikke der ynglen var,men litt rundt om kring,så tok jeg hoven og førte den rolig igjennom vannet og fanget opp endel store partikler,satt også inn noen extra planter,i dag ser det mye bedre ut.Så strømpe av fra i kveld,da får jeg mye mer oxygen i vannet også,og mer bevegelse.
Hei igjen,ja nå er strømpa av,nå tenkte jeg bare at de skulle få fred og ro og mat,jeg fikk et råd om å bruke klype når jeg gir artemia,det fungerer godt.Jeg har i selskapsakv ett par av yellow,mener ganske bestemt dem heter det,de er helt gule med ei svart stripe på ryggfinne,jeg fant de i fiskebasen her på akvaforum(akvaforum hvilket jeg setter veldi pris på)fra jeg registrerte meg som medlem har jeg fått hjelp av dere,kjempepositivt,og som helhet syns jeg akvaforum er veldi bra!!ok da var det sagt.tilbake til mine 2 yellow,har noen hvert borti oppdrett på disse før og hva i så fall er deres eller rettere sagt min utfordring når det gjelder å få disse til å yngle?
Jeg så og leste hvordan du hadde gjort med rommet ditt og alle akvariene,må bare få si at det var kjempeinnspirerende (det ordet måtte vell bli feil)men det blir jo forstått.Har 2 pansermaller i selskapsakv vårt,jeg er blitt veldi gla i dem,de er så flittige og søte,men jeg har nok 2 av samme kjønn da de nå er voksne og de er så og si identiske,leste om de og hvordan man skiller kjønnene.men fine er de i alle fall.Raskin
Raskin
Hei igjen,ja nå er strømpa av,nå tenkte jeg bare at de skulle få fred og ro og mat,jeg fikk et råd om å bruke klype når jeg gir artemia,det fungerer godt.Jeg har i selskapsakv ett par av Golden,mener ganske bestemt dem heter det,de er helt gule med ei svart stripe på ryggfinne,jeg fant de i fiskebasen her på akvaforum(akvaforum hvilket jeg setter veldi pris på)fra jeg registrerte meg som medlem har jeg fått hjelp av dere,kjempepositivt,og som helhet syns jeg akvaforum er veldi bra!!ok da var det sagt.tilbake til mine 2 Golden,har noen hvert borti oppdrett på disse før og hva i så fall er deres eller rettere sagt min utfordring når det gjelder å få disse til å yngle? Jeg så og leste hvordan du hadde gjort med rommet ditt og alle akvariene,må bare få si at det var kjempeinnspirerende (det ordet måtte vell bli feil)men det blir jo forstått.Har 2 pansermaller i selskapsakv vårt,jeg er blitt veldi gla i dem,de er så flittige og søte,men jeg har nok 2 av samme kjønn da de nå er voksne og de er så og si identiske,leste om de og hvordan man skiller kjønnene.men fine er de i alle fall.Raskin
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Holmmen
Reklame for plussmedlemskap