Er det vanlig å ha oksidatorer?

Jeg startet akvariet mitt for ca 2 uker siden. Jeg har selvfølgelig nå fått algeproblemer uten å ha hatt fisk i akvariet.

Jeg har lest litt i bøker og i en bok anbefales oksidatorer til begynnende kar, men da m fisk. Det står at de "tilfører akvaret ekstra oksygen ved at en bestemt væske (hydrogenperoksid) langsomt løser seg opp og frigjør rent og reaktivt oksygen og vann. Dessuten bidrar oksygenet fra oksidatoren til at avfallsprodukter fra fiskene raskere brytes ned til relativt uskadelige stoffer, og er derfor spselt nyttig i startfasen etter innredningen før filgerbakteriene har kommet ordentligi gang med arbeidet sitt.

Det anbefales også som en reserve på varme dager i tett besatte kar.
Er det vanlig å ha sånn? Hva koster det?

Skal kjøpe algespisere i morgen, så da kunne jeg ev ha kjøpt med det også.
Se bort i fra dette du og vent til filteret har fått kjørt seg inn, etter 5-6 uker
Sier som Tom K; glem den greia. Salgsgimmick
Det at man får alger i et nystartet akvarie betyr at det finnes nærongsstoffer i vannet som planter ikke benytter. Løsningen ligger i å sette inn hurtigvoksende planter som tar opp denne næringen. Man forsøker altså å sulte utt algene.

I praksis gjør man en kombinasjon av mekanisk fjerning i lag med hurtigvoksende planter. Stilkplanter er ypperlig til dette formålet.
Tom Kristiansen
Se bort i fra dette du og vent til filteret har fått kjørt seg inn, etter 5-6 uker:)


Men bør man gjøre noe med filteret før det har gått 5-6 uker? Har seriøse algeproblemer med masse tråer++ :/ Kan det ikke vokse inn i filteret?

Sett inn hurtigvoksende planter og fjern trådalger mekanisk. La filteret være i fred det klarer seg selv.
Du trenger ikke gjøre noe, disse trådalgene vil forsvinne ettervært som karet får satt seg ordentlig. Dette sammen med brunalger er vanlige i akvarier når man starter opp.

Men som Geir sa over, hurtigvoksend planter kan hjelpe deg å bekjmpe dem, eks hornblad.
Det er ikke vanlig til den bruken du refererer til. Derimot kan de være svært nyttige når en fôrer opp yngel til oksygenkrevende arter. Fungerer OK.

HM
OK
Da må jeg bare si takk for hjelpen og for at dere lærte meg mer om dette. Er hjemmom en tur og ser at akvariet som jeg hadde en skikkelig "oppvask" med i går har ikke synlig stor algevekst!!! JIPPI!
Da satser jeg på å kanskje må skifte vann flere ganger, men kjøper ikke noe fisk på 2-3 uker - bare planter (hornblad er notert)=)

Finner du ikke Hornblad så er Egeria densa(vannpest) et annet alternativ
Geir Kristiansen
Finner du ikke Hornblad så er Egeria densa(vannpest) et annet alternativ


Bra du kom med det alternativet, for det ble den som ble kjøpt=) 10stk!

Tydelig at hornblad er poppulært. Var forressten lite av alt i butikkene nå, tydelig mange som har fått akvarium til jul!

Leste litt om "vannpest" her på AF og det virket som en perfekt plante! Godt å få råd fra noen som kan det!=)
Nei og nei og nei..
Er hjemme en tur igjen, og hva ser jeg...
alle plantene er fulle av et grått (ser nesten ut som sand-støv)glatt, antagligvis alger Plantene ser forferdelig ut... akvariet er generelt veldig "støvete".
Mener dere viiiiiiiirkelig at det ikke skal en SAE oppi???

Det er veldig spennende dette her, og egentlig litt morsomt at det skjer ting, men jeg ser veeeeeldig frem til det har gått 5 uker! Ikke så morsmt dettte nei, og egentlig ikke så spennende heller=/

Hva er dette? Hva skal jeg gjøre nå? Synes akvariet ser ut som et planteoppdrett, fullt med hurtigvoksende av forskjellige slag, så jeg vet ikke om hjelpen fra plantene er den endelige løsningen. Lyset står fortsatt på 8 timer/døgn.

Kansje dette er en av forvandlingene som skal skje, men det ser ut som en veldig forurenset regnskog i et akvarie.

Slik så mitt asia-kar også ut under innkjøringen, men da ting stabiliserte seg så ble det bra Det er veldig viktig med masse hurtigvoksende planter i starten. Disse kan du etterhvert gradvis skifte ut om du ønsker det, når bare karet har fått stabilisert seg. Trådalgene fjernet jeg litt av manuelt også.

Lurer litt på hvor stort karet ditt er og hva slags filter du har?
Jeg har også et kar som ser sånn ut om dagen Det er den øverste 160 literen min, som ble satt opp sist. Akkurat nå er det karet et deprimerende syn, guffete og fullt av trådalger.
Det er bare å brette opp ermene, fjerne trådalger med fingrene og skifte vann, og så smøre seg med en god porsjon tålmodighet. Ting VIL bli bedre, det vet jeg jo, men det er lett å bli grepet av mismot når man kjemper mot innkjøringsproblemene
Vannkvaliteten er prikkfri, men det SER for j.... ut

Tålmodighet er ikke min sterkeste side heller, så jeg skjønner veldig godt hvordan du har det nå
Tante Astrid
Slik så mitt asia-kar også ut under innkjøringen, men da ting stabiliserte seg så ble det bra :) Det er veldig viktig med masse hurtigvoksende planter i starten. Disse kan du etterhvert gradvis skifte ut om du ønsker det, når bare karet har fått stabilisert seg. Trådalgene fjernet jeg litt av manuelt også. Lurer litt på hvor stort karet ditt er og hva slags filter du har?


det er 110liter og pumpa heter "Rena superclean 90"

Jeg har ingen tråalger i akvaret lengere. Bare brun mugg som er litt hårete. Jeg har jo mye hurtigvoksende planter, men kanskje jeg må kjøpe fler da... er jo snart ikke plass til flere.
tenkte bare å skrive inn verdiene i vannet..:
Ph - 6,4
Kh - 0
gh -
Tørrfisk
tenkte bare å skrive inn verdiene i vannet..: Ph - 6,4 Kh - 0 gh -


beklager. noe tull her så all infoen kom ikke med.
Ph - 6,4
Kh - 0
gh -
Hva skjer????
Phj - 6,4
kh - 0
gh - 3 eller over
nitritt - 0-10
nitrat - 0
Du kan ikke bruke haigap (mindre enn og større enn tegnene), da forsvinner resten av teksten.

Har du testet med strips? En GH test skal jo gi et entydig svar, altså om den er på 3 eller 10, ikke noe mer enn eller mindre enn 0 i nitrat er også ganske uvanlig.

Sorry - kanskje greit å lese hele tråden... Akvariet er vel nystartet? Da er det ikke så rart om det er lite nitrat.
ElinH
Du kan ikke bruke haigap (mindre enn og større enn tegnene), da forsvinner resten av teksten. Har du testet med strips? En GH test skal jo gi et entydig svar, altså om den er på 3 eller 10, ikke noe mer enn eller mindre enn :-) 0 i nitrat er også ganske uvanlig. Sorry - kanskje greit å lese hele tråden... ;-) Akvariet er vel nystartet? Da er det ikke så rart om det er lite nitrat.


brukte strips - Tetratest
Tilfeldig bekjentskap
© Lisa S Falk
Reklame for plussmedlemskap